Alla inlägg under mars 2012

Av Miss S - 29 mars 2012 16:00

Flaskan med Minifom tog slut igår kväll. Idag har Alice varit väldigt gnällig och vi har inte alls varit på samma våglängd. Hade tänkt prova hur det går utan Minifom, om det har någon effekt alls. Så frågan är om dagens gråt är pga saknaden av Minifom?? Får väl testa några dagar till, och blir det inte bättre så blir det till att köpa en ny flaska.


Idag har vi trots allt varit och handlat, jag och Alice. Lite nervös var jag allt. Hon somnade i bilen på vägen till affären, vaknade när jag lyfte över bilstolen till kundvagnen, men somnade nästan direkt igen. Men bilstolen tog ju plats i hela vagnen!! Så jag fick ta en extra korg på hjul att rulla med mig. Den fyllde jag nästan direkt, sen fick jag lägga saker runt bilstolen i vagnen, där de fick plats... Hur gör man annars? Ville inte mecka och ta med barnvagnen till affären. Då har man ju dessutom två stora vagnar att köra, vilket ju är mindre smidigt. Kan man inte storhandla med en bebis?? Alice sov iaf hela tiden, fram tills jag stod i kassan och skulle betala. Sen blev hon ursinning och var det tills vi kom hem och hon fick mat igen... Det borde egentligen inte varit matdags för henne, men men...


Jag är lite sugen på att införskaffa en joggingvagn. Någon som har erfarenhet av det? Hur gammal bör Alice vara innan man kan börja använda en sån? Såg att Jollyroom har en billig variant, 2ME Jogger Mini New York. Står inget om ålder på barnet. Kan den vara nåt? Vet ju inte hur mycket den kommer att användas, så vill inte lägga för mycket pengar. Tips emottages tacksamt!

Av Miss S - 28 mars 2012 08:51

Wabbie foundation säljer Wabbiekaniner för att få in pengar till sin stiftelse som grundades 2010 av Lars och Sandra Dekenno. Syftet med stiftelsen är att kunna hjälpa ofrivilligt barnlösa ekonomiskt i sin kamp för ett barn.


Ju fler som beställer, desto mer pengar kommer in till stiftelsen och då kan det äntligen börja lossna med bidrag som folk söker för att få bli föräldrar. Hjälp till du också. Ingen kan gör allt - men alla kan göra något!


För att beställa, gå till Facebook (länk nedan) eller maila jannica@wabbiefoundation.org. Wabbiekaninen finns i olika utföranden och kostar 100 kr styck och det tillkommer porto på 12 kr (inom Sverige).


 

www.facebook.com/wabbiefoundation

Av Miss S - 28 mars 2012 08:30

Nåja, så bra gick inte kvällen i torsdags... Hann bara skopa upp glassen så vaknade Alice. Sen var det kört...


I fredags gick det inte alls bra. Det slutade med att Alice somnade på min axel framför köksfläkten på full malle. Det är väldigt effektivt kan jag tipsa om. Då var kl 20.30 och för att inte riskera att väcka henne igen, så gick jag och la mig med henne på axeln i sängen. Trevlig fredagkväll vi hade...


I lördags körde vi till svägerskan och hennes familj och hälsade på. Det blev helt fel i tiden för Alice och det slutade med att hon i princip inte sov nåt alls på hela dagen. Väl hemma satte jag henne i bärselen och gick ut i solen och där somnade hon. Då var kl ca 16.30 Hon sov där i fem timmar!!! Hon behövde verkligen sova! Så länge har hon aldrig sovit förut!


Igår var det dags för bvc igen. R hade tagit bilen pga besiktning, så jag gick dit i det underbara vårvädret och strålande solen. En skön promenad på ca 40 min. Alice sov hela vägen och vaknade lagom till jag gick in genom dörren. Hon fortsätter växa som attan och väger nu 5320 g, sju veckor gammal. (3645 g var födelsevikten.) Det känns, för jag blir trött i armen när jag bär henne. Av någon anledning blir hon alltid ledsen när vi är på bvc. Så jag ammade henne för att trösta lite innan vi styrde kosan hemåt igen. Hon somnade i vagnen direkt igen, och sov hela vägen hem. Plus lite till. Hon sov faktiskt i ytterligare två timmar! Så jag fick äntligen tillfälle att påta i rabatterna! Som jag har längtat! Har gått förbi alla trädgårdar där det rensats på vissna blad och man ser alla vårens nya skott, och undrat när katten vi ska hinna med det?? Men det gjorde jag igår! Underbart! Det var otroligt skönt väder, som sagt, ca 15 grader, och jag fick gjort allt jag skulle i rabatterna. Både rensat bort vissna växter och klippt prydnadsgräsen. Jag fick dessutom tid över till att pyssla med dopinbjudningarna och även att sätta mig på bänken utanför dörren, i solen, med en bra bok.    


Igår kväll lyckades Alice åter igen sova i sin egen säng i tre timmar! Lycka!


Just nu sover hon i bärsjal på mitt bröst. Hon somnade på min axel när jag bar runt henne, och sen lyckades jag sno sjalen om henne och flytta ner henne på bröstet/magen. Det är ingen riktig knytning, och håller inte för att gå runt med henne, men när jag sitter ner så här så funkar det bra. Jag får händerna fria. Kanske ska passa på att fortsätta med dopinbjudningarna...

Av Miss S - 22 mars 2012 20:29

Kan man få torr hud av att amma? Jag är så torr så det liknar ingen sort. Främst på överarmar, bröstkorg och lår. Dricker jag för lite kanske? Eller så har jag bara blivit en torris helt enkelt.   


Alice sover åter igen i sin egen säng ikväll, och jag och R ska fira med lite mangosorbet i lugn och ro. Tjoho!

Av Miss S - 21 mars 2012 13:31

Alice sov i sin egen säng igår kväll!!!!!!! Tralalalala!!! Vi badade henne, sen matade jag henne i sovrummet. R förberedde hennes säng och la en varm vetekudde där. Efter en timmes matning (som det brukar vara) sov hon i min famn, och jag reste mig väldigt försiktigt och la henne väldigt försiktigt ner i sängen. Hon fortsatte sova!! Tjoho! Jag fick lite "fri" tid!


Jag passade på att lägga mig hos R på soffan och vi kramades lite. Det var ju inte igår vi låg sådär och mös. Jättehärligt! Men nån måtta får det ju vara, och jag flyttade mig ganska snart till en egen soffa och somnade ganska omgående. Superskönt att få sova lite. Alice sov mellan 20-23. Fantastiskt!


De andra matningarna inatt skedde i sängen, och Alice fick sova bredvid mig som vanligt (men hon sov faktiskt mellan 0-4, vilket är fantastiskt!). I morse kände jag mig lite modig och hoppfull och efter Alices frukost, la jag henne åter i sin säng. Även denna gång sov hon vidare! Jag fick 1½ timme "fri" tid igen. Vilket innebar att jag kunde äta frukost i lugn och ro vid köksbordet och läsa tidningen! Lyx!!


Givetvis vet jag att detta kan vara slumpen, och det behöver inte alls betyda att det blir lika bra ikväll. Men nu känner vi att det faktiskt finns hopp för att Alice kan sova själv i sin säng i framtiden. Har vi tur, så kan iaf det där kvällspasset gå bra, och jag och R kan få lite egentid.


Nu ska jag till jobb! Tjoflöjt!

Av Miss S - 20 mars 2012 16:13

Min syn på cykelvägar och trottoarer har förändrats totalt de senaste veckorna! Nu letar jag efter gångstråk där det finns gräs sidanom, för då kan jag köra vagnen med ena hjulet i gräset och det skumpar så att Alice somnar! Perfekt! Det funkar också fint med grus eller småsten i kanterna. Grusvägar är optimalt! Därför tycker jag för första gången inte alls om att kommunen sopar gatorna rena från vinterns grus... Då kommer det ju inte att skumpa lika bra! Kass!


Igår var jag hos psykologen för tredje och sista gången. Jag mår mycket bättre nu, och känner igen mig själv. Jag gråter inte längre heller. Så jag valde själv att avsluta. Vet ju var hon finns om jag skulle behöva prata med henne igen.


Imorgon ska jag till mitt jobb igen och låna en bärsjal av en kollega. Ska testa och se om det är nåt jag vill köpa.


Idag lyckades jag faktiskt fånga Alice leende med kameran! Kul!

Av Miss S - 16 mars 2012 14:45

Det kan inte vara normalt så som Alice håller på både på nätterna när hon sover och när hon ammar. Hon blir så otroligt störd av det, så det är inte klokt. Hon kan somna hur gott som helst och så efter ett par minuter börjar hon krampa. Hon grymtar som en gris, rosslar i halsen, spänner sig som en fiolsträng med armarna viftande och benen spikraka, sen kryper hon ihop och drar upp benen och knyter händerna. Så håller hon på i princip konstant när hon sover. En stund sover hon faktiskt genom besvären, men till slut vaknar hon förstås. Behöver väl knappast säga att jag inte sover när hon håller på så här. Har försökt att höja upp under huvud och axlar ännu mer på henne så hon är mer upprätt, om det nu är reflux (sura uppsättningar), så det inte lika lätt kommer upp i halsen på henne. Det hjälper kanske lite , men inte så som man skulle vilja. Har funderat starkt på att filma henne med mobilen och ta med och visa Bvc, för sköterskan förstår nog inte riktigt hur vi menar när vi försöker förklara.


Det finns iaf inte mycket mer vi kan göra nu, i form av medikamenter och kost. Jag har varit mjölkfri i två veckor nu, och det har inte gjort någon skillnad. Ska börja lägga till mjölk igen så smått idag. Kan hända att vi märker skillnad då... Vi har också gett sempers droppar i två veckor. Minifom har vi gett i en vecka idag. Den enda skillnaden med dem är att hon bajsar mer och ännu lösare. Men vi fortsätter ändå med båda sorterna droppar, tror jag. Kanske ska vänta en vecka till och ta bort något av det. Vi tror ju inte de gör någon skillnad, men vi kanske märker om vi tar bort dem. Då vet vi ju i så fall att de har någon verkan... Nu kommer vi nog snart att prova med ersättning på kvällen iaf. Får se hur det går. Finns chans att vi kanske kan få sova lite mer än en timme i stöten då...?


Inatt, eller i morse, kl 5.20, var R uppe och bytte böja på en nöjd och pigg Alice. Alldeles för pigg med tanke på klockslaget... Plötsligt charmade hon nästan byxorna av sin pappa genom att fyra av sitt första riktiga leende!! Hon var fortfarande nöjd när de kom in i sovrummet igen och hon visade även mig att hon kunde le. Vilket charmtroll, helt plötsligt! Genast glömde både jag och R att vi var trötta och less. Vi fick nog lite ny energi, för vi var vakna i 45 min till utan problem! Sen var det dags för R att gå upp ändå, men jag och Alice lyckades sova en liten timme till.


I förmiddags var jag faktiskt ute och gick med vår gode vän och nästan granne, H. H & A fick ju också en dotter, i oktober. Så hon är också hemma och är mammaledig. Det var första gången vi gick tillsammans, och det var förstås supertrevligt att ha sällskap på rundan. Jag har inte riktigt vågat innan, eftersom jag aldrig vet när Alice är nöjd, och när jag då kan komma iväg på en runda. Men jag chansade och messade och frågade när jag kände att det närmade sig i tid. Alice skötte sig finfint och sov gott hela rundan. H's dotter, som är 4½ månad, låg och jollrade glatt i sin vagn. Jag följde t o m med H hem och åt lunch där. Alice vaknade så klart direkt när vi kom dit, och jag ammade henne. Sen la jag henne i vagnen och hon låg där vaken och var nöjd, medan jag kastade i mig lunchen. Hann precis äta färdigt innan Alice blev otålig och började gråta. Så då tackade jag för mig och vi gick hemåt i rask fart och så var det dags att ta fram mjölkmaskinen igen... Men det är iaf ett stort framsteg, känns det som. Dels att jag kunde gå en runda i sällskap av H, dels att jag faktiskt följde med henne hem och det gick bra en liiiiten stund.


I onsdags dristade jag mig till att köra till ett närliggande köpcenter. Jag har länge varit sugen på att köpa ny mobil, och nu bestämde jag mig för att göra ett försök. Det är inte ett välbesökt köpcenter, vilket kändes väldigt skönt. Vet också att det finns amningsrum där, om det skulle behövas. Men Alice skötte sig åter fint, och somnade i vagnen nästan direkt när vi kom in där. Så jag fick köpt en Samsung Galaxy S2 (så nu väntar jag på Bloggplatsens app!) och hann med en sväng in på Apoteket och H&M och tog till och med en liten fika! Det kändes oerhört tillfredsställande efteråt att jag vågat mig ut på ett sånt äventyr och det gått bra!


På H&M köpte jag amningströjor, vilket är väldigt bra att ha om man ska amma någon annanstans än hemma... Man slipper lyfta upp hela tröjan och exponera hela svampiga magen. Har också köpt två amningströjor från Paola Maria (passa på nu, det är rea!) och en (troligtvis oanvänd) Boob på Tradera (betalade 160 kr istället för 495 kr som den kostar ny...). Så nu har jag lite olika toppar, som är representabla. Här hemma har jag ett par tröjor jag har fått låna, som är i stl XL, och alltså är gigantiska till mig (jag är M). Men här hemma duger det.


På tal om storlekar så har jag gått ner alla mina gravidkilon och mer därtill. Antar att det är amningen som gör det. Jag är 2 kg under min normala vikt. Men magen är, som sagt, ganska svampig. Ser verkligen fram emot att komma ut i joggingspåret igen, särskilt nu när det är vår ute! Men Alice sover ju aldrig så länge att jag hinner byta om, ge mig ut och springa och sen hem och duscha och vara redo för nästa amning när hon vaknar. För det lär ju ta mer än en timme...


Just nu sover Alice i babybjörnen på mitt bröst. Det verkar som det var ett bra köp på Tradera! Eftersom hon vill vara nära hela tiden, så löser det ju en del problem. Jag får två händer fria och jag kan röra mig!!! Freedom!!!


Trevlig helg!

Av Miss S - 11 mars 2012 18:00

Det är fortfarande skitjobbigt, och det känns som jag inte har något liv. Jag bara ammar, bär och byter blöjor om vartannat. Självklart hjälper R till så gott han kan, med det han kan. Men när hon somnar i min famn, är det sällan vi kan lyfta över henne till honom utan att hon vaknar.


MEN, jag ser ljuset i tunneln! Hon har fler nöjda vakenstunder, och igår skymtade vi en antydan till leende! Det är guld värt!


Idag har vi varit på namngivning för våra goda vänners lilla dotter. Som förmiddagen gick här hemma trodde jag absolut inte vi skulle komma iväg, men det gick och sessan skötte sig strålande.


Vi har förresten nu bestämt ett namn för henne, Alice. Jag har haft det som favorit sen hon föddes, men R har haft ett annat namn. Skönt att det nu äntligen är bestämt!

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards