Alla inlägg under januari 2012

Av Miss S - 31 januari 2012 17:25

Har ni hört det där om att man kan "kolla könet" på barnet med hjälp av vigselringen i ett snöre ovanför magen? Klart ni har. Har ni provat? Min svägerska fick en lapp av sin bm där det stod en massa såna olika skrocksaker som avgör könet. Där stod att om ringen pendlar i snöret, så blir det en pojke. I en gravidtidning jag läste för några veckor sen, stod hela 14 olika såna skrocksaker, bl a ringen i snöret. Döm om min förvåning när där stod att om ringen pendlar så blir det en flicka! Haha!!! Spelar ingen roll hur ringen gör alltså, man vet ändå inte om det blir en flicka eller pojke! Inte för att jag tror särskilt mycket på sånt där, men ändå... Hade förut tänkt att det varit kul att prova, för att sen se om det stämde. Men nu är det ju skitsamma liksom.


På tal om det, så säger ALLA att vi kommer att få en liten flicka. Inte en endaste har någonsin sagt pojke. Bara R som tror det. Jag tror flicka. Eller så har jag blivit påverkad av alla runt omkring. T o m R's systerdotter på fyra år, säger att jag har en flicka i magen. "Som ska heta Ingenting. Men hon har en egen tv-apparat och det är bra."    (Vi har en gammal tjock-tv i ett av de små sovrummen.)  


Men det känns verkligen som det kvittar om det är en flicka eller pojke. Så oändligt. Får vi bara ett friskt litet barn med oss hem från BB, så är jag supernöjd. Det är så mycket mer än vi någonsin vågade drömma om för ett år sedan.

Av Miss S - 31 januari 2012 13:49

Skulle gärna vilja gå ut i det fina vädret idag också, men mina fötter säger stopp. De säger också "lägg upp oss högt, så vi har en chans att återhämta oss!". Så jag sitter med fötterna uppe på en stol, istället för att vara ute och gå...


Vår käre vän som gick bort på juldagen, har bidragit till att vi har sett över våra livförsäkringar. Vi har båda haft livförsäkringar genom facket i alla år. Betalar en liten slant varje månad genom autogiro, men har inte haft koll på hur stor ersättningen är om någon av oss verkligen skulle gå bort. Poängen med en sån livförsäkring är ju att man ska kunna bo kvar i sitt hus. Eller rättare sagt, det är poängen för oss. Kan ju finnas andra anledningar kanske. Nu kollade vi i alla fall på detta, och det visade sig att vi inte skulle få särskilt mycket i ersättning. Inte så det räcker till att betala halva huslånet i alla fall. Så vi har nu istället skickat våra ansökningar om livförsäkringar till LF, där vi också har huset och ena bilen försäkrade. Det kostar förstås lite mer varje månad, men det är det ju värt. Hade varit skönt om vi fick klartecken på försäkringarna innan förlossningen startar... För tänk om det händer nåt under förlossningen... Eftersom vi ändå flyttar livförsäkringen, så flyttar vi även sjuk- och olycksfallsförsäkringarna.


Vi har en gravidförsäkring som vi betalat för i TryggHansa. Vi har en gratis gravidförsäkring i LF. Fick papper från TryggHansa häromdagen om barnförsäkring. Den ska givetvis tecknas så fort barnet är fött. Bara vi kommer ihåg det... Eftersom vi har gravidförsäkringen där, så bjuder de på första sex månaderna i barnförsäkringen. Ska man fortsätta med dem sen? Är TryggHansa bra på barnförsäkringar? Någon som vet?

Av Miss S - 31 januari 2012 10:13

Har kommit lite i ofas med magbilden, så en vecka försenat kommer den (men den togs igår och är alltså aktuell!).

 

Av Miss S - 30 januari 2012 13:17

Sitter i soffan med fötterna upp, efterr en god lunch. För 2½ år sedan körde jag och R dietmat här hemma och R gick ner hela 17 kg! (Nej, jag gick inte ner något, men det var inte heller tanken.) Under den perioden körde vi ganska stenhårt med smoothie till lunch på helgerna. Jag har nu återupptagit det temat. Det är så himla gott oxh så snabbt och enkelt att göra och samtidigt känns det väldigt nyttigt med frukt och bär. Jag brukar ta 0,5% vaniljyoghurt, banan, valfria frysta bär (t ex hallon, blåbär, björnbär,lingon, jordgubbar), kanske en kiwi och så lite krossade linfrön. Mums!!!


Vi var på IKEA igår och skulle köpa spjälskydd, men döm om vår förvåning när vi såg att de var slut! Vad är oddsen för det liksom? Helt vanliga vita. Det var en väldigt stor tom korg som stod där. Givetvis skulle de komma in snart igen, men blev så förvånad. Hade kallt räknat med att komma hem med ett skydd. Inte hela världen så klart.


Vi var också en vända på Babyproffsen och köpte sparkskydd till babyskyddet i bilen, och hjulskydd till vagnen. Fick presentkort där i julklapp, så det var perfekt. Sparkskyddet går även ner under stolen och skyddar sätet från märken av stolen, vilken är främsta orsaken till att vi köpte sånt redan nu. Bebisen lär ju knappast nå fram att sparka på bilsätet än på ett tag.


Sen blev det en tur hem till mamma och vi blev bjudna på god middag. Hon fick för första gången se och känna när bebisen rörde sig. Den har inte riktigt velat göra det innan, när vi träffats. Så det var kul! Fick också lite lätt fotmassage av mamsen. Gott!


Mamma har stickat en söt kofta till bebisen och skor hade någon på hennes jobb gjort. Tröjan och bodyn hade jag på mig när de tog hem mig från BB 1976. Snyggt ,eller hur? Jag är ju född i augusti i lejonets tecken, så det är ju därför det är lejon på bodyn, så klart. Kul om vår lilla skatt kan ha detta på sig någon gång. Ska bara hitta ett par byxor som passar till... Augusti är ju lite varmare än februari...

     


Jag måste erkänna att jag börjar bli besvärad av mina svullna fötter. Trodde att de åtminstone skulle se lite bättre ut på morgonen, men nejdå. De är som uppblåsta ballonger mest hela tiden. Köpte ett par kängor för några månader sedan, som är de enda skor jag kan använda. De börjar dessutom kännas lite små ibland... Inga andra skor passar. När jag ska gå ut till brevlådan eller garaget får jag ta R's tofflor, för mina egna tofflor eller sandaler funkar inte alls. Ja, jag använder stödstrumpor, men det gör ingen större skillnad faktiskt. Mina anklar har liksom försvunnit. Vaden bara fortsätter rakt ner över foten, om ni förstår vad jag menar. Händerna och fingrarna är också svullna och på morgonen när jag vaknar kan jag knappt knyta handen. Jag har också ont i fingerlederna och har i princip noll styrka och kraft kvar i händerna. Orkar ingenting. På barnmorskans inrådan köpte jag en sån där stressboll, eller det är snarare en liten träningsboll, som jag klämmer på på kvällarna när jag ligger i soffan. Det gör säkert nån nytta, men jag har inte märkt något...


Av Miss S - 27 januari 2012 10:46

Hörde på nyheterna på radion i morse att det faktiskt finns något gott med nedsatt fertilitet hos män! Det bidrar till lägre risk för prostatacancer!!! Tjoho! Det köper jag, alla gånger! Hellre problem med fertiliteten än att få cancer... Med andra ord så borde inte R ligga i farozonen för just den typen av cancer i alla fall. Jag tackar och bugar.   


Läs mer här.

Av Miss S - 27 januari 2012 09:09

Ja, det blev ju några som avslöjade sig som läsare! Kul!   Tack!


Mitt besök till stan igår gick över förväntan. Hos optikern visade det sig att jag kunde FÅ ett paket med 5 dagslinser GRATIS! Paket som de brukar dela ut till personer som ev ska börja använda dagslinser. Fantastiskt! Behövde alltså inte betala något alls. Perfekt! Sen kan jag ju inte för mitt liv förstå varför linsproducenten lägger 5 linser i en förpackning... Vad ska man göra med den 5:e linsen liksom?? Man använder väl alltid en i varje öga?? Knasigt och helt ologiskt.


Sen gick turen till en leksaks-/barnaffär som jag blivit tipsad om att kolla efter skötväska. Tjoho! Jag hittade en jag ville ha! Till ett vettigt pris, tyckte jag (299 kr), svart, utan lock, med finessen att man kan knäppa axelbandet runt handtaget på vagnen på varje sida (alltså inte bara hänga väskan löst). Det var sista exemplaret, och den var slut i deras andra butiker här i närheten, så jag slog till. Är mycket nöjd med mitt inköp. Den heter 2ME, Napoli. Faktiskt billigare i butiken, än jag hittade den här på nätet nu.   

Jag har blivit bestraffad för att jag varit ute och gått i minusgrader och sol... Jag har fått munsår, herpesblåsor... Skit skit, är vad det är.   Inget medel på marknaden rekommenderas till gravida... Så jag har inget att sätta emot för att bli av med skiten. Tog på liten zinkpasta igår, med förhoppningen om att kunna torka ut blåsorna. Men det funkar sådär. Ska till bm i eftermiddag, och ska då fråga om hon vet om jag kan använda något av de medel som finns. Det står ju alltid "prata med läkare innan användning".


Eftersom det inte blev något Ystadbesök i söndags, så bestämde vi att de skulle komma hit istället imorgon. Vi är lite mesiga, och vill helst inte ge oss ut på några längre turer just nu. Igår, efter jag varit och handlat, fick jag ett mail från familjen att de nu har kräksjukan, allihopa... I helgen var det ju minstingen som kräkt flera dagar, men då pga öroninflammation. Så nu blev det inställt igen... Verkar inte som det är meningen att vi ska träffas innan bebisen kommer till världen.


Men nu hade jag ju redan handlat all mat, så vi frågade fina vännerna H & A om de ville komma istället imorgon. Så får vi dessutom träffa deras lilla underbara dotter på 3 månader. Hon är bedårande! Ska bli mycket trevligt!


Jag har tidigare sagt att jag inte skulle skriva något förlossningsbrev. Men nu har jag gjort det ändå... Kände att det fanns vissa saker som jag vill förmedla till personalen på förlossningen, och pratade med R om det. Han ville inte ha ansvaret för att komma ihåg de saker jag radade upp, så jag skrev ner dem istället. Om jag nu inte kan förmedla detta själv. Känns dessutom bra att det finns nedskrivet, så MÅSTE jag inte komma ihåg att säga allt. Ja, det är ju inte så himla mycket, men ändå.

Av Miss S - 26 januari 2012 09:24

Äntligen en natt då jag sovit någorlunda bra! Så skönt! Vet inte om det berodde på att jag var relativt fri i näsgångarna (varit snorig sen jag blev gravid i somras, i princip). Men det spelar mindre roll. Jag har sovit i alla fall. Min svägerska tipsade mig om att lägga plastad frotté i sängen, för att undvika att madrassen blir förstörd om vattnet går nattetid. Smart! Så jag har lagt en liten bit, som täcker nedre halvan av ryggen ner till låren ungefär. Känns inte att det ligger där, förutom att det inte andas. Jag blev, med andra ord, supersvettig just där! Förstår varför man inte ska lägga plastad frotté i hela spjälsängen...


Vaknade faktiskt i natt av att jag hade rejäla känningar, som mensvärk fast 10 gånger värre. Jag har aldrig haft särskilt besvärande mensvärk, så det här var inte nice. Jag antar att det är förvärkar. Jag vände på mig, och så småningom försvann det igen. En liten föraning om vad som komma skall kanske??


Idag ska jag tömma bokhyllan i bebisen rum, så att vi kan flytta den till annat rum ikväll. Sen ska jag tömma kistan som också står där inne, som är full med mina gamla saker. De sakerna kan åka upp på vinden. Tanken är att kistan ska målas, så småningom. Men nu kan den bara vara bra förvaring för t ex lånade mammakläder.


Jag ska också köra in till stan och köpa dygnet-runt-linser, som min optiker tipsade mig om tidigt i graviditeten. Hon hade själv haft det under förlossningen och tyckte det var super. Pratade med min kompis (3-barns mamma) om detta och hon sa "ja, vilket bra tips! Glasögonen är bara i vägen när du ska andas lustgasen!". Dessutom kostar inte två par såna linser särskilt mycket, så det kan vara en bra investering. Sen blir det barnaffären för att kolla skötväska, blomsteraffären och sist lite mathandling.


Kan inte låta bli att undra; ca 150-200 personer om dagen är inne här och läser vad jag skriver. Så få kommentarer. Vem är ni? Det hade varit så kul om ni lämnade något litet avtryck!   

Av Miss S - 24 januari 2012 10:04

Igår var det alltså dags för Barnlängtan Skånes första årsmöte. Förutom styrelsemedlemmar, kom det ytterligare tre personer. Kul! Det var roligt att träffa tjejerna igen, och det är alltid givande att prata om barnlösheten med andra, tycker jag. Även om vi för tillfället är förbi ett stort hinder, så kommer barnlösheten alltid att finnas där och är en del av vårt liv. Vi vet ju inte heller hur det kommer att gå den dagen vi bestämmer oss för att försöka få ett syskon. Det är också därför vi valt att stå kvar i adoptionskö.


En av tjejerna som var ny igår, planerar för surrogat med sin sambo. Det är ett helt nytt kapitel för mig, och jag hade ingen aning om hur det funkar (förutom de två killarna på SVT som vi såg i höstas åkte till Indien och hämtade sin dotter). Men den här tjejens surrogatmamma bor i samma stad som henne, och de har precis börjat lära känna varandra. Hade varit kul att följa deras historia och se hur allt funkar, så jag hoppas hon stannar kvar i Barnlängtan.


Igår när jag körde hem från mötet, började bebisen hålla låda igen. Det är lite standard mellan kl 22-24. Fast jag brukar ligga ner på soffan då. Nu satt jag i bilen istället. Det kändes väldigt mycket ner i bäckenet och gjorde lite ont emellanåt. Så fort jag kom hem, la jag mig på soffan hos R, och då kändes det inte alls så längre. Bara vanliga bebisrörelser. Kanske tyngdkraften som gör sitt till när man är upprätt?


På bebisens rum står just nu fullt med kassar med lånade mamma-, bebis- och sängkläder. Det är en salig röra och vi har bara tryckt in vagn, babyskydd, skötbord, badbalja osv. Det står en Billy bokhylla där, som bebisen inte lär ha någon nytta av direkt... Så vi ska flytta in bokhylla i arbetsrummet, och istället sätta en byrå eller garderob där. Frågan är vilket?? Nu när bebisen är liten så är säkert en byrå bättre, men vi kommer att sätta in en garderob där så småningom. Kanske lika bra att göra det från början då? Äsch, jag vet inte. Men jag vill få ordning på rummet. Även om bebisen inte bryr sig, och vi kan ändå använda skötbordet där, så vill jag ändå ha rummet någorlunda klart. Spjälsängen kommer dock att stå i vårt sovrum den här första tiden.


För en tid sedan köpte jag ett bäddset på Tradera. Det var jättegulligt, med Nalle Puh och hans vänner som små och så stod det "Vårt lilla sagogryn". Tyvärr var det ingen höjdare till säljare, och jag fick vänta i två månader på leverans. Säljaren påstod först att sonen låg sjuk i hög feber och sen att posten snattar och att hon fick sy om en massa som hon sålt och gick back ekonomiskt. Efter hand som tiden gick, utan att jag fått bäddsetet, såg jag på Tradera att jag inte var ensam om att vänta på leverans. Hon fick fler och fler dåliga omdömen och till slut stängdes henne konto ner. Men jag fick, som sagt, mina grejor till slut. Igår tvättade jag bäddsetet för första gången. När jag tog ut det ur tvättmaskinen, såg jag att trycket halvt om halvt trillat av tyget... Blev så besviken! J-a säljare! Jag mailade henne igår om det, så vi får väl se om hon bryr sig om att svara. Jag hoppas verkligen inte hon kan öppna ett nytt konto på Tradera, och börja sälja igen. Ska se om jag kan hitta nåt kul på Panduro istället och piffa upp påslakanet med.


Nu ska jag ut och gå! -6 grader idag. Så kallt har det inte varit öht på hela vintern innan! Jag älskar verkligen det här vintervädret! För min del kan det gärna vara -15, om det bara är fint väder! Önskar vi hade lite snö att tala om också. En halv cm räknas inte, tycker jag. Jag vet, jag bor i fel landsände...


Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards