Alla inlägg under januari 2010

Av Miss S - 21 januari 2010 11:26

Men vad f-n....   Hur svårt kan det bli, på en skala?? Ja, det har alltså inte hänt så mycket i lilla magen... Lite fler äggblåsor, ca 25, varav 10 är mellan 10-14 mm. Övriga alldeles för små. Slemhinnan fortfarande relativt tunn, 6 mm, men började tydligen få rätt struktur (3-skikt?). Så det är alltså på gång, men det går låååååångsamt. Usch, vad segt.


Ytterligare nytt vul på måndag (fjärde gången gillt??) och Dr P hoppades verkligen på ÄP på onsdag. Jag kör vidare med 225 IE Menopur och Orgalutran de kommande dagarna till måndag.


Idag körde jag hemifrån i god tid, för att inte komma till kliniken i sista sekund. Så jag var där 20-25 min innan min bokade tid. Tänkte att jag skulle ju ändå sitta där en stund, så jag tog mig en kopp te och en tidning och började läsa. Hann inte läsa mer än en sida och ta två smuttar på mitt te, förrän jag blev inkallad! Hon sa att eftersom jag ändå var där, så kunde de ju ta in mig.   Så det är kanske så man ska göra i fortsättningen också?


Tog sista sprutan Orgalutran, som jag hade hemma, igår. Hade nytt recept hemma, men eftersom jag behövde nya sprutor redan idag, så blev det lite panik i luckan. Jag vet ju att min lokala apotek inte har sånt hemma. Så jag ringde apoteket och kollade om det fanns något annat apotek i närheten som har det på lager. Som tur var så gjorde det det. Sen fick jag smita in på kliniken igen och få nytt recept, så jag kunde hämta ut det direkt. (Hade ju det andra hemma...) Så jag körde inom det apoteket på vägen till jobb.


Det blir alltså minst 17 sprutdagar för mig. Känns som en evighet...

Av Miss S - 19 januari 2010 19:52

Jag blir jätteglad när jag loggar in och ser att någon har skrivit en söt liten kommentar till mig.   Det uppskattar jag verkligen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska svara på dem. Så här i ett inlägg, eller själv skriva en kommentar eller klicka mig in på era bloggar och svara i era kommentarsfält? Vad tycker ni är smidigast och hur gör ni? Jag har gjort lite olika. I-landsproblem eller vad??   


I alla fulla fall, för att svara på senaste kommentarerna, så har jag nästa ultraljud inplanerat på torsdag morgon. Jag tror mig börja ana lite värk i magen nu faktiskt. Eller så är det önsketänkande...   


Nu har jag varit duktig och tränat, så nu ska jag hoppa in i duschen och sen bänka mig framför tv:n och handbolls EM (och med Menopur i högsta hugg!). Heja Sverige!!!   

Av Miss S - 19 januari 2010 13:11

Spänningen är oliiiiiidlig! Kommer det att börja kännas nåt i magen nu, med högre dos??   Hoppas hoppas! Det känns ju som det främsta tecknet på att det växer och händer nåt där inne! Men inget än så länge iaf.


Fick nya recept igår, men eftersom jag vet att min lokala apotek inte har de här grejorna hemma, så frågade jag sköterskan på kliniken om det. Om man kunde ringa apoteket och höra vilket apotek som har det hemma, i närheten av mig. Hade ju ingenting alls kvar hemma, så jag behövde fylla på lagret med Menopur redan igår kväll.

-Du kan få ett paket här av mig, sa hon då.   

Hon hade ett litet lager, som jag fick av. Så snällt och bra! Vilken service!   Sen körde jag ändå inom mitt apotek efter jobb och beställde ett paket Menopur som jag kan hämta imorgon. Vet inte om jag kommer att få användning av det, men det kostar ju inte mig nåt. Skulle det visa sig att jag inte behöver det, så kan jag ju ge det tillbaka till kliniken. Visar det sig på torsdag istället att jag behöver mer över helgen, så har jag redan hemma och kan känna mig lugn. Win/win!

Av Miss S - 18 januari 2010 11:09

Såg nåt på tv igår, där en kvinna sa att "jag måste ju hitta en man först för att kunna skaffa barn". Haha! "Skaffa barn". Det är ju inte som att köpa en liter mjölk, det går inte heller att beställa. Så lätt är det ju inte! Men visst lever man i den världen innan man börjar försöka?


Jag har varit gravid två gånger, ofrivilligt och oplanerat och oerhört korkat och dumt och naivt.    Blir arg på mig själv när jag tänker på det nu. Det var i min ungdoms dagar och jag vet att ena tillfället var en sprucken kondom. Tänk att det var allt som räckte då! Vi lyckades pricka in ägglossning och en endaste liten spermie lyckades ta sig hela vägen fram till ägget. Otroligt. Jag ångrar inte för en sekund att jag gjorde abort båda gångerna. Jag hade inga tvivel då heller, att det var det enda rätta. Jag mådde inte dåligt efteråt eller hade samvetskval, som jag vet att många har och som man har läst och hört om.


Men, pga att detta, så har jag alltid trott att jag skulle bli gravid relativt fort, när jag ville. Ack, så fel man kan ha! Nu beror ju fertiliteten inte enbart på kvinnan, vilket vi blivit varse. Men jag tänkte inte alls i de banorna förut. Visst, jag var medveten om att jag kanske inte skulle bli gravid direkt jag slutat med p-pillerna. Det skulle kanske ta ett halvår... Men jag räknade absolut inte med att vi fortfarande, efter två års försök, skulle vara barnlösa. Det fanns inte i min värld. Aldrig hade jag en tanke på att R's spermier kunde vara slöa eller få till antalet. Man tar bara för givet att allt funkar som det ska. Och varför skulle man tänka annorlunda? Vännerna får barn till höger och vänster och blir gravida bara genom att titta på sin partner. Jag har aldrig stött på någon annan som haft problem att bli gravid. Inte som sagt något om det iaf. Jag vet att ett par i bekantskapskretsen försökte knappt ett år innan de blev gravida, men det är också det längsta jag vet. Nr 2 blev hon gravid med ganska fort.


Jag vet inte vad jag ville med det här inlägget... Men jag ska kanske ta och gå och köpa en liter mjölk...  

Av Miss S - 18 januari 2010 10:19

Ny besvikelse. Absolut ingenting har hänt sen vul i fredags. Med mina äggblåsor alltså. De är fortfarande lika små, och slemhinnan lika bedrövligt tunn...   Misstänkte att det inte hade hänt så mycket, eftersom jag fortfarande inte känner ett dyft i magen. Så nu brer vi på ordentligt, och höjer dosen ytterligare; 300 IE idag, 225 IE imorgon och 300 IE igen på onsdag. Ingen Orgalutran idag eller imorgon, endast på onsdag. Nytt vul på torsdag morgon.


Dr P sa att den som sprutat längst hos dem, gjorde det i 60 dagar!!!   Fy fasiken! Hon blev förvisso gravid, men ändå! Men P sa att det var verkligen ovanligt med så lång spruttid. Måtte jag inte hålla på så länge!


Med andra ord, så ställer vi in den resa vi ännu inte har bokat (som tur är!). Tanken var ju att åka till helgen i så fall, men det kan vi ju inte nu. Förhoppningsvis blir det ÄP nästa vecka istället.


För att fira att årsbokslutet på jobb är klart och skickat, brukar vi ta en tur till ett spa här i närheten. Vi tar en "heldagskonferens" och bara slappar och njuter av behandlingar. Givetvis förmånsbeskattas vi för behandlingarna, men det kan man ju ta! Chefen kom förra veckan och undrade vilken dag vi kunde boka in. Vi är fem stycken som ska åka. Liten aning svårt för mig att boka en dag... Vet ju inte alls när jag kommer att vara borta för ÄP och ET, eller fler vul. Hon skulle gärna vilja boka nåt nästa vecka... Känns taskigt att allt hänger på mig, att de måste vänta pga mig. Men jag vet också att chefen aldrig skulle boka nåt utan att vara säker på att jag kunde följa med. Hon är så go'!   

Av Miss S - 16 januari 2010 12:15

Naturligtvis har ni alla rätt i att det är bättre att skjuta lite på ÄP, om det innebär fler mogna ägg. Det är ju det som är poängen.    Men jag blir så otålig!


Anna; kul att du hittat till min blogg! Riktigt dåligt av kliniken att glömma dig helt! Hade blivit galen!   Man får ju ändå ta ledigt från jobb för att köra dit... Vet ju inte hur långt du har att köra, men jag har en timmes bilkörning både dit och hem...


Jag började morgonen idag med att köra iväg och träna. Härligt! Körde inom Systemet på vägen hem och köpte ett par flaskor vin. En tar vi ikväll. Mums! Nu är R iväg och tränar och jag har läst ikapp en massa bloggar.   Känner att det är dags nu att ta tag i städningen här. Dammråttorna som yr, lär inte försvinna av sig själv. Förvisso äter katten gärna upp dem, men det resulterar i att vi får torka upp kräk istället... Nej tack.


Jag läser en bok just nu som heter Så dumt! av Mia Törnblom. Där läste jag den här bönen:


Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

 

Tycker den säger väldigt mycket, och jag tog den åt mig direkt när jag läste orden. Visst är det kloka ord?


Ha en alldeles underbar lördag, mina vänner!



Av Miss S - 15 januari 2010 13:28

Besvikelse.    Tramsigt egentligen, men så är det.


Kom till kliniken precis på minuten när jag skulle vara där, så var lite uppstressad. Men fick ändå vänta 20 min innan jag blev inkallad. Har nog aldrig kommit in på rätt tid faktiskt. Får alltid vänta minst 20 min. Förstår inte det. Så tidigt på dagen borde de väl inte ha hunnit arbeta upp så mycket förseningar...?? Jaja. Väl inne på rummet frågade Dr P mig vad som hände förra gången. Blev lite ställd.

-Ja, de kunde ju bara plocka fyra ägg och två blev ju skadade vid plockningen..., började jag.

-Men det var ju över 30 blåsor vid ul, och vid plockningen var det bara 10, sa hon då.

-Öh, jaha?

-Har inte M sagt något?

-Öh, nej...

Borde inte hon ha fått info från dr M, istället för att fråga mig??  Jag vet ju inte mer än vad som hände med de enstaka ägg som vi fick ut. Har inte hört nåt om vad som hände med de andra äggblåsorna.


Vul visade iaf att det fanns ca 20 äggblåsor, men de var små. Vilket betyder att det inte blir ÄP på måndag eller tisdag. Absolut tidigast onsdag. Jag ska öka dosen Menopur ikväll och kommande dagar, hoppa över Orgalutran ikväll, men ta den imorgon och söndag. Nytt vul på måndag. Måtte blåsorna ha växt till sig tills dess. Jag ville så gärna att hon skulle säga att det såg jättefint ut och att det blev ÄP på måndag, så jag blev besviken. Även om hon sa att det såg fint ut och att äggstockarna såg jättebra ut. Slemhinnan var också lite tunn än så länge.


Ringde R direkt när jag kom ut därifrån och berättade. Han tog det betydligt bättre än jag och tyckte inte det var nåt att hänga upp sig på.

-Det är ju bättre att åka dit och göra vul flera gånger, om det blir bra i slutänden, sa han.

Min kloka underbara älskade R.   Det har han ju så rätt i. Men det hindrade inte mig från att stanna på en mack på vägen tillbaka, och köpa ett Bounty som jag mumsade i mig. Tröstgodis...


Det verkar som det är fler än jag som haft lite duster med Orgalutransprutan, om man läser de kommentarer jag fått. Skönt att veta att man inte är ensam.   Igår var Orgalutran värre än i onsdags. Det gjorde faktiskt riktigt ont när jag stack in nålen, och det var ännu trögare att få in den. Förhoppningsvis är det bara två såna sprutor kvar...


Ikväll är det mysfredag för hela slanten!    

Av Miss S - 14 januari 2010 08:11

Orgalutran var definitivt en ny upplevelse...   Läste bipacksedeln först, om det kanske fanns något där som jag skulle tänka på. Det fanns det. Först och främst stod det att den helst skulle injiceras i låret. Que? Det hade varken jag eller R hört något om, så vi bestämde att det fick bli maghullet för den också. Sen stod det att den skulle injiceras i 45 grader, alltså inte rakt in (90 grader) som Menopur eller Puregon. Ok... Dessutom stod det att man skulle först dra tillbaka för att se att det inte kom upp nåt blod i sprutan. Gjorde det det, så hade man träffat en blodåder och då skulle man ta ut nålen igen, slänga sprutan och ta en ny spruta och testa igen...   Så roligt är det ju inte att sticka sig själv... Men den var iaf redo att injiceras direkt, behövde inte blanda eller nåt. Sagt och gjort, jag riktade in nålen 45 grader mot magen och upptäckte, till min förtvivlan, att den var betydligt svårare att sticka in. Det var trögt och gick långsamt att få in nålen. Sen överlämnade jag sprutan till R, så fick han dra tillbaka den för att se om det kom nåt blod. Tack o lov, så hände det inget, utan jag kunde bara börja injicera. Det tog sin lilla stund att få in allt. När jag sen drog ut nålen, såg vi att den nålen faktiskt var tjockare än Menopur nålen, så det var väl inte konstigt om den var svårare att sticka in... Nästan omedelbart efter injiceringen kände jag hur det sved invärtes. Lite märklig känsla faktiskt. Har nog aldrig varit med om det förut. I normala fall svider det ju alltid utvärtes, men det här var annorlunda. När det gick över, efter några minuter, så började det istället klia nåt infernaliskt och området där vätskan gått in var alldeles rött. Jag lyckades dock hålla mig ifrån att klia, och när vi la oss senare på kvällen, så hade det slutat klia och rodnaden var borta. Så nu vet jag hur Orgalutran fungerar!  


Jag har fått fem Orgalutran sprutor utskrivna. Alltså tar jag sista på söndag. Så jag måste ju kolla imorgon på vul, så jag inte behöver fler till nästa vecka. Men tanken är säkert att det ska bli ÄP på måndag, kan jag tänka. Inbillar jag mig iaf.   


R berättade igår att det börjar hopa sig på hans jobb. Vilket kanske innebär att vi inte kan åka iväg v 4...  Men det väntar vi till nästa vecka med att bestämma.

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards