Alla inlägg under januari 2010

Av Miss S - 13 januari 2010 12:49

I samband med förra ivf omgången köpte jag ett halsband från Kreativ insikt. Det är tre ringar med texterna:

  • Följ dina drömmar - det är ditt liv
  • Öppna hjärtat för under
  • Allt är möjligt - endast du sätter gränserna

Halsbandet kändes så passande och jag bar det i princip varje dag under behandlingen och fram till beskedet att det inte blev något ET. Även R frågade mig för säkerhets skull några gånger om jag bar halsbandet. Det var liksom vår tur-berlock. Nu hjälpte det ju iofs inte särskilt mycket, men jag tror ändå på det. Nu har jag börjat använda halsbandet igen, och är fast besluten att det ska fungera den här gången.   

  

En tanke slog mig igår. Man ska ju ta sprutan i "maghullet". Jag varierar sida, varannan dag höger, varannan vänster. Vad är anledningen till att man ska injicera just där? Vad skulle hända om jag istället injicerade i t ex armen? Nu skulle jag ju aldrig få för mig att göra det, men tanken slog mig. Skulle det inte bildas några äggblåsor då? Är anledningen närheten till äggstockarna? Eller för att det är enklare för oss patienter? Eller för att inte riskera att sticka i muskler eller annat? Ja, jag vet. Jag är nyfiken i en strut.   Det spelar ju ingen roll. Men det hade varit intressant att veta. Insulinsprutor tas väl också i maghullet, har jag för mig?


Två sprutor ikväll alltså, Menopur och Orgalutran. Som tur är, så är Orgalutran färdig att injiceras och jag behöver inte blanda den själv. Skönt! Vet inte om jag ska ta dem samtidigt, eller ja inte samtidigt så klart. Men direkt efter varandra? Tror nog det. Kan inte minnas att jag läst nåt annat. Bara att jag även ska börja med Orgalutran idag, inte någon tid eller nåt.


Fick precis ok från chefen att ta semester v 4. Så får vi se vad vul på fredag visar, om det blir ÄP och ET nästa vecka. Och om vi hittar någon resa som är intressant. Och om vi bestämmer oss för att vi har råd och att vi ska unna oss. Och om det blir skidåkning eller solsemester. Vi får se helt enkelt. Jag vill, jag vill, jag vill!  

Av Miss S - 12 januari 2010 17:30

Ja, det är skönt att vara igång med behandling igen. Även om vi inte är lika spända inför det här försöket. Nu vet vi hur det går till, åtminstone fram t o m äggplock. Det känns mer avslappnat nu, kanske också för att det inte varit så lång startsträcka och uppladdning med nässpray. Vi har inte hunnit bygga upp spänningen så mycket som förra omgången.


Imorgon ska jag även ta Ovitrelle. Hette den så...? Undrar om den är lika klurig som Menopur? Har inte ens kollat på det, hur det ser ut. Ser fram emot vul på fredag och nyfiken på hur många äggblåsor det finns och storleken på dem. Än så länge känner jag ingenting alls i magen. Det känns också olustigt. Borde jag inte känna nåt?   Ja, är det inte fel på ena hållet så är det fel på andra, eller hur?? Hur knasig är man egentligen?


Hämtade nya bilen igår. Den känns jättebra! Är väldigt nöjd!   Känns trygg och säker, eftersom jag kör på en väg som är full av rådjur och annat vilt. Skönt! Ska vi se om vi kan ordna ett litet barn att sätta i bilen också så småningom. Berättade för en kollega igår att vi skulle hämta en ny bil, en kombi. Då klappade hon mig på magen och sa "det är inget här inne väl?" och så log hon lite filuriskt.

-Nej nej, sa jag snabbt och pratade direkt vidare om bilen.

Vet inte om hon misstänkte nåt eller tyckte jag svarade konstigt eller för snabbt, men det struntar jag i. Hon får tro vad hon vill. Förhoppningsvis kan jag berätta om en graviditet för henne innan detta året också är till ända...   

Av Miss S - 9 januari 2010 16:43

Saknar redan Puregonpennan! Så mycket enklare det var med den! Det här med Menopur, att man ska blanda till injektionsvätskan själv och byta nålar och grejor är ju något "meckigare". Men det är inte mycket att välja på. Vill vi ha en liten knodd, så får vi snällt acceptera det här. Blir det bara en bebis av det, så gör jag det gladeligen!   


Jag förstår om läkarna skriver ut Puregon till alla första försök med ivf, eftersom det är så mycket enklare. Fast det är väl inte så lätt, att alla får det först. Undrar vad det är som avgör vilket läkemedel som ska användas till vem.


Min mens har redan tagit slut. Konstigt.   Blödde ganska rikligt i torsdags och igår fm, men sen är den bara borta. Sen jag började med p-piller, 1800-frös-ihjäl, har mensen minskat rejält. Trodde att den skulle komma tillbaka med stormsteg när jag slutade med pillerna, men icke. Tycker det är så märkligt, och det känns inte rätt på nåt sätt. Inte normalt. Jag saknar ju inte den på det viset, att jag önskar att jag hade rikligare blödningar. Men det känns, som sagt, inte normalt.


Svärmor frågade idag hur det går för oss. Eftersom R inte gärna vill dela med sig av tidsplanen, så svarade jag lite svävande att de har precis öppnat efter julledigheten och "får väl ringa" och "det blir väl nu i januari nån gång". Tycker inte alls om att inte kunna berätta som det är, men vill inte R att de ska veta exakta dagar, så har jag ju inte mycket val. Vi är ju två om det här. Min egen mamma kommer jag dock att berätta för, men hon åker iväg på semester i tre veckor nästa fredag (samma dag som vul), så henne får jag hålla uppdaterad via sms.   


Nu ska jag iväg och handla lite till middagen, sen ska vi dela en flaska vin till maten och njuta av soffan! Tänkte även prova vår vaniljglögg som vi haft i skåpet sen 2007... Det är nog dags att göra slut på den. Tänkte testa den kall. Vi provade Blossa 09 kall, och den var faktiskt godare så än den var varm.   


Ska ev in och jobba någon timme i morgon fm. Chefen frågade igår om jag kom in, och för att inte få dåligt samvete så gör jag väl det... Så vet jag att vi är på banan inför måndag också.


Trevlig helg alla bloggläsare!

Av Miss S - 8 januari 2010 08:10

Jag har ju förstås inte sprutat än, men första sprutan blir ikväll.


Ringde kliniken igår, efter lunch, och satt nog en halvtimme i kö... Tur man kan sätta telefonen på högtalare och lägga den ifrån sig under tiden man väntar. Idag är alltså mensdag 2 och därmed är det sprutstart med Menopur. Den 13 jan ska jag börja med ytterligare en injektion, Orgalutran, varje dag. Två olika injektioner om dagen då alltså. Den 15 jan ska jag på vul. Så jag förmodar och hoppas att äp blir under v 3.   Måtte det blir en finfin skörd den här gången och framförallt att det finns några ägg som blir befruktade och kan föras tillbaka.


Vi (eller mest jag) har haft planer sen en tid tillbaka på att ta en sista-minuten resa v 4. Har inte bestämt oss för om det blir sol- eller skidsemester. Jag längtar efter både och. Men skidsemester är ju minst dubbelt så dyrt...   Fast nu vet jag inte om det blir nåt alls. Känns inte så troligt. Dels så vet vi ju inte om vi är klara och fått ett embryo tillbaka innan 23 jan (då vi isf bör åka iväg), och dels var vi på mellandagsrea och köpte bil... Caching!, sa det på sparkontot och så var vi ett x antal "lusentappar" fattigare... Men det känns ändå som det var ett bra köp. Det är en Volvo V70 från 2007 och den är i superfint skick. Vi ska hämta den på måndag. Längtar!   Sen ska vi bara fylla den med ungar också!    Åter till semesterplanerna; vi kan inte åka v 5 för då är min chef iväg och jag ska göra månadsbokslut. Sen är det ju sportlov ett antal veckor lite varstans, och då är priserna skyhöga... Så det slutar väl med att det inte blir någon resa alls.   


Jag har rest mycket i mitt liv och älskar det verkligen! Jag vill se hela världen! Men de sista åren har vi inte rest särskilt mycket tyvärr. Vi har byggt nytt hus, jobbat med trädgården och nu är det ivf (och bilköp). Så pengarna och tiden går till en massa annat istället som måste prioriteras. Jag börjar få lite abstinens och är väldigt sugen på att komma iväg nu. Lobbade för en New York resa i höstas, men R är lite flygrädd och vill framförallt inte flyga över Atlanten... Så det gick inte hem. Men nån gång ska jag dit!   Summa summarum; min resetarm är i uppror!

Av Miss S - 7 januari 2010 08:18

Yes yes yes!!! Idag kom mensen!   Nu jäklar är det dags för hormoner imorgon!


Ska ringa ivf-kliniken idag, men väntar nog till i em. Eftersom de öppnar efter julledigheten idag, så lär det vara telefonkö... Kanske större chans att kön är mindre i em. Spännande att höra hur fortsättningen blir nu!

Av Miss S - 5 januari 2010 07:17

Ingen mens i sikte, så långt ögat når...   Är det helt säkert att Primolut framkallar en blödning? Eller finns det fall då det inte händer? Jag vill att den kommer NU, så jag kan börja med hormonbehandlingen. Vill inte gärna ringa kliniken på torsdag och säga att mensen ännu inte kommit...


Dumma dumma kropp!   Fungera som du ska, människa!

Av Miss S - 3 januari 2010 14:21

Nytt år, nya möjligheter!!!


Nya mirakel, nya under, nya liv!!!


Nya erfarenheter, nya upplevelser!!!


Ny energi, ny kraft!!!


2010 är än så länge ett oskrivet blad, men vi ska fylla det med massor av liv! Så det så!


Jag tog min sista pilla Primolut Nor igår. Nu väntar jag bara på mensen. Troligtvis kommer den imorgon. Vilket isf innebär att jag börjar med injektioner på tisdag, redan.   Mensdag 2 alltså. På torsdag, 7/1, ska jag ringa ivf-kliniken och beställa tid för vul. Jag vet inte riktigt hur fort den här behandlingen går och när vi kan räkna med äggplock. Men jag hoppas ju det ska bli i mitten av januari åtminstone. Jag kan inte beskriva med ord hur mycket jag hoppas på det här försöket. Jag vet dock att ni är många där ute som förstår vad jag känner.


Att vi inte haft någon ivf-behandling under december ser jag enbart som positivt. Vårt schema har varit fullspäckat och en ivf-behandling ovanpå det, hade nog känts väldigt pressat. Vi hade knappast kunnat njuta och slappna av under julledigheten. För det vill jag lova att vi har gjort! Vi har sovit till 10-10.30 nästan varje dag, och det har varit dunderskönt! Vi har slappat på soffan till midnatt minst. Det har varit sååå gott!


Tiden från vårt förra försök, i slutet av november, har gått jättefort. Vi har inte funderat alls särskilt mycket över bebisar och ivf-behandlingar, utan bara njutit av varandra och tiden tillsammans.   


Nu är vi fulla av kraft och taggade till tänderna för en ny behandling! Nu jäklar ska vi minsann bli gravida!   

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards