Alla inlägg under december 2010

Av Miss S - 30 december 2010 19:12

Sista tabletten Provera tog jag idag. Så nu väntar jag på mens. Den kommer säkert på söndag eller måndag.


Läkaren på CA som ringde i början av december, ringde idag igen. Precis som hon lovat. Tänkte flera gånger, innan hon ringde, att hon kanske inte ringer. Hon behöver ju egentligen inte ringa. Så jag skulle inte bli besviken om hon inte ringde. Men det gjorde hon alltså. Ännu en pluspoäng till CA!   Hon sa, att om min mens inte har kommit den 4 jan, så ska jag ta ett grav test på morgonen och sen börja med injektionerna på kvällen. Mens eller inte. Om grav testet är negativt, vill säga. Men det är det ju. Kommer mensen på söndag, ska jag börja med injektionerna på måndag. Aldrig börja med injektioner på en tisdag tydligen. Kommer mensen en annan dag än söndag, så ska jag börja med injektionerna på cd 2.


Jag har alltid fått göra minst två vul innan ÄP, dag 8 och 10. Jag frågade om de räknade med ett eller två vul på CA. Vanligtvis bara ett, men det beror ju på hur det ser ut. Hon räknar med vul på behandlingsdag 8 och sen ÄP på behandlingsdag 13. Det känns som lite långt från vul till ÄP, men visst, det är ju så det sett ut för mig de senaste behandlingarna. Fast jag haft ett extra vul på dag 10. Ja, vi får väl se, helt enkelt.


Jag ska ringa CA den dagen jag får mens, och prata in det på telefonsvararen. Det är väl deras tecken på att de ska skicka fakturan... 60.000 svenska penningar. Tjo flax! Ja, sen vill de väl planera in både vul och ÄP förstås.


Funderade på om man kan ta tåget till CA? Finns det någon station i närheten? Kanske inte så lämpligt inför ÄP, eftersom det är så viktigt att vara i tid då. Men till vul, skulle det kanske kunna funka.


Är så sugen på att börja med behandlingen nu! Känns som sju svåra år sedan senaste behandlingen i augusti. Åtminstone fyra svåra månader... Men nu är vi igång inom en vecka! Tjoho!


Jag utmanar år 2011! Kom igen bara! Upp med nävarna!   Jag ska slåss som bara den, för att 2011 ska göra som VI vill! Jag vågar vägra nederlag. Vi SKA lyckas detta året! Så är det bara. Det finns inget alternativ. Nåde den som kommer och säger nåt annat. Nu jäklar kör vi!   


Gott nytt år allihopa! Skål!  

Av Miss S - 23 december 2010 08:11

Ok, nu kanske jag trampar på en hel del tår där ute, men det struntar jag faktiskt i.


Jag är väldigt trött på julkort med bilder på barn. Jag måste säga det. Jag är inte ett dugg intresserad. Jag vill inte ha dem. De påminner mig otroligt mycket om vad vi inte har. Att vi firar ännu en jul utan barn. Det är sorgligt, men sant. Jag kan inte påstå att jag tittar särskilt mycket på korten, utan de åker rakt i fickan med julkort och så tittar jag inte på dem igen förrän nästa år. Då slängs de. Så är det.


Jag har full förståelse för att man skickar de här julkorten till mor- och farföräldrar, morbror, moster, farbror, faster. Alltså släkten. Men inte till vännerna. Finns ingen anledning liksom.


Har lovat mig själv att inte skicka såna julkort till mina vänner, den dagen vi har ett barn (eller två). De ska fortsättningsvis även få de vanliga julkorten. Så det så.


Passar på att önska alla en riktigt härlig och underbar jul och ett gott nytt år!

  

Av Miss S - 21 december 2010 20:39

    

Av Miss S - 21 december 2010 12:41

Japp, nu är steg 1 påbörjat. Dvs jag har idag tagit första tabletten på kartan med Provera. Återstår att se när mensen kommer. Troligtvis nyår...   


Åh, vad fint det är ute idag! Helt underbart! Vi hade korvgrillning på lunchen, och jag passade på att ta några kort med mobilen. Kanske kommer jag ihåg att ladda upp nåt här ikväll, så ska ni få se vilka fina omgivningar jag har. Men fy attan, vad kallt! -12 grader när jag kom in för 10 min sen. Brrrr!!!   Kallt att hålla korv och mobil (kameran) utan vantar...


Av Miss S - 15 december 2010 08:47

I helgen ringde min svägerska, som fick lilla dottern för en månad sen. Hon frågade om jag ville vara fadder! Vilken överraskning! Jag blev väldigt glad och tackade självklart ja. R är fadder till deras första dotter, och nu blev det alltså min tur. Jätteroligt! Hon undrade om jag ville läsa nåt på dopet. Om det inte blir en dikt, så blir det väl nåt ur bibeln. Men jag tände lite på idén med en dikt. Ska leta lite på nätet efter fina passande dikter. Kanske kan dikten vara en överraskning för föräldrarna? Kan man göra så? Alltså att de vet att jag ska läsa en dikt, men inte har hört själva dikten? Har ni några bra förslag på fina passande dikter?


Nu är det bara några dagar kvar till jag börjar med Provera. Bara det känns som ett steg i rätt riktning. Vill komma igång nuuuu!!! I helgen skrev vi på avtalet om 3-pack och R skrev på pappret från Socialstyrelsen att mina ägg får befruktas med hans spermier. Fakturan från CA kommer nog precis innan ÄP, så det får jag väl förbereda chefen på.


I måndags hade vi lussefirande på jobb. Det var en skola i närheten som kom och lussade, det var konstklubbens lotteri, vinlotteri och det var extern föreläsare. Föresläsaren var Pär Johansson från Glada Hudikteatern. Otroligt intressant, givande och roligt! Jag har sett dokumentärserien på SVT i höst, och hade hört en hel del av det Pär berättade i måndags. Men det var ändå superkul! Det blir svårt att toppa nästa år (vi har extern föreläsare varje år på Lucia).


I eftermiddag ska vår avdelning hem till chefen på glögg och julmat. Det är arbetsplatsträff, så det blir nog lite jobb också. Det ska iaf blir riktigt trevligt.


På lördag ska vi ha kalas hemma. R fyller 35 på måndag. 35. Var tusan blev tiden av? Vi närmar oss 40 med stormsteg. Jag fattar inte. Jag känner mig inte ens vuxen ibland. Speciellt inte när andra pratar barn. Då känner jag inte att jag gjort entré i vuxenvärlden än... Undrar när jag kommer att bli vuxen...?

Av Miss S - 7 december 2010 20:35

Nu ska jag testa Arlas smaksatta grädde. Jag fick en värdecheck med posten idag, så jag kan köpa dem. Jag har precis printat ut några recept där jag kan använda dem. Ska bli mycket spännande!


Imorgon bär det av till stora fina huvudstaden! Jag ska på kurs över dagen bara, så det är hem igen direkt efter. Lite synd. Hade varit mysigt att spendera en kväll på stan i ett julpyntat Stockholm. Men men... Jag älskar att flyga, så jag ser faktiskt fram emot den lilla turen.   


Var ju på Jekyll & Hyde i söndags, med min goa gamla kompis. Jättemysig söndagskväll, även om musikalen var ganska mörk och dyster. Den var ändå bra. Vi pratade lite om böcker och läsning, och jag insåg att jag verkligen saknar att läsa böcker. Förr, när jag åkte buss till jobb, så läste jag alltid där. Men nu har jag inga möjligheter att åka kollektivtrafik, utan måste köra bil, så det blir ingen läsning där inte. Hemma blir det inte mycket läst. Vi lägger oss alltid samtidigt, så jag vill inte läsa bok då. Jag tycker mest det är jobbigt att ligga på soffan och läsa, när R tittar på tv bredvid. Så det blir inte mycket läst längre, tyvärr.


Dessutom har jag lite svårt att lägga/sätta mig och läsa, när jag vet en massa andra saker som skulle behöva göras. Som att diska, dammsuga, stryka, damma, röja undan etc etc. Svårt att ge mig själv egentid alltså... Men i söndags bestämde jag att jag skulle ta ett bad igår och läsa min bok. Så det gjorde jag. Tyvärr var det en tråkig bok, som jag bara inte kommer in i (Gomorra)...


Imorgon, på den lilla resan, ska jag ha med mig en annan bok. Jag ska läsa på flyget och bussen in till centralen, och sen tillbaka. Ska bli så skönt att få försvinna in i en annan värld en liten stund. Tror jag ska ta med mig Tidsresenärens hustru. Har ni läst den? Vad läser ni just nu? Hur hittar ni tid att läsa?

Av Miss S - 6 december 2010 14:57

På mitt affirmationskort (Kreativ Insikt) idag står:


Jag vilar i kärlek

Jag ligger trygg och avslappnad, vilande i ett hav av kärlek. Jag väljer att känna att hela världen består av kärlek, en kärlek utan början och slut, en kärlek som fyller mig med kraft och harmoni och mod och ännu mera kärlek.

En outsinlig källa av kärlek och acceptans, min att vila i och ösa ur, så att jag kan sprida denna känsla vidare i världen.

 

Av Miss S - 5 december 2010 13:13

Det snöar för fullt utanför fönstret, och har så gjort sen jag gick upp i morse. Härligt! Fast temperaturen går sakta uppåt, och ligger nu på 0 grader. Hoppas verkligen inte att allt ska töa bort nu och snöandet övergår i regn... Så jäkla trist då... Men så är det att bo i Skåne...


Idag har jag bakat pepparkaksmuffins. Har ni provat? De är fantastiskt goda! Ni måste bara testa!


Pepparkaksmuffins

100 g smör
2½ dl brun farin eller råsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk malen kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat
1½ dl gräffil

Sätt ugnen på 225 grader.
Rör samman smör och socker poröst och tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning. Blanda mjöl och kryddor samt bikarbonat. Rör ner gräddfilen och mjölblandningen i smeten. Ställ ut muffinsformar på en plåt och fördela smeten i dem. Grädda mitt i ugnen, ca 13-15 min. Låt svalna.

Ädelosttopping (valfritt; detta hoppar jag över)
140 g ädelost
1 dl creme fraiche
1 dl valnötter

Smula sönder ädelosten och mosa samman med creme fraichen till en slät smet. Lägg en klick av toppingen på varje muffins och garnera med valnötter.


Jag skulle också göra gräddkola, men det gick inte så bra... Min kastrull var nog inte tillräckligt tjockbottnad, för kolan brände... Men jag bestämde mig för att hälla upp den ändå, och testa om den ändå gick att äta. Den var hyfsad... Tanken var att det skulle bli limekola, men glömde lime i all hast. Så det blev vanlig kola. Annars kan jag verkligen rekommendera limekola också. Recept från Arla.


I fredags hämtade jag ut den stora shoppingkassen med medikamenter hos Apoteket. Det känns som farmaceuten borde känna igen mig vid det här laget... Har ju varit där ganska mycket det senaste året. Hon måste ju även veta vad alla de här läkemedlen är till för, så hon vet väl vad vi håller på med. Men det känns som det kvittar nu faktiskt.


Jag bryr mig inte så mycket längre, om vem som vet och inte vet. Jag orkar inte bry mig längre. Vad spelar det för roll? Det är ju inget vi skäms över. Det är bara skönt om folk vet. Så behöver de inte gå och undra och fundera. Även om ingen säger nåt, så vet vi ju att alla undrar. Vi borde ju ha barn nu. Vi har varit tillsammans i snart 12 år, bott i huset i tre år, varit förlovade i 4½ år och gifta nu i fyra månader och har dessutom haft Volvo V70 i nästan ett år! Enligt schemat skulle vi haft barn. Men vi följer tyvärr inte schemat särsilt bra... Det blir väl kvarsittning för vår del...


Mitt högkostnadskort på apoteket hade givetvis gått ut nu, så jag fick snällt betala 1800 kr i fredags. Som tur är, så betalar mitt jobb receptbelagda mediciner. Så det är bara att lämna in kvittot där, så får jag det på nästa lön. Suveränt!


Nu ska jag snart bege mig in till stan. Undrar om tågen går i det här snöandet?? Hade ju tänkt cykla till tågstationen, men det känns inte så häftigt med 1 dm nysnö på vägarna... Får nog fundera lite till på det.

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards