Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

Sprutdag 10

Av Miss S - 17 augusti 2010 09:15

Vad konstigt det blev med texten på förra inlägget... Skrev det i word först, och kopierade in här, eftersom det var så mycket...


Igår var vi på vul. Det såg bra ut. Drygt 20 äggblåsor, varav 17 var mellan 10-14 mm och 5 var mellan 15-17 mm. Jag fortsätter med Menopur som hittills och ska på nytt vul imorgon bitti. Troligtvis ÄP på fredag och ET på måndag. Känns bra!   


Jag känner mer av att jag är uppsvälld och öm nu, än jag gjort tidigare. Det känns bara att sitta ner. Igår på vul kände jag verkligen när hon "rotade runt" med staven och det gjorde t o m lite ont. Det har jag aldrig känt förut.


Vi frågade om AHA och om långtidsodling. AHA används när skalet runtom embryot är lite väl tjockt, sa hon, och man kan ju därför inte bestämma på förhand om det ska göras AHA. Men det är iaf inget som har med mina svårskalade ägg att göra. Att de är svårskalade är något som har noterats vid microinjektionen av spermien.


Långtidsodling används vid två tillfällen: om man har väldigt många fina embryon, dvs ett stort urval. Då kan man odla vidare till blastocyster för att se vilka som verkligen är livsdugliga. Det andra tillfället för långtidsodling är när embryona inte har delat sig helt i den takt som de bör. Då kan man odla lite längre för att se hur det ser ut på dag 5. Men det är alltid så att miljön i livmodern är mer optimal än den i värmeskåpet, så det kan ändå vara så att embryo som förs tillbaka dag 2 och leder till graviditet kanske inte skulle överlevt i ett värmeskåp. Det vet man ju aldrig... Men det är ju också något man betämmer när äggen är befruktade.


Trombyl frågade jag faktiskt inte om. Kände inte att det var nåt för oss egentligen, då jag har läst på andra ställen att det oftast ges till kvinnor som haft ett eller flera missfall. Så är det ju inte i vårt fall.


Igår kväll var jag på akupunktur. Äntligen var vinden i mig borta, och jag var lugn. Mina förutsättningar var en graviditet är optimala nu, sa hon, och det kunde inte bli mycket bättre.    Hon satte några nålar på mig, som jag nog hade i ca 45 min. Sen önskade hon mig stort lycka till! Jag ska inte dit i samband med ET heller, för det tyckte hon var lite att överarbeta det. Det behövdes inte mer, tyckte hon. Så nu är jag så redo jag bara kan bli!


Ge mig nu ett eller två toppfina embryon på måndag, för nu jäklar ska jag bli gravid!!!

 
 
Kix

Kix

17 augusti 2010 22:11

Jag fick Trombyl på IVF 3 och 4 för att öka flödet i blodet. På IVF 4 fick jag dessutom Innohep, som har samma verkan. Jag blev ju visserligen inte gravid, så det hjälper kanske inte?!?

http://kix.bloggplatsen.se

Miss S

18 augusti 2010 15:43

Jaha! Du har inte haft missfall, utan du fick det ändå? På läkarnas eget initiativ?

 
Kix

Kix

18 augusti 2010 21:14

Nej, aldrig ett plus = aldrig ett missfall! Ja, på läkarens initiativ. Kix

http://kix.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Pi

19 augusti 2010 09:34

Vi har gjort våra försök i Falun, och där var läkaren noga med att poängtera att det var väldigt liten chans att ett ägg skulle klara sig bättre i livmodern än i värmeskåpet. OM ägget/emryot är livsdugligt så klarar det värmeskåpet...ja, det var vad han sa i alla fall. Men, de säger ju alla olika. Och det är svårt att se vilken slags forskning man ska kunna bedriva för att säga om ett embryo klarar värmeskåp eller livmoder, man kan ju aldrig testa det på samma embryo menar jag...

Miss S

19 augusti 2010 17:16

Ja, det är konstigt att alla säger olika. Nej, det är ju omöjligt att veta hur ett och samma embryo hade klarat sig i livmoder resp värmeskåp... Men spontant känns det ju ändå som att livmodern borde vara bäst. Det är ju ändå mest naturligt, menar jag. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss S - 8 oktober 2014 19:58

På fredag blir vår Elias tolv veckor och tiden har gått sjukt fort!! Han är en väldigt snäll liten kille och mycket enklare än Alice var. Han har dock också problem med magen precis som Alice hade, men han verkar tåligare eller har lättare att komma ...

Av Miss S - 19 juli 2014 04:37

Är född... Igår morse kl 9 kom vår lille kille till världen, 50 cm och 3505 g, 17 dgr tidigare än beräknat. Han ville inte riktigt komma ner och jag hade krystvärkar i 4 timmar och var verkligen helt slut. Men så kom han till slut med hjälp av s...

Av Miss S - 15 juli 2014 20:47


Nu har de svullna benen och fötternas tid kommit. Förra veckan var det en del bilåkande och då blir det värre. Nu har jag fått acceptera faktum och måste använda stödstrumpor trots värmen. Snyggt värre till kjol eller trekvartsbyxor och sandaler... M...

Av Miss S - 29 juni 2014 21:07

Nu är det verkligen countdown här! Har haft tre veckors semester med Alice som bara susat iväg. Dagarna har varit fulltecknade med olika aktiviteter. Tor-fre tog vi tåget med mormor till Göteborg och gick på Liseberg och bodde på hotell. Det var p...

Av Miss S - 3 juni 2014 20:31

Fick en förkylning som inte ville ge med sig utan istället blev värre efter 2,5 veckor med hosta och feber. Gick till vc och hade en sänka på 99 (ska vara under 10). Så läkaren konstaterade lunginflammation och ordinerade penicillin. Han frågade när ...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards