Alla inlägg under april 2010

Av Miss S - 28 april 2010 10:34

Nytt vul idag och äggblåsorna var tyvärr fortfarande lite små och sega... Så ännu högre dos ons-fre, 300 IE. Pregnyl på lördag och så ÄP på måndag. Hoppas verkligen det inte blir knas på vägen till måndag, eftersom jag inte ska på fler vul innan dess. Tänk om de mognar och släpper för tidigt och det inte finns några kvar på måndag? Eller om de trots allt inte är tillräckligt stora ens då? Jag försöker intala mig att de vet vad de gör, och att Dr M inte hade bestämt så om hon inte trodde på det. Men är ändå lite nervig.


Alltså kan jag gå på bröllopsfesten på fredag (tjoho!), men får nog avboka Vårruset på måndag... Vilket nog ändå är det bästa alternativet av de två. Får dock ta med mitt sprutkit till festen på fredag och smyga undan på toa ett tag. Men det ska nog gå bra. Får väl hålla mig någorlunda nykter, så jag inte fumlar till det.   

Av Miss S - 27 april 2010 18:40

Överlämningen av inbjudan till mamma igår var kul! När hon såg kuvertet började hon skratta och titta mystiskt på oss:

-Vad är nu detta? sa hon.

Hon förstod ju direkt vad det var, eftersom vi pratat om bröllop innan. Hon visste dock inte att vi bestämt oss för att verkligen göra slag i saken och att vi bokat allt. Hon blev så klart jätteglad och tackade direkt ja.   

-Då får man packa ner näsdukarna, sa hon.

Ja, hon kommer säkert att börja gråta. Säkert jag också för den delen. Gråter man på andras bröllop så gråter man nog på sitt eget också.


Ska försöka dela ut de andra inbjudningarna så fort som möjligt också. Kanske blir det farmor och min bror i helgen. Det hoppas jag i alla fall. Tror förvisso inte att farmor kommer på bröllopet, gammal och skröplig som hon är (92 år gammal). Men en inbjudan måste hon ju ha ändå. Det hade varit kul om hon faktiskt kom. Sen får vi se om min bror lyckas hitta någon trevlig tjej tills dess, som han kanske vill ta med sig. Hade ju också varit riktigt kul.   


Nytt vul imorgon alltså. Både hoppas och inte hoppas på ÄP på fredag, med tanke på bröllopsfesten vi är bjudna till. Väldigt kluven. Men hur det än blir, så blir det nog bra! Det är inte helt optimalt med ÄP på måndag heller, för då har jag anmält mig till Vårruset... Det är mycket nu alltså! Får väl "sjukanmäla" mig till tjejgänget som ska delta på måndag isf. Men det visar sig imorgon hoppas jag!

Av Miss S - 26 april 2010 11:09

Var på vul i morse. Det såg hyfsat ut. Totalt 14 äggblåsor, varav ca hälften var över 10 mm. Nytt vul på onsdag, och troligtvis, förhoppningsvis, ÄP på fredag. Dr M var nöjd med att det var färre blåsor den här gången och att de var mer jämna i tillväxten. Hon var också nöjd med att det gått fortare den här gången, med den högre dosen. Men jag ska i alla fall höja dosen ytterligare ikväll och imorgon, till 225 IE. Känns bra den här gången!   


Efter jobb idag ska jag köra in till stan och hämta R, sen kör vi till mamma. Ska hämta mina Menopur, som jag måste ha nu. Det jag har hemma räcker inte längre. Ska ge mamma inbjudan till bröllopet idag också. Kul!   


Helgen har varit fantastisk och fullproppad. I lördags hämtade vi plantjord på återvinningsgården som vi gav till våra kära häckplantor. Tror att de blev väldigt glada för det! Sen spred vi ut jorden på lite andra ställen också. Sen körde vi till stenbutiken och la en order på marksten till uppfarten. Ka-ching!!! Så försvann det en hel förmögenhet...    Men det är sånt man får ta, när man bygger nytt hus... Det är ju inte bara husbygget som kostar, och det var vi väl medvetna om. Så det är ju ingen överraskning direkt. Ska iaf bli fantastiskt skönt att få det gjort!


Igår var vi och shoppade hela förmiddagen. Det blev ny skjorta och slips till R, som han ska ha på bröllopsfesten som vi är bjudna till på fredag. Vi handlade lite annat smått och gott också. Sen körde vi ut och hälsade på våra vänner och firade deras 2-åring. Han fick en handduk med Cars, som han önskat sig enligt föräldrarna. Det var så härligt väder att vi kunde sitta ute i solen och fika. Love it! På kvällen var det sista buggtillfället. R kan faktiskt tänka sig att gå en termin till, men isf på samma nivå igen. Det kan jag hålla med om. Vi behöver nog öva ordentligt på den här nivån. Vi får se till hösten vad det blir.


Det var den helgen det...   

Av Miss S - 23 april 2010 15:11

Nu är tänderna kollade och allt såg bra ut. Nästa kontroll blir i oktober 2011.   


Igår sprutade jag på egen hand, utan R's hjälp. De första tre dagarna hade jag 1 ml-sprutor kvar sen förra behandlingen, så de har jag använt. Men nu var de slut, och istället har jag fått 2 ml-sprutor. Oj, vilken skillnad!!! Förvisso har vi med nöd och näppe fått upp all vätska i 1 ml-sprutan, men det har ju gått. Nu med 2 ml-sprutan var det som en piss i Mississippi och jag kunde knappt se att sprutan rörde på sig när jag injicerade. Lite jobbigt. Kändes som det inte hände nåt alls och det tog hundra år. På 1 ml-sprutan har jag tydligt sett att vätskan i sprutan minskar och att det faktiskt går framåt. Men det var svårt med 2-ml sprutan. Men bara att gilla läget. Har ju inga andra.


Jag måste hämta mina Menopur hos mamma, som hon hjälpte mig med och hämtade ut. Receptproblemen kan ni läsa om här. Jag har hemma så jag klarar mig t o m måndag, sen måste jag ha det som finns hos mamma. Ska ju på vul på måndag, så då får vi se om jag behöver mer. I så fall får jag köra dit på måndag efter jobb. Hinner inte i helgen. Men då kan jag ju passa på att lämna över inbjudan till bröllopet samtidigt!   Ska bli så kul att se hennes min när hon öppnar kuvertet!!!


Idag ska jag köra med släp för första gången i mitt liv! Vi har ett släp på jobb, som man får låna. Vi ska ha det över helgen. Min manliga kollega har hjälpt mig att koppla på det, tack o lov. För det har jag noll koll på... Så imorgon bär det av till återvinningsgården och till stenbutiken för att returnera EU-pallar = pengar in!   


Trevlig helg!

Av Miss S - 22 april 2010 18:32

Några grejor till som jag glömde att jag måste göra:

  • Deklarera
  • Plantera om mina förkultiverade tomatplantor innan de dör i sina för små krukor
  • Sätta in mina nyss framkallade foton från över 1 år tillbaka
  • Få ordning på min receptbok, som jag hållt på med väääldigt länge nu

Min mamma ringde precis. Hon berättade att hon fått en blödning förra veckan. Hennes mens slutade för typ 2-3 år sen, så det var ju lite konstigt med en blödning nu. Hon gick till läkare och de tog en liten bit av livmodern, tror jag det var, och skickade iväg för analys. Kan antingen vara en "hoppla-blödning" bara och inte betyda nåt alls, eller en polyp eller cancer... Vill inte, vill inte, vill inte... Nu stoppar jag snart huvudet i sanden... Svar kommer om 1-2 veckor. Det räcker väl att pappa dog i cancer för 11 år sen, endast 49 år gammal...   


Snälla, håll era tummar så hårt ni bara kan, för att det inte är cancer...

Av Miss S - 22 april 2010 15:27

Tiden fullkomligt springer iväg! Jag vet inte vart den blir av och jag hinner inte med! Jag fattar inte hur jag ska hinna med allt jag vill göra! Vad är det då jag ska hinna med, undrar ni?

  • Planera bröllop med allt vad det innebär. Sitter redan ganska mycket vid datorn på kvällarna, och nu med bröllopet blir det ju inte bättre... R tycker att jag är döööötråkig som sitter där och jag förstår honom. Men hade inte jag skött allt det administrativa i vårt hem, så hade det inte blivit gjort...
  • Lämna ut inbjudningskorten. Eftersom det bara är fem kort, så tänkte vi köra runt och lämna dem. Så kan vi samtidigt förklara att det bara blir ett litet bröllop och att hela släkten inte är bjuden.
  • Träna. Har ju anmält mig till Vårruset (5 km) och har även planer med kollegor att springa Blodomloppet (10 km). Har haft problem med löparknä, och fått väldigt ont när jag har sprungit nu under våren. Därför har jag tagit det väldigt lugnt. Men nu efter Prag faktiskt, så känns det bra. Så nu får jag öka på min sträcka lite.
  • Träffa vänner. Blev bjudna på barnkalas hos vänner för någon månad sen, som vi inte kunde gå på. Men lovade komma vid ett annat tillfälle och fira lillkillen som fyllde 2 år. Har bokat in söndag med em fika nu äntligen. Sen vill jag även träffa min kompis Sofie, som fick sin tredje son för en månad sedan. Dessutom har jag ju min barndomskompis, som jag försöker hålla kontakt med. Hon är ganska dålig på att initiera träffar, men jag kämpar på.
  • Köpa ny skjorta till R till bröllopsfesten nästa fredag.
  • Köra till återvinningsgården.
  • Beställa sten till och planera läggning av uppfarten.
  • Så en massa frön, som sen ska ut på trädäcket och i mina pallkragar under sommaren.
  • Läsa böcker och tidningar. Helt enkelt för att jag tycker om det och det är avkopplande. Men det ligger nu tyvärr ganska långt ner på "att-göra-listan".
  • Skriva dagbok. Har gjort det mer eller mindre hela mitt liv. Vill gärna fortsätta, men hinner sällan.
  • Se en massa serier som jag har spelat in och vill se. Listan blir längre och längre...
  • Göra veckomeny för kommande vecka. Var riktigt duktig ett tag, men har tappat stinget. Vill gärna ha lite hjälp av R, men får alltid göra det själv... Sen ska det ju handlas också...
  • Städa................. Finns det nåt tråkigare.......???????

Får lite prestationsångest. När ska jag hinna med allt?? Skulle behöva vara ledig ett tag.   Hur gör ni för att få livet att gå ihop? Inte nog med allt detta. Samtidigt ska man hinna med att vårda kärleken och ta hand om varandra. Ja, det är ett tufft schema.   


Imorse körde R iväg på tjänsteresa och kommer inte hem förrän imorgon. Då brukar jag passa på att göra sånt han tycker är trist. Typ att se de där inspelade serierna som han inte är intresserad av. Lite "Livet på Laerkevej" kanske? Fast först och främst ska jag handla, ut och springa och laga mat. Skulle behöva dammsuga också...


I alla fall får jag sköta sprutan själv ikväll. Jag tycker det är svårt att få upp all vätska från ampullen i sprutan. Får oftast göra det några gånger innan jag lyckas. Så det har R fixat de här första dagarna. Jag förstår inte varför man ska hålla ampullen upp och ner när man suger upp det i sprutan? Någon som vet? Tycker det är lättare om man lutar ampullen, och så suger man upp från hörnet på botten, om ni förstår vad jag menar.


Imorgon är det fredag igen! Halleluja!!!   

Av Miss S - 21 april 2010 08:39

Härligt att vara igång igen!


Igår var vi hos R's föräldrar och tittade på fotboll på betalkanal som vi inte har.   Lite får man ju utnyttja... Sa till R innan vi åkte att antingen får vi vara hemma senast 21.30 eller så får vi ta med oss sprutkitet. Vi tog med grejorna fall i fall, men behövde inte använda dem där. Vi var hemma i tid och kunde fixa hemma istället. Skönt.


De här veckan är renoveringsvecka för mig. Igår var jag hos optikern för synundersökning. Jag beställer mina linser på nätet, så jag ville bara göra en koll och få nytt recept. Idag ska jag klippa kalufsen, den börjar bli lite lång. Men sen får jag nog vänta till efter bröllopet med nästa klippning, om jag vill ha någon fin uppsättning.   På fredag ska jag till tandläkaren. Jag har inga problem med tandläkaren, tack o lov. Har alltid haft väldigt bra tänder och knappt några hål. Minns inte när jag gjorde en lagning senast och inte heller hur det kändes. Min tandläkare är superbra och mysig, och hon tycker inte jag behöver komma oftare än vartannat år. Men jag insisterar iaf på att komma med 1½ års mellanrum, det känns säkrare. Så nu är det alltså 1½ år sen sist. Det enda jag har problem med är ilningar i tänderna pga att tandköttet kasat ner en bit på tänderna på sina ställen (flitig användare av Sensodyne och det hjälper!) och så har jag fula flour fläckar på framtänderna pga mycket flourhaltigt vatten under uppväxttiden. Inte särskilt snyggt, men inget jag stör mig på. Tandläkaren sa vid ett tillfälle att det går ju att bleka tänderna, så fläckarna försvinner. Men det känner jag verkligen inte att jag vill lägga pengar på. Det finns betydligt viktigare saker att hänga upp sig på.


Så med alla dessa institutioner avklarade denna veckan, är jag totalt redo för att bli gravid!   


Har ju hört att man ska åtminstone avklara tandläkaren innan graviditeten och dessutom att synen kan förändras under en graviditet. Nu vet jag åtminstone att båda är ok nu innan. Bra grund att stå på!

Av Miss S - 19 april 2010 19:17

Åh, äntligen får jag skriva den rubriken igen! Härligt!   


Ja, alltså, jag har ju inte sprutat ännu. Men det blir ju lite senare ikväll. Tror nog jag väntar till R kommer hem, så gör vi det tillsammans. Han får blanda, så sticker jag. Det är ju så länge sen nu.


Vi blev bjudna till fest hemma hos en kollega på lördag. Jag tackade nej. Hon vet om vår situation och jag sa som det var. Jag är inte så speciellt sugen på att ta med hela kitet med sprutor och grejor och sitta hemma hos henne på toaletten och spruta, när det är fest och en massa okända människor i rummet bredvid... Kanske lite fånigt och fegt, men jag känner inte alls för det. Hon hade full förståelse, som tur är. Eller det var vad hon sa i alla fall.


Jag ringde ivf-kliniken idag. Fick tid till vul på måndag 26/4. Hoppas att allt ser bra ut redan då, så det blir ÄP på onsdagen och ET på fredagen. Men det är väl att hoppas för mycket. Så enkelt kan det ju inte vara. Det är nämligen så att vi är bjudna på bröllopsfest (bröllopet har redan varit, med endast vittnen och barn) på valborg, alltså fredagen. Det är ju typiskt om det blir ÄP den dagen... Då är jag inte helt hundra för att gå på fest på kvällen misstänker jag. Men det tar vi då. Vi lär ju veta lite mer på måndag. Kliniken jobbar iaf som vanligt på valborg. Själv slutar jag jobba kl 12 den dagen. Lovely! Fast jag är kanske inte på jobb ändå...   


Åh, får ju inte glömma; jag måste ju berätta att Joanna, min ivf-blogg-vän, äntligen har blivit gravid! Det är så fantastiskt och ger så mycket hopp! Grattis, grattis, grattis!  Det är du sååå värd!!!


Nu ska jag pyssla ihop inbjudningskort! Tralala!!!

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards