Alla inlägg den 25 juli 2013

Av Miss S - 25 juli 2013 09:00

Nu är jag tillbaka på jobbet efter ynka två veckors semester. Här är det verkligen stiltje, vilket gör att jag faktiskt kan sitta och skriva detta på arbetstid... Vi är två stycken på kontoret idag, av drygt 20 personer i vanliga fall. Sååå trist.


Semestern var iaf bra. Det var varmt och soligt och vi hittade på allt möjligt. Till vår stora glädje har Alice börjat sova hela nätter regelbundet!   Det började ungefär när jag började min semester, så vi har sovit gott hela semestern. Vilken lycka!!


Efter vår vecka i Danmark i juni, blev jag dunderförkyld. Givetvis lyckades jag smitta Alice så att även hon blev dunderförkyld. Så de stökiga nätterna när vi kommit hem, fortsatte vara stökiga pga hennes förkylning. När hon vaknade på natten och grät, gick vi in till henne och satt där och väntade på att hon skulle somna om. Men så länge vi satt där, somnade hon inte om. Försökte vi gå ut ur rummet började hon gråta igen. Vi höll på 2-3 timmar varje natt. Till slut sa vi att det fick vara nog. Vi kunde inte fortsätta så där. Jag googlade på femminutersmetoden, och så provade vi det. Fast två minuter istället. Det är ju en väldigt omdiskuterad metod, och visst var det skitjobbigt att inte gå in till Alice när hon grät. Men jag gick alltså in efter två minuter, klappade henne och sa godnatt och så gick jag ut igen. Tror jag gick in sex, sju gånger innan hon faktiskt slutade gråta innan jag hann gå in igen. Då somnade hon själv och sov resten av natten. Nästa natt körde vi samma igen. Men färre gånger behövdes. Sen dess har hon sovit hela nätter!!! Så oavsett vad andra säger, så funkade metoden för oss och jag är övertygad om att Alice inte har tagit någon som helst skada av den här metoden. Hon är precis lika glad som förut, om inte gladare eftersom hon sover hela natten och är pigg och utvilad när hon vaknar på morgonen. Jag har verkligen dragit mig för att prova metoden, eftersom den är så kritiserad. Men nu ångrar jag att vi inte provade den tidigare. Alice är ju nu drygt 17 månader och det tär verkligen på en att inte få sova hela nätter. Särskilt när det inte bara är att stoppa in nappen och somna om direkt. Utan det är 1-3 timmars vakentid mitt i natten. Men nu sover vi alltså gott!!! Fantastiskt!!


Det gör också att jag känner mig mer redo att påbörja syskonförsök. Det närmar sig ju!! CA öppnar 13 augusti, och när jag får nästa mens efter det ska jag ringa. Då sätter vi igång med planeringen. Mina cykler har förkortats betydligt sen Alice föddes. Från 70-80 dagar till ett snitt nu på 44 dagar! Så skönt!!


Tillbaka till Alice; hon är verkligen jätterolig nu! Hon säger fler och fler ord, hon har en vilja av stål, hon är extremt aktiv och hon kan visa mer vad hon vill. Hon leker mycket med sitt minikök från IKEA, bjuder på dricka från sina små plastglas, matar oss, katten och dockorna med skeden, kör sin BobbyCar, kör sulkydockvagnen i rasande fart, hoppar upp och ner från sina små stolar hela tiden, drar i våra händer när vi ska följa med någonstans. Senaste ordet är "upp", när hon vill upp i famnen, upp från sin stol, upp i cykelstolen eller vi ska resa oss upp. Vi har en liten plaskpool på altanen, som hon älskar. Hon sitter aldrig ner i den, men plaskar mer än gärna i den och går runt och tar vatten i lilla vattenkannan och vattnar blommorna på altanen.


Alice har idag feber för tredje dagen i rad. Hon är inte förkyld alls, bara feber. Kanske tredagarsfeber? Får väl se om febern är borta imorgon och följs av röda utslag istället. När hon var förkyld var hon inte alls påverkad, trots att hon hade lite feber någon dag. Nu har hon däremot varit lite slö och satt och tittade på film med R ganska länge igår (sitta stilla är annars omöjligt i Alices värld), och de satt också och läste lite bok på em igår. Inte alls likt Alice.


Om 2½ veckor börjar vi med inskolning på dagis. Det ser jag fram emot. Tror Alice kommer att stortrivas på dagis. Spännande!

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards