Alla inlägg under september 2010

Av Miss S - 29 september 2010 15:53

VD'ns fru kom precis på besök och hade fikabröd med sig. Supertrevligt, det gör hon ibland. Med sig har hon då deras lilla dotter på 3½ år. Urgullig tjej. Min chef har vid tidigare tillfälle berättat att VD'n har haft problem att få syskon till lilltjejen och att de också gör ivf (läs om det tillfället här).


När jag nu såg VD'ns fru så såg jag den uppenbara kulan på magen... Eftersom jag inte visste något, och det ju skulle kunna vara så att hon inte var gravid, så sa jag inget när jag såg henne. Sen kom andra fram och gratulerade och då förstod jag, att visst var det så...


De har alltså lyckats med sin ivf. Kanske vid det tillfället som jag länkade till ovan? Det är nästan fyra månader sen, så det kan väl stämma?


Min tanke: inte han också...


Har en till (manlig) kollega som ska ha barn i januari. Tur att det är männen jag jobbar med, så jag slipper se de växande magarna. Men nog kommer jag att få höra allt om hur de växer och mår, det undgår ju ingen...

Av Miss S - 29 september 2010 11:51

Igår träffade jag en likasinnad. Det var en tjej, C, som på FL ställt frågan om någon var intresserad av att träffas och prata om barnlöshet och ivf. Hon bor i min närhet, så jag nappade. Igår träffades vi alltså och tog en lååång fika. Supergullig och trevlig tjej, och det var skönt att prata med henne. Vi har givetvis lite olika erfarenheter, från olika gyn, läkare och kliniker. Men det var intressant att jämföra lite och kul att dela erfarenheter och tips. Hoppas att vi ses snart igen!


Som av en händelse så lider C av hypotyreos, dvs problem med sköldkörteln. Hon har högt TSH värde och käkar Levaxin för att få ner värdet. Hennes klinik har inte kontrollerat hennes värde innan ivf-behandling startades. Det är hennes gyn som har koll på värdet och som hela tiden sagt att värdet ska ner under 2,0 för att det ska vara optimalt för fertiliteten.


Så där var det alltså den där gyllene gränsen igen! Som varken Cura, Carlanderska eller min gyn bryr sig ett endaste litet dyft om! Hur kan man bara ignorera såna gränser??


Har förresten inte fått svar på mina frågor jag mailade till Cura igår morse...

Av Miss S - 28 september 2010 15:42

Min gyn var lite motsträvig... Tyckte att under 4,0 var ok, men visst var jag välkommen att komma och ta nytt prov... Nej, tack, kände jag då.


Ringde läkaren in Lund och fick en tid redan nu på torsdag morgon. Spännande! Ser fram emot besöket! Även om hon kommer att säga att jag inte alls har för högt värde, eller att det inte är något problem för mig, eller att jag inte alls ska behandlas mot det, så har jag iaf kollat upp saken. Bara det är jag nöjd med.   Jag har inte bara suttit på rumpan och låtit saken bero, och varit nöjd med de svar som Cura, Carlanderska och min gyn gett mig (envis eller vad??   ). Nu är det expertishjälp jag vill ha!

Av Miss S - 28 september 2010 12:36

Mailade Carlanderska igår och frågade efter deras gränsvärden. Svaret var max 4,0. Alltså ännu högre än Curas gränsvärde. Mycket märkligt detta.


Ringde endokrinologi avd på lasarettet och frågade om jag kunde komma dit. Men det gick inte utan remiss. Hon rekommenderade att gå via husläkare eller gyn. Så nu har jag ringt och sökt min gyn. Han skulle ringa tillbaka när han blev ledig. Så jag springer runt med mobilen i handen! Tycker inte han det är läge för ett nytt prov, eller att mitt förra värde var ok, så tar jag kontakt med en annan läkare som jag blivit rekommenderad av Anna.


Ska det här bli en sån där svår historia, som man måste kämpa för?


Skickade också ett mail till Cura och ifrågasatte varför de inte kontrollerar TSH-värde och hur det kommer sig att de har så högt gränsvärde. Ska bli spännande att höra deras svar...

Av Miss S - 27 september 2010 16:16

Cura har ett gränsvärde på TSH på 3,5. Så där hade jag noll att kamma hem alltså. Märkligt att klinikerna har olika gränser. Hur går det ihop?


De hade inga anteckningar alls om mitt TSH-värde. Hon tyckte jag skulle ta ett nytt test, och då informera dem om resultatet... Kan jag gå till min vårdcentral och ta ett sånt blodprov? Bara för att jag vill, liksom?


Den här TSH-grejen har verkligen satt griller i huvudet på mig. Det är inte bara så att jag ser ett litet ljus i den mörka barnlöshetstunneln, utan även en lösning på de besvär jag levt med under hela mitt vuxna liv. Som jag bara känt att jag nog får acceptera och leva med. R har alltid sagt att jag är lite konstig, men det finns kanske en förklaring...? Tänk om det är så enkelt att åtgärda? Det hade varit fantastiskt!


Ska kolla med Carlanderska också vad de har för gränsvärden...

Av Miss S - 26 september 2010 14:10

Har äntligen fått provsvaren från lasarettet. Jag var ute efter att se mitt TSH värde. Jag hade ett värde på 3,1, 2008-06-17. Sen dess har jag inte fått lämna fler prov på detta.


Enligt Sköldkörtelsidan så ska man ha ett värde på 1,0-1,5 för att optimera sina chanser för graviditet... Varför har inte detta kontrollerats av Cura, om det nu har betydelse för ens chanser att lyckas?? Jag tror inte ens att de har koll på att testet har tagits, för jag frågade först dem om de hade mitt provresultat. Men det hade de inte.


Skulle man trots allt lyckas bli gravid, är risken för missfall högre om man har ett högre TSH värde. Läs här.


Läs vidare här om olika referensintervaller för TSH värde. Hittade också en väldigt intressant artikel här från Sköldkörtelföreningens hemsida.


I artikeln är några symptom på s.k hypotyreos låg kroppstemperatur (check), frusenhet (check), muskelvärk (tja alltid haft ont i ryggen, som enl röntgen är muskelrelaterat), försämrat minne (check, blir ibland väldigt rädd för mig själv), huvudvärk (check), menstrationsstörningar (check), nedsatt fertilitet (check), mag-/tarmproblem (check)... Skrämmande många symptom som stämmer in på mig. Det här måste jag definitivt undersöka närmre, och fråga Cura varför de aldrig kollat mitt värde...


Jag måste säga att jag tycker detta är ganska oroväckande. Har vi "slösat" tre gratisförsök, och aldrig haft en ärlig chans att lyckas? Man börjar ju undra...


Vad har ni för erfarenheter av TSH värde och har ni tagit provet i barnlöshetsutredningar och av ivf-kliniker?


Ska också säga att det var Cornelia som uppmärksammade mig på det här i sin kommentar till mig i somras. Tusen tack, Cornelia!   

Av Miss S - 24 september 2010 11:53

Hur är det ens möjligt att gå över 50.000 steg på en endaste dag?? Det är vad den person som leder hela stegtävlingen går i snitt per dag. Alltså inte på mitt jobb, utan hela Korpens tävling. 50.000??? Jag får kämpa för att ens komma upp i 10.000 steg... Man kan förvisso skriva in precis vad som helst, när man registrerar sina steg, men jag hoppas verkligen alla är ärliga.


  

Av Miss S - 24 september 2010 10:00

Igår fick vi en mapp med info och hälsodeklarationer att fylla i, från Carlanderska. Påbörjade hälsodeklarationen imorse, eftersom jag hade lite tid över. Kom till frågan: "Hur länge har ni varit ofrivilligt barnlösa?". Hur svarar man på den? Ska man räkna tiden från det att man började försöka bli gravid, eller från det att utredningen startade ett år senare? Nästa fråga jag hängde upp mig på var "Har du tidigare genomgått hormonbehandling? Var? När? Hur många gånger?" Jag skrev direkt Cura och fem gånger. Sen kom frågan "Har du tidigare genomgått ivf-behandling? Var? När? Hur många gånger?". Då blev jag lite ställd. Vad menades då med frågan om hormonbehandling? Menar de innan ivf? Dvs när jag käkade PergoTime? Åtta kurer. Får nog leta fram mitt Tipp-Ex och ändra mitt svar där. Eller vad tror ni?


Det stod i info-papperna att det kommer att göras vul, ev tas blodprov och ev lämnas spermaprov under vårt besök där. Besöket tar ca 1-1½ timme. Vi ska vara där på fm, så jag har bestämt att vi ska käka en god lunch efter läkarsamtalet och sen gå en runda på stan och bara mysa. Kan väl tänka mig att det kanske inte lockar om vi får dålig respons av läkaren, men det är iaf vår målsättning.


Undrar sen hur lång tid det tar innan vi kommer igång med behandling? Är det kötid på det? Eller vi avgör själva när vi vill sätta igång? Får nog ringa och fråga.


Idag har jag varit hos terapeuten. Vi pratade mest om ivf och vad som händer i framtiden. Hon tyckte verkligen att det var bra att vi kontaktat en annan klinik. Hon frågade om vår nuvarande klinik erbjuder något slags psykologhjälp. Nej. Inget alls. Det har aldrig yppats ett ord om att man kan få den hjälpen. Det tyckte hon var riktigt uruselt. Hon undrade också om de ordnade något slags sammankomster, där man får träffa andra i samma situation. Nej. Inte det heller. Men berättade att i materialet vi fick från Carlanderska stod det att man blev erbjuden samtal med kurator eller psykolog under behandlingen. Vad jag förstod av prislistan, så kostade det inget extra. Däremot kostade det om det var utanför behandlingen. Dessutom har de en betydligt generösare tillgänglighet i form av telefontider och öppettider, än Cura. De har även öppet på helgerna. De har ju också lite högre statistik än Cura. Terapeuten trodde det kunde ha att göra med att de även bryr sig om det psykologiska på Carlanderska. På Cura är det så enormt mycket fokus på det kroppsliga. Psyket har så enormt stor påverkan på kroppen, så mår man bra i själen underlättar det garanterat för en graviditet.


Vi beslutade att jag ska höra av mig igen till terapeuten efter vårt möte i Göteborg. Då får jag besluta om jag vill fortsätta träffa henne, eller om jag känner mig klar med det. Känns bra.


Hon sa några saker idag, som fick mig att tänka på lite annat sätt. Som jag ska ta upp med R och som är värt att diskutera. Det har verkligen varit nyttigt med de här besöken hos terapeuten, och jag är så glad att jag har gjort det.


Vet ni vad? Idag är det fredag!!! Hela dagen och hela kvällen!!! Ikväll blir det baconinlindad kycklingfilé och klyftpotatis och en fin flaska rött vin till det. R har jobbat som en galning de sista två veckorna, med övertid och allt, så han sa igår att vi definitivt skulle dela en flaska vin idag. Det behövde han.   


I onsdags var jag och besökte min kollega som fick en liten son för en månad sen. Var inte särskilt nervös för hur jag skulle reagera på mötet med den lilla bebisen, och det var inga problem heller faktiskt. Just nu har jag nog mer problem med stora fina gravida magar... Jag satt med lilla bebisen i famnen under hela tiden jag var där, och han sov så gott. Det är så härligt med de små knorrande ljuden små bebisar har för sig. Vet ni vilka jag menar? Jag älskar de ljuden!


Häromdagen fick vi fotona från bröllopet till tackkorten, från fotografen. Igår var jag på Panduro och handlade kort och kuvert. Vi ska skicka till alla som på ett eller annat sätt har uppvaktat oss i samband med bröllopet. Så det blev 37 kort att göra och skicka!!! Drygt 500 spänn!! Vilken tur att vi inte hade så många inbjudningskort att göra, för fy fasiken vilket jobb! Började lite igår, eftersom jag ska hälsa på farmor idag. Tänkte jag skulle ha med kortet till henne då. Allt porto vi kan spara in är bara bra. Känner mig lite snål när jag skriver det nu, men det blir verkligen mycket pengar. Över 200 kr bara i porto! Galet!

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards