Alla inlägg under januari 2010

Av Miss S - 26 januari 2010 19:07

Ja, så känns det idag. Ingen större mening med dagen idag, mer än att vänta på morgondagen...   


Tack för era tumhållningar och lyckönskningar! Hoppas bara att de hjälper! Om inte annat, så hjälper ni mig i hjärtat! Stor kram till er allihopa!    


Även om det ser ut som snöovädret drar in först framåt lunchtid här, så kör vi ändå iväg ikväll och tar in på hotellet. Känns säkrast så.


Har ni sett att TV4 kör en programserie denna vecka om barnlöshet, som heter Barn till varje pris? Jag har tyvärr missat både gårdagens och dagens program, men får nog tajma boxern till resterande program. Man kan även se programmen på TV4 play.


Nu ska jag slänga ihop en övernattningsväska!

Over and out!

Av Miss S - 25 januari 2010 18:39

Jag känner mig verkligen som en värphöna... Varje steg jag tar, känns i magen. Men det är väl så det ska vara antar jag.     


Igår var jag på bio med min kära fd kollega, som slutade hos oss 31/12. Vi såg "Har du hört ryktet om Morgans?". Jag hade inte den blekaste aning om vad den handlade om. Har bara sett lite reklam på tv där Sarah Jessica Parker springer efter en häst och ropar "I'm not on my horse!". Föga anade jag att den delvis handlade om barnlöshet och adoption... Men det var inga problem. Det enda jag kände när det kom upp första gången var "inte här också!! Kommer jag aldrig undan?". Sen var filmen så rolig och lättsam, så det var absolut inget jag blev ledsen eller upprörd över, som tur var.


R kom på den briljanta idén   att vi ska bo över på hotell imorgon istället för att köra attans tidigt onsdag morgon och riskera att fastna i snökaos och trafik på motorvägen. Så vi har bokat en natt i storstan och kör dit så sent som möjligt imorgon kväll, eftersom det är ett väldigt simpelt trist billigt hotell, och vi vill bara sova där. Håller ändå koll på väderrapporterna imorgon, så ev slipper vi hotellnatten och kan ändå sova hemma. Men skönt att ha en back-up plan. Vill ju inte gärna bli stående på motorvägen och missa vår äggplockning. Inte läge...


Jag meddelade chefen idag vilka behandlingar jag vill ha på vår konferens-/spa-dag. När jag sa att jag ville ha massagen, sa hon "Tänk på att de kanske inte gör det om du är gravid". Hade inte haft den minsta tanke på att det kunde krocka, att en graviditet skulle spela roll. Men när jag läste det finstilta så stod det mycket riktigt att man skulle informera om en graviditet vid bokningen. Men jag valde ändå det så länge, så får jag isf informera och boka om till nåt annat om det skulle behövas.


Hörde på radion idag att de vanligaste namnen på nyfödda i Sverige 2009 var Alice och Lucas. Jag gillar Alice, men Lucas faller inte alls mig i smaken. En av mina bästa vänner har en Lukas, och jag har aldrig riktigt kunnat förlika mig med det. Min lista över möjligt flicknamn är riktigt lång, men pojknamn har jag lite svårare för. Längtar till jag får anledning att verkligen fundera över namn, på riktigt.   


Christina: jag vill i möjligaste mån var anonym här, så jag försöker undvika att skriva om var jag befinner mig. Dock händer det nog då och då att det slinker ut någon info om lokala händelser. Så du får hålla utkik efter såna "grodor" om du vill veta vilken klinik vi går på.   Hoppas du förstår! Lycka till på din ÄP imorgon!

Av Miss S - 25 januari 2010 11:50

  

Tjoho, fjärde gången gillt! På onsdag är det äggplock och på fredag är det förhoppningsvis återföring!   


Har ca 28 äggblåsor, varav 20 på bara ena sidan. Dr P var glad att jag inte hade lika många på andra sidan också. Har definitivt haft känningar i magen de sista dagarna, så det var väl ett gott tecken. P var övertygad om att vi skulle få ut betydligt fler ägg denna gången, och jag vill verkligen tro på henne. Men det får onsdagen alltså utvisa!


Så inget med Menopur eller Orgalutran för mig nu. Bara den sista Pregnyl-sprutan ikväll kl 20.


Såg på vädret på tv igår kväll att onsdagen skulle bli full av snö... Bara det inte blir kaos när vi ska köra på onsdag morgon. Vi ska vara på kliniken redan 07.40, så vi får väl gå upp i ottan och köra i god tid, med bred marginal. Om utifall att det skulle bli hinder på vägen...


Nu är det nedräkning till onsdag!   

Av Miss S - 23 januari 2010 16:44

Jag vill uppmana er att stödja Barnlängtan - föreningen för ofrivilligt barnlösa. Det kostar 275 kr/år/par. De jobbar aktivt med att vi ska få den vård och behandling som behövs. (Föreningen har fr o m 2010 bytt namn från IRIS till Barnlängtan.)


IRIS främsta uppgifter är att verka för rätten till vård och behandlingar på lika villkor inom den offentliga sjukvården. Det får inte kosta paren tusentals kronor att få barn utifrån att barnlöshet beror på en pågående sjukdom eller resttillstånd efter tidigare sjukdom. Det är likaså enormt viktigt att informera om barnlöshet och dess konsekvenser till allmänheten och politikerna.  IRIS kräver:
-   Att infertilitetsbehandlingar ska vara en självklar rättighet inom den landstingsfinansierade offentliga vården.

-   Antal behandlingar ska vara lika över hela landet, dvs minst tre behandlingar – oavsett vart man bor.
-   Det infertila paret ska ha rätt till den behandling som sjukdomen kräver i varje enskilt fall.
-   Samma vårdgaranti som gäller för övriga behandlingar inom landstinget, ska gälla för infertilitetsbehandlingar.

Av Miss S - 23 januari 2010 14:57

Ni ivf-are som finns där ute, skulle ni våga er på att åka skidor med ett litet pyre i magen?   Jag är så sugen på skidor, och det lär i så fall bli framåt februari/mars, men det finns ju chans att jag bär något oerhört värdefullt i min mage då. Jag är så kluven... Samtidigt som jag tänker att man ska ju leva som vanligt, och att jag aldrig brukar trilla, så vet jag ju också att jag är inte ensam i backen. Det finns ju andra som mycket väl kan åka på mig och skada mig. Jag skulle ju aldrig förlåta mig själv om jag fick ett missfall pga det. Egentligen säger nog förnuftet att jag inte borde åka skidor om jag var gravid, men...


Ja, som ni förstår så har jag inte gett upp resplanerna helt och hållet. Det kan jag bara inte. Att resa är en av mina stora passioner här i livet. Jobbar träget på att få med R på alla mina planer, men det går sådär. Jag antar att jag har det i blodet från mina föräldrar och min uppväxt, men inte R. Jag har åkt skidor i Alperna, i princip varje år, sen jag var 5 år och vi har åkt till Italien 4 veckor med tält ett antal somrar och en massa annat. Jag har varit i Australien på egen hand i 4 månader, Mexico 2 månader med bästa kompisen, luffat i Thailand och luffat i Vietnam med R, plus ett antal charterresor med R. Jag älskar att resa, så enkelt är det!    Sen vi byggde och flyttade till huset för två år sen, har dock resandet varit väldigt sparsamt och jag börjar få nippran... Jag vet ju att vi måste spara våra pengar till hus- och trädgårdsgrejor... Vi ska ju bl a stenlägga hela uppfarten och entrén den här våren... Men jag vill ha både och! Tänk om man hade haft obegränsat med pengar... Oj oj oj, vad jag hade rest då! Nej, slutdrömt om det nu!


Har ni sett en Mystic 8 ball någon gång? Jag köpte en sån på nätet i julas, till R's julkalender som jag gjorde. Den fungerar som så att man ställer en fråga, skakar bollen och så kommer det ett "svar" i botten av bollen. I morse fick jag för mig att jag skulle göra detta, och önskade mig att allt skulle gå vägen med ivf den här gången. Svaret jag fick var "My sources say no".  Nej, jag tror inte så mycket på det här, det är ju mest en kul grej. Men det var ju så klart ändå inte det svar jag ville ha...


Nej, nu ska jag sluta snacka strunt. Kanske gå ut och hjälpa R i garaget istället?


Jag njuter för fullt av mina fina blommor jag fick igår. Han har ju dessutom stenkoll på att jag älskar gerbera!   

Av Miss S - 22 januari 2010 17:43

Hihi! Fick en underbar bukett blommor av R idag! Världens bästa R! Puss på dig!

 
Av Miss S - 22 januari 2010 15:42

Idag har vi bokat in spa-/konferensdagen på jobb. Det blir 2 mars. I konferenspriset ingår en 25-min behandling och så betalar jobbet en 50-min behandling, som vi blir förmånsbeskattade för. Mums...   Åh, vad vi ska gotta oss! Tror jag ska välja:

Minilyx för henne

En uppfräschande ansiktsbehandling med rengöring, peeling, ansiktsmask samt en härlig ansiktsmassage. Avslutas med skön creme.

Hawaiiansk massage

"Lomi lomi" - samverkan mellan hand, själ och hjärta. En mjuk och intensiv behandling som stimulerar immunförsvaret och cirkulationen. Massagen har en djupt avslappnande och stresslindrande effekt för hela kroppen.

 

Låter väl inte helt fel, eller hur? Vi får frukost, lunch och 3-rättersmiddag. Chefen kom och pratade lite om det och sa att vi får väl ordna med tåg och taxi eller nåt, så vi kan ta ett glas vin på kvällen.

-Eller så kan du köra kanske...?, sa hon och log lite hemlighetsfullt.   

-Ja, det kan man ju hoppas...


Jag kör så gärna så, om det bara finns ett litet pyre i magen.   


Så nu ser jag fram emot 2 mars alltså...

Av Miss S - 22 januari 2010 08:08

Börjar tappa räkningen på antalet sprutdagar nästan... Insåg igår att, om de på måndag säger att jag ska fortsätta spruta ännu längre, så måste jag ha fler sprutor också. Fick 20 st, så de börjar ju sina... Nålar fick jag däremot 100 st, så det lär ju räcka ett tag! Undrar om de inte finns in mindre förpackningar??


Hade en jobbig dröm inatt. Jag var på nåt möte på ivf-kliniken, tillsammans med flera andra tjejer som genomgick behandling. En sköterska höll i mötet. Bredvid mig på mötet satt min svägerska... (Jag vet ju att de jobbar på ett syskon till 2-åriga dottern.) Jag blev något förvånad över att se henne där, eftersom vi inte visste att de också gjorde ivf. Vi pratade inte så mycket med varandra, jag var mest besviken. På att de inte berättat, och på att de också gjorde ivf samtidigt som vi, på samma klinik. Plötsligt kändes det som en tävling. Vem blir gravid först?? Hörde ett lågmält samtal mellan svägerskan och sköterskan, och förstod att hon skulle ta äl-sprutan samma kväll. Kände åter igen besvikelsen, eftersom det betydde att de låg före oss och var helt säker på att de skulle lyckas bli gravida nu, men inte vi. Usch, usch, usch!!! Vilken jobbig dröm!   Det var skönt att vakna.


Jag känner nu att hormontillskotten börjar ta ut sin rätt. Stackars R får stå ut med lite sura miner där hemma. Jag är verkligen ingen morgonmänniska, och jag har aldrig förstått meningen med att prata på morgonen. Det har ju liksom inte hänt så mycket på natten, så vad kan man prata om? (Förutom om man haft en knasig dröm, som inatt, som jag så klart berättade för R om.) Jag är alltså oftast väldigt tyst på morgnarna (inte helger), och R tycker detta är ganska kul. Han försöker nästan alltid hitta på nåt kul att säga, och är överdrivet pigg och glad för att reta mig.   Jag brukar bara grymta nåt otydligt till svar. Så här är det alltså när jag inte får extra hormoner... Men idag var det nog värre än vanligt. Kände att jag var väldigt sur och vresig och R gjorde allt för att pigga upp mig. Det sista han sa innan han gick var:

-Gaska upp dig nu!

Så det får jag väl göra. Stackars R... Så mycket han får stå ut med...   


Igår handlade jag på nätet, åter igen från Kreativ Insikt. Jag beställde affirmationskorten.

         

Tänkte ha dem på mitt skrivbord på jobbet, och varje dag försöka intala mig att de här korten har rätt. Kanske har de någon effekt på psyket?


Måste också passa på att gratulera min bloggvän Tonci, som äntligen får ruva på ett litet guldägg! Grattis, vännen!   


Snart dags för fredagsfika!   

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards