Alla inlägg under mars 2010

Av Miss S - 29 mars 2010 14:00

Stort varmt grattis till min vän Sofie och hennes familj, till det lilla nytillskottet, som bestämde sig för att titta ut i lördags! Välkommen till världen!  

Av Miss S - 28 mars 2010 16:45

Igår skulle jag beställa mina medikamenter inför nästa ivf-försök. Jag gick in på apotekets hemsida, loggade in och gick in på mina recept. Och var helt förvirrad... Jisses, så fort man glömmer... Vad var det nu jag skulle ha? Och hur mycket? Vad ska jag ha till vad?   Fick kolla lite vad jag hade kvar i kylen och min andra gömma och rota lite bakåt i minnet, med lite hjälp av R, så blev det bra till slut. Menopur, Orgalutran, Pregnyl, Folacin, Progesteron och kanyler. Gick till kassan och skulle välja mitt apotekt som jag vill hämta allt på. Mitt lokala apotek fanns inte med! Que?? Vad nu då?? Sen slog det mig, att apoteket ju har privatiserats och en del inte heter Apoteket längre. Hittade en lista över dessa apotek, som bytt ägare. Men mitt apotek fanns inte med där heller. Så nu fattar jag ingenting. Kollade eniro, men hittade inte mitt apotek. Har de lagt ner helt eller?? Fick iaf välja ett apotek i stan, så får jag köra dit efter jobb en dag och hämta. Knasigt.    Får nog köra förbi och kolla om mitt apotek slagit igen, eller vad som hänt.


Men nu börjar det alltså närma sig. Imorgon ska jag börja med Folacin och om två veckor ungefär är det räknat att jag ska börja med injektionerna. Tiden har gått väldigt fort!   Men det känns på nåt sätt som att man har kommit bort från hela den här ivf-biten. Har glömt en hel massa, hur det funkar och så. Sen har vi ju dessutom funderat mycket över adoptionsbiten och även börjat planera ett bröllop, och så har vi ju Prag! Så vi har haft så mycket annat i huvudet. Men det är kanske bra? Att fokusera på annat ett tag? Jag tror nog det.


För er som undrar; cabeza betyder huvud.

Av Miss S - 26 mars 2010 08:21

Jag snurrar runt på både Bröllopstorget och Familjeliv just nu. De är ju systersajter. Stötte på en och samma tjej i forumet på båda sajterna. Det visade sig att hon är i nästan samma sits som vi; kämpar för ett barn, funderar på adoption och planerar bröllop. Hon skrev nåt i sin blogg på FL som fick mig att reagera; när man påbörjar adoptionsprocessen ska man helst hålla tyst om att man försökt få barn via ivf.


Stämmer det?? Det låter ju helt absurt! Det är väl inget konstigt att man först försöker få barn genom ivf, innan man går vidare till adoption? Någon som har några erfarenheter eller fakta kring detta? Jag har inte läst något alls om detta på de adoptionsorganisationers hemsida jag varit inne på. Men det kanske är en outtalad regel/rekommendation?


Däremot har jag läst att man verkligen ska vara klar med allt vad ivf heter, innan man påbörjar föräldrarutbildning och hemutredning. Det kan jag förstå, till 100%. Man måste vara redo psykiskt för en adoption, och sluta tänka på att man kanske kan bli gravid själv. Men det är ju en helt annan femma.


Men jag blev alltså väldigt konfunderad över den här tjejens inlägg i sin blogg. Hon hintade t o m om att man ev skulle ljuga om man fick en direkt fråga om ivf... Märkligt.   

Av Miss S - 25 mars 2010 15:46

Nu är det fyra stycken gravida på jobbet... Förutom tjejen som jag var på tjejmiddag hos för några veckor sen, så fick jag idag reda på ytterligare två stycken. Den fjärde visste jag sen tidigare. Den fjärde är en 48-årig kvinna, som försökt få barn i sex år med sin nya man. Både hon och mannen har barn sen tidigare äktenskap, typ 2-3 st var. Nu väntar hon tvillingar genom ivf! Helt otroligt!   Jag kan nog inte tycka att det är helt rätt att få barn vid 48 års ålder, men men... Det är ju inte mitt liv och val. Säkert svårt att ge upp också, bara pga åldern. När de påbörjade försöken var hon ju bara 42 och det är väl ok.


En av de jag fick reda på idag, är ett par som också gjort ivf med sitt första barn. Andra barnet kom på naturlig väg, bara ett år senare. Han föddes med Downs syndrom, så de har ett ganska hektiskt och pressat liv, vad jag förstår av snacket på fikarasterna. Men nu är det alltså dags för tredje barnet. Väldigt oväntat och otippat faktiskt. Har ingen aning om det är naturligt eller via ivf.


Den andra jag fick reda på idag är inget konstigt, vad jag vet. De har en underbart söt docka till dotter på ca tre år. Hon är nog ett av de sötaste barn jag sett! Men det var väl inte helt oväntat med ett litet syskonförsök där.


När är det vår tur....?

Av Miss S - 25 mars 2010 08:19

Har tappat lite lusten att blogga. Det jag skriver om nu handlar ju inte så mycket om ivf och barnlängtan. Vilken det var meningen att den här bloggen skulle handla om. Å andra sidan så hänger vårt stundande bröllop på sätt och vis ihop med vår barnlöshet och ivf... Så ja...


Jag har iaf prel bokat ett kapell för vigseln och till helgen ska vi titta på den restaurang där vi kan tänka oss att ha bröllopsmiddagen. Det är rena orkanen och virvelvinden på samma gång i huvudet på mig just nu, och allt har med bröllop att göra. De flesta planerar ju ett bröllop i ett helt år, och här är jag som ska planera det på några månader bara.   Men det blir ju ett minibröllop och vi har inte så stora krav, så det ska nog gå bra. R hänger dock inte riktigt med i svängarna, utan har bara precis hunnit smälta att vi ska gifta oss inom kort. Jag är ju givetvis långt före i tankarna!   Men han är absolut inte oäven. Han kommer med lite förslag då och då och har avslöjat att han surfat runt efter olika bröllopsgrejor på nätet!


Så det händer alltså inte så mycket i övrigt i mitt liv... Men jag lever i allra högsta grad!  

Av Miss S - 22 mars 2010 08:57

Mmmm..., vilken underbar spa-upplevelse! I fredags började vi med att slappa i relaxavdelningen och sprattla lite i ett par av poolerna. Sen var det afrodans, och herre min skapare så roligt det var! Det var första gången jag provade, men blev helt frälst!   Så himla synd att det inte finns på mitt gym hemma... Får nog lägga en liten lapp i förslagslådan.   Senare på kvällen var det bubbelprovning (mousserande vitt vin och champagne) och det var riktigt intressant. Brukar inte gilla champagne, men de här var helt ok. Priserna på systembolaget också. Sen var det trerätters middag, och den var tyvärr sådär. Men vi hade iaf trevligt och vi tog även en drink i nattklubben på hotellet och la oss inte förrän 1.30 Tidig morgon sen för att hinna med frukost innan yoga-passet kl 8 och behandling kl 9! Hektiskt schema! Sen slappade vi lite till vid poolen innan det var dags att checka ut kl 12. Det var en riktigt härlig vistelse!


Var dock en slagen hjälte och sov en timme på soffan när jag kom hem. Sen var det dags för tjejträff på kvällen och igår var vi faktiskt ute på en bilrunda och tittade på ett par kapell... Men vi kan fortfarande inte bestämma oss för hur vi vill ha det. Jag kan tänka mig en liten kyrka/kapell för att det är mysigt. Men med max 10 gäster, så kan det ju bli lite fjuttigt och pinsamt när det ska sjungas psalmer... Ingen sjunger ju i kyrkan! Sen, vilken tid ska man vigas? Det senaste jag hört är kl 16. Tar vigseln en timme i kyrkan, så är vi klara att äta redan strax efter kl 17. Med så få gäster också, känns det som middagen kommer att gå relativt fort (jämfört med bröllopsmiddagar med 70-80 gäster). Så är vi klara redan kl 19? Vad gör vi då? Jag vet inte. Det är jättesvårt faktiskt. Jag fattar inte hur man får ihop det på ett bra sätt. Skulle vi dessutom välja en borgerlig vigsel, så tar den ju bara typ 20 min, så då är vi klara ännu tidigare... Knäppt. Tips? Idéer?

Av Miss S - 19 mars 2010 10:15

Tjoho! Idag är det fredag hela dagen, och i eftermiddag åker jag och mamma på spa!!! Härligt härligt! Har laddat väskan med tidning och go'a böcker! Ser fram emot att slappa vid poolen, bubbla och god mat och dryck. Jobbar bara 1 tim o 45 min till, sen är det hemfärd!


Tralalala!  

  

Av Miss S - 18 mars 2010 08:18

Det var en tillfällig dipp i humöret i måndags, då barnlösheten plötsligt blev så påtaglig. Men nu är jag tillbaka på banan igen!   Stronger than ever! Hehe...  


I tisdags började min Primolut-fejkade mens så smått komma. Igår satte den igång ordentligt. Nu är det som om mensen ska ta igen allt det den inte blött sedan jag började med p-piller för 75 år sen. För nu har jag mer mens än någonsin.   Var är logiken i det??


Det är ju dessutom fantastisk tajming att mensen är rikligare än den brukar... Imorgon eftermiddag åker jag och mamma på spa... Då vill man gärna kunna bada obehindrat, eller hur?? Så typiskt! Ja, jag vet, det går att lösa, men det är ändå störigt!


Om drygt två veckor börjar jag med nästa Primolut kur och sen kommer väl den mensen runt 17 april. Sprutstart mensdag 2, tror jag. Så är vi igång igen! Tjoho!   Då jäklar!

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards