Alla inlägg under maj 2010

Av Miss S - 31 maj 2010 21:11

Surfade runt på ivf-bloggar, som sig bör nuförtiden, och hamnade hos Sara, där jag läste nåt mycket intressant. Det har startats en organisation för ofrivilligt barnlösa, där man ska kunna söka bidrag för ivf och adoption. Fantastiskt! Vilket kanoninitiativ! Organisationen heter Wabbie Foundation.


Tanken har faktiskt slagit mig att jag skulle surfa runt och se om det fanns någon stiftelse eller organisation med den här typen av bidrag, för framtida eventualiteter. Men jag har inte kommit till skott, och nu vet jag ju att det är på gång. Eftersom organisationen är helt nystartad finns ännu inga medel att betala ut, så de behöver era gåvor!


Jag kommer att avvakta lite, för att ge organisationen en chans att komma igång ordentligt. Men jag kommer definitivt att bli givare. Ska också, längre fram, höra med mitt jobb, om de kan tänka sig att ge ett litet bidrag.


Alltså; kika in på http://www.wabbiefoundation.org/.

Av Miss S - 31 maj 2010 15:56

Äntligen får jag ruva igen!!! Jag har längtat! Dessutom får jag ruva på två stycken embryon! Fantastiskt! Endast tre av de 10 äggen hade blivit befruktade, så inga höga siffror denna gången heller. Idag, på tredje dagen efter plockningen, ska embryot vara 8 celler (mellan 7-9 är ok). Ett embryo var 9 celler och ett var 10 celler. Det tredje blev kasserat eftersom det inte alls såg bra ut. Det 9-celliga embryot var toppkvalitet och det skulle återföras oavsett vilket. Sen var frågan om vi ville ha det 10-celliga tillbaka också. Hade det endast varit fråga om detta embryo, så hade Dr P velat odla till blastocyst till onsdag för ev återföring då. Men idag skulle hon inte återfört det. Det var inte heller kvalitet nog för att frysas. "Problemet" med embryot var att två av cellerna var ganska stora förutom att det delat sig så fort. Cellerna ska ju vara jämnstora. Men vi hade ju diskuterat tidigare om vi ville ha två embryon tillbaka, och var överens om att vi ville det om vi fick chansen. Så vi svarade ja. Dr P dubbelkollade en extra gång med R så att det var ok med honom också. Hon måste tydligen ha det registrerat också, att han är med på noterna.


Så nu har jag en nia och en tia som jag ruvar på. Jag ska försöka låta bli att räkna ruvardagar, för det spelar ju ingen roll. Ska inte försöka analysera olika symptom. Ska bara njuta av att ruva... Går det?? Är det ens möjligt??   


Officiell testdag är 18 juni. Ska på möhippa dagen efter, så det kan ju bli intressant!   Det blir en bra eller urtrist midsommar...


Har åkt på en förkylning, så nu ska jag gå och lägga mig på soffan och slappa med ett avsnitt av "Livet på Laerkevej". R är så "nöjd" med att jag är förkyld och inte kan träna nu. Han tycker ju det räcker med promenader, inte ut och springa... Tills jag blir bra i näsa och hals igen, så är han lugn...  

Av Miss S - 31 maj 2010 08:40

Åh, nu kan vi andas ut lite! Det blir återföring i eftermiddag kl 13!!! Tjoho!!!   Hur nervös kan man bli egentligen och hur mycket kan händerna skaka efter ett ynka telefonsamtal?? Men nu kan vi slappna av ett tag. Hon kunde dock inte säga om det fanns två embryon att återföra, hon skulle kolla igen när det är dags i eftermiddag. Men ett blir det iaf! Och jisses, vad glad jag är för ett enda litet embryo!!!


Tack för era tummar och tår! Tror helt klart det är tack vare dem som vi ska få tillbaka ett litet frö idag! Puss på er!   

Av Miss S - 28 maj 2010 16:25

Hade problem att somna igår kväll. Har åkt på en liten förkylning och hade ont i halsen och hostade hela tiden kändes det som. Men lyckades till slut somna ändå, så klart. Vaknade hungrig i morse. Frukosten bestod av lite vatten att svälja ner Folacin-tabletten med... Ja, det blev man ju mätt på...


På kliniken fick vi komma in nästan direkt, och fick nog sviten idag. Nu har vi varit där fyra gånger på plockning, och haft fyra olika bås/rum. Detta var helt klart det största. Men särskilt mysiga är ju inte rummen precis... Svidade om till fina rocken och kom faktiskt ihåg att ta av mig trosorna i sista minuten. R gick iväg och skötte sitt. När han kom tillbaka fick vi gå in i op-rummet och där behövde vi inte vänta särskilt länge innan Dr P kom in och det var godnatt för mig. Helt otroligt det där med narkos!


Vaknade lite groggy i vår svit och dr P kom in och gav oss resultatet. Det blev 10 ägg.   Både P och vi var nöjda med det, eftersom det bara blev 4 förra gången. Men undrar vad som hände med de övriga 7 som fanns på vul i onsdags? Glömde fråga i narkosens dimma. P kommer att ringa på måndag morgon och berätta hur det gått, innan vi kör dit. OM det finns underlag så kan vi återföra två ägg. Men nu hoppas vi på ett enda fint till att börja med... Det skulle vi vara fullt nöjda med.


Hade lite ont efter plockningen, och fick extra värktabletter. Sen åkte vi hem. Fikade i soffan framför tv'n och såg sen Rallybrudar och åt blandgodis. Sen slumrade jag i ett par timmar, och det behövdes nog. För nu känner jag mig ganska pigg och har inte ont längre. Blöder dock mer än jag gjort de andra gångerna.


Nu ska vi bara njuta av helgen (på dr's ordination) och så ser vi fram emot ett glädjande tfn samtal från P på måndag morgon.   Hej hopp!

Av Miss S - 27 maj 2010 11:41

Idag är liksom bara en sån där "mellandag". Det händer inget i behandlingen. Inga sprutor eller nåt idag, bara att jag ska vara fastande från kl 24 ikväll. Är alltid vrålhungrig på morgnarna, så jag vet ju hur jag kommer att känna imorgon bitti!


Tog Pregnylen (äl-sprutan) igår kl 21. Stack först på ena sidan, men fy fasiken vad ont det gjorde bara att sticka in nålen och hålla den där!    Utan att jag tryckte in vätskan! Galet ont! Måste ha träffat en nerv eller nåt. Jag var tvungen att ta ut den igen, och prova på annat ställe. Det gick bättre. Men jag hade fortsatt ont på första stället tills vi gick och la oss faktiskt. Märkligt. Idag är jag öm på injektionsstället, men det har jag ju varit varje gång av Pregnylen. Så det hör väl till, antar jag.


Var ute på vardagslyx igår, med min vän Sofie. Vi var och åt på italiensk restaurang, och det var himla roligt att träffa henne. Vi var först på en annan restaurang, men de hade lite problem att ta emot oss för att de hade ett annat stort sällskap samtidigt. Så de kunde inte fixa den mat jag ville ha, inom rimlig tid... Knasigt. Är det inte bättre att stänga restaurangen då?? Så vi gick vidare till den här italienska. Det såg lite dött och stängt ut, men dörren var öppen så vi gick in och satte oss. Efter en stund kom ägaren, tror jag, och blev överraskad över att vi satt där. Han hade inte hört oss och började prata om att han hade stängt! Vi fattade ingenting. Skulle vi gå igen eller? Men nej då, han var så glad ändå och serverade oss gärna. Han höll på med ett cateringuppdrag och hade tydligen satt upp någon lapp på dörren att det var stängt pga detta. Men den lappen hade uppenbarligen flugit sin kos. Det blev bra till slut i alla fall!


Idag har jag bokat bröllopsfotograf! Fick ett tips av Sofie igår, och den fotografen hade jag faktiskt haft koll på tidigare. Hade hennes prislista utskriven redan, så idag ringde jag henne. Hon var redan uppbokad 14 aug... Så jag kollade vidare på Bröllopstorget efter andra rekommendationer och hittade en annan tjej, Emelie Ohlsson, som verkar bra. Många fotografer jag kollade var redan fullbokade hela jun-jul-aug. Så vi är väl lite sena på det. Men Emelie var ledig på vår dag, så jag bokade henne direkt (efter lite konsultation med R förstås). Skönt att det är bokat nu. Ännu en grej att bocka av på att-göra-listan!


Håll nu tummar och tår för oss imorgon!

Av Miss S - 26 maj 2010 11:16

Haha! Ni är ju för go'a! Självklart är ju inte akupunktören allsmäktig och "vet" vad som kommer att hända! Jag tror fortfarande att vi kommer att lyckas, och har lagt hennes ord bakom mig. Vi ska överbevisa henne!  


Loppet igår gick finfint! Över förväntan faktiskt! Vädret såg ju lite olycksbådande ut här på förmiddagen, men det blev ganska bra ändå. Lite kallt förstås, när vi satt stilla, men lagom att springa i. Det var en trevlig bana och kul att springa. Försökte ha koll på km-skyltarna och klockan, så att jag visste om jag höll rätt tempo. Men jag missade några skyltar, och sen upptäckte jag att jag höll lite väl lågt temp. Så jag ökade de sista 3 km, och sprang i mål på tiden 52.26 Är supernöjd faktiskt! Nu var förvisso inte banan riktigt 10 km, utan 9,76, men vem bryr sig?? (Förutom jag...)  Men jag kände faktiskt när jag sprang i mål att jag kunde tagit ut mig ännu mer, och det retar mig nu så här i efterhand. Jag var inte jättetrött, så det fanns definitivt mer krafter att hämta! Efter loppet fick vi pick-nick kasse med gottigheter och det var riktigt gott med mat då! Det behövdes! Men efter en stunds stillasittande frös vi riktigt ordentligt, så då styrde vi kosan hemåt. Den där duschen när jag kom hem var fantastiskt skön!


I morse var jag i Malmö, för tredje dagen i rad. (Kan E6'an väldigt väl nu kan jag säga!) Dags för nytt vul alltså. Det såg bra ut. Äggblåsorna växer på som de ska och det blir ÄP på fredag. Det finns fler blåsor den här gången, än förra, och de är större och ser bättre ut. Så det känns ju bra och lovande! Ikväll blir det alltså till att ta Pregnylen och enl dr's ordination ska mannen ha utlösning ikväll... Alltid lika trevligt och mysigt med sex på kommando...   

Av Miss S - 25 maj 2010 08:18

Det var ju ett intressant möte hos akupunktören igår... Både bra och dåligt. Hon ställde ett antal frågor och tittade på min tunga. När hon hade sett min tunga, sa hon:

-Ja, så är det ju så klart. Det kunde jag ju har räknat ut.

Que?? Haha! Hon sa inte så mycket mer om det. Men hon skulle iaf gett mig en ganska speciell behandling sa hon, OM jag inte varit så nära inpå ÄP och ET. Med andra ord så blev det ingen akupunktur igår...    Bara prat. Hon ville inte påbörja något eftersom det kunde innebära att hon istället ställde till med nåt i kroppen som fick precis motsatt effekt så nära inpå. När jag berättat om det nuvarande läget så sa hon:

-Berättade du det för mig i telefon?

När jag ringde henne visste jag inte om jag skulle börja med behandling eller ej, utan väntade på vul. Det sa jag till henne också. Beroende på vad vul visade, så skulle ivf-behandling påbörjas.


Hon konstaterade att jag har en stark kropp, men att jag har vind... När det är vind, så yr saker omkring och inget ligger stilla. Med detta ville hon ha sagt att det är inte konstigt om ett embryo inte fastnar i min kropp... Jag saknar också lite energi i kroppen.


Hon framförde också sina åsikter om att vi startat ny behandling alldeles för tidigt. Kroppen måste ha tid att återhämta sig mellan behandlingarna. Det kunde jag ju ha räknat ut med rumpan, att hon skulle tycka så. Normalt sett tycker väl jag också det. Men nu var ju frågan om vi skulle hinna med en behandling innan sommaren eller ej. Tiden rinner ju iväg...


Mellan raderna kunde jag alltså tyda att hon inte trodde ett dugg på att vi skulle lyckas på den här behandlingen. Naturligtvis sa hon inte det rakt ut, utan sa istället att hon givetvis hoppades av hela sitt hjärta att jag inte skulle höra av mig igen (förrän det var dags för syskonförsök).


Jag tyckte hon gav ett seriöst intryck och var förtroendeingivande och önskar att jag gått till henne tidigare. På så sätt är jag glad att jag gick dit. Men å andra sidan så fick jag helt fel vibbar av henne, eftersom hon inte tror att vi kommer att lyckas nu. Det är ju verkligen inte vad jag vill höra och känna för tillfället. Så jag blev lite nedslagen efter besöket hos henne. Önskar att jag hade ringt henne innan jag körde dit, för att dubbelkolla så att det var lönt att jag kom. Med tanke på att vi redan är så nära ÄP och ET. Så hade jag sluppit höra de tråkiga bitarna av det besöket.


Nåja, vem säger att hon har rätt?? Hon är väl inte allsmäktig heller??   Nej, nu jäklar ska det bli barn av det här! Så det så!


Ikväll är det dags för Blodomloppet! Ska springa 10 km är det tänkt. Det ska nog gå bra. Skönt att jag gjorde det förra veckan, för nu vet jag att jag klarar av det. Tyvärr är ju inte vädret det allra bästa... 9 grader, mörkt grå regntunga moln, blåst... Härligt med pick-nick i det gröna efter loppet... Men det ska nog bli kul i alla fall!  

Av Miss S - 24 maj 2010 12:43

Vårt besök till Lund och Lundakarnevalen i fredags var hellyckat! Riktigt kul! Mötte min kompis Fpå tåget ner och så gick vi till ett öltält och satte oss och mös. Många konstiga studenter att titta på. Vi snackade gamla minnen och hade jättekul! Sen var det dags att gå till showen, som hon vunnit biljetter till, och den var kanonbra! Maten var väl sådär, mest för att jag inte tycker om pepparrot och det var pepparrotssås... Men alltså superbra show och trevligt bordssällskap också (kollega till F, och hennes man). Efter showen gick vi utanför karnevalsområdet och slog oss ner på en uteservering med var sitt glas vin och lite jordnötter. Mums! Kom i sista sekund på att jag skulle spruta, och fick springa in på toaletten. Stod i kö i evigheter, och när jag kom ut igen så var kön borta. Så klart!   Stackars F fick vänta ganska länge ensam vid bordet... Vi tog sen tåget hem och var helnöjda med vår kväll!


I lördags blev det en superhärlig heldag i trädgården. Vädret var ju finfint och riktigt varmt och skönt och vi åt lunchen ute i solen, på vår nylagda uteplats. Lovely!  Osten var väldigt nära smältgränsen där i solen, kan jag säga!


Igår förberedde vi inför stenläggningen på uppfarten. Killen som ska lägga stenen var där och tog ut höjder och räknade och hade sig. R's svåger var också där med sin grävmaskin och drog av en massa bärlager och grus och sten och jämnade av ytan. Så nu är vi ett steg närmre! Tyvärr dröjer det hela tre veckor tills stenläggningen påbörjas... Men den som väntar på nåt gott...


I morse var jag på vul på kliniken. Det såg lovande ut! Slemhinnan var som den skulle, och det fanns åtminstone 17 äggblåsor mellan 10-15 mm. Får inte med på utskriften om det fanns mindre äggblåsor, men det kan ju kvitta. 17 är jag fullt nöjd med. Dr M verkade också nöjd. Hon ville gärna säga att det blir ÄP på fredag, men vill för säkerhets skull att jag kommer på nytt vul på onsdag. Vi vill ju inte att förra behandlingens resultat upprepas... Då blev ju läkarna lite lurade av mina äggblåsor, så nu kör vi det säkra före det osäkra. Känns betryggande. Jag ska fortsätta med samma dos Menopur, 225 IE, och orgalutran. Är detta det vinnande konceptet, månne??   


Idag ska jag på akupunktur... Är lite nervös för det. Men det ska bli väldigt intressant och spännande att se vad hon är för en, och vad hon kommer fram till. Känns inte som jag hinner med så många behandlingar innan ET förstås, men några kanske? Hon sa när jag bokade tiden, att 8-10 behandlingar innan ET brukade vara lagom. Kan bli tufft om ÄP blir på fredag och ET på måndag... Men men, vi får se vad hon säger idag.


I fredags var jag och provade min framtida vigselring! Den satt som en smäck! Min förlovningsring fick jag äntligen tillbaka, och det kändes skönt. Fick också tillbaka min pappas mosters gamla vigselring, som jag lämnade in för putsning och översyn. Det är en alliansring från 1953, och den var väldigt smutsig i stenfattningarna. Jisses, vilken skillnad det var på den nu! Det ser ut som en helt ny ring, och den är sååå fin! Den har jag nu på högerhanden och det glittrar som bara den! Bling bling!!!   

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards