Direktlänk till inlägg 15 april 2012

Vad händer?

Av Miss S - 15 april 2012 17:32

"Ingen dag är den andra lik."


Det sa alldeles precis R och suckade. I morse började Alice som vanligt kl 4.30 med sina grymtningar och knorranden och kramper. Jag tog upp henne från sin säng och la henne på min axel, sittande i vår säng. Hon grymtade och bökade ett tag till, men sen lugnade hon sig och sov där i 1,5 timme! Jag sov ju desto mindre, sittande... Kl 6 vaknade hon och fick mat. Sen sov hon till 7.30, som är vår vanliga tid att gå upp.


Kl 10 fick vi besök av två familjer som kom med många fina presenter till Alice. Jag hade bakat scones. Attans vad gott det är! Det gör vi alldeles för sällan. Det gick ganska bra när de var här och Alice sov en sväng ute i vagnen.


Nu på eftermiddagen har det gått desto sämre. Alice vill äta varje timme och bara gråter om vi försöker söva henne i vagnen. Hon somnar vid bröstet, men vaknar efter tio min i vagnen. Just nu sover hon i min famn, och tar sig en liten slurk då och då. Vad händer?? Hon kan väl inte äta varje timme?? Hoppas morgondagen blir bättre. För det här orkar jag inte med. Tycker det är ofta nog med varannan timme, som det varit senaste tiden. Förut var det var tredje timme, så det blir oftare och oftare...

 
 
Ingen bild

Linda

15 april 2012 20:28

Hon kanske har en ökningsperiod? Då behöver dem äta ofta för att få i sig och så att bröstmjölksproduktionen ökar. Eller så är hon lite hängig och på väg att bli sjuk eller så, då brukar de också vilja vara nära och snutta hela tiden. Kom ihåg att den här tiden är förhållandevis kort i livet med småbarn, det kommer att gå över. Ofta är det bättre att försöka gilla läget och inte ha så höga krav på bebisen. Det är trots allt en liten bebis, man kan inte begära att de ska vara nöjda när det passar en själv eller att de ska sova ett visst antal timmar per natt och äta med precis samma mellanrum hela tiden. Ibland känns det så trist att läsa att du mest gnäller på Alice. Att sikta på att alltid uppvisa nöjd och tyst bebis som är med och fröjdas med vuxna i olika sammanhang är inte realistiskt alltid. Jobbigt - ja, men man får gilla läget och göra det bästa av det hela. Detta är småbarnslivet, jag lovar dig INGEN dag är den andra lik även när de är 2 eller 5 eller 16 år heller för den delen.

Miss S

16 april 2012 08:48

Det kanske verkar som jag aldrig är "nöjd" med Alice, eftersom det är då jag behöver skriva av mig och gör ett inlägg på bloggen... Men, som du kanske märkt, så skriver jag inte så ofta längre, och om man då läser mellan raderna, så är jag "nöjd" med henne det mesta av tiden. :-)

Jag kräver inte att Alice ska vara glad och tyst alltid, utan förstår visst det att hon är ledsen när hon är hungrig eller trött. Det har jag inga problem med. Så är det varje dag.

Men när hon, som igår, var helt hysterisk och otröstlig där på eftermiddagen, så blir man givetvis frustrerad och dessutom orolig. Man börjar fundera på om något är allvarligt fel, om hon är sjuk på nåt sätt trots att hon inte har feber etc etc.

Självklart gillar vi läget!!! Vi är så glada att vi äntligen fått ett litet barn, som vi längtat efter så länge!!! Så det så! :-D

 
Puma

Puma

15 april 2012 20:58

Ja hur ofta de vill äta är nog väldigt olika. Men pluppen var också en som åt i prncip¨hela tiden. Sov max en halvtimme,timme åt gången. Vissa dagar gjorde jag inte annat än att sitta i soffan med en ammande tjej eller sovande i min famn. Var faktiskt riktigt jobbigt emellan åt. Men på något sätt överlevde jag det också. När det var som värst gav min man flaskan (med ersättning) på kvällen så att jag kunde få "vila" lite. Det fungerade för oss. Kramar

http://drommenomsaga.blogspot.com

Miss S

16 april 2012 08:58

Hon får redan ersättning varje kväll, och det har verkligen underlättat för oss. R matar och nattar henne varannan kväll, och de kvällarna jag är "ledig" är supersköna! :-) Dessutom sover Alice riktigt bra på ersättningen, ca 4-5 timmar.

Visst överlever man, och man glömmer så fort hur jobbigt det var. Man lever en dag i taget. Nu är ju Alice 2½ mån, och har vi tur så försvinner hennes magproblem vid 3 mån. :-)

 
Ingen bild

Maria

15 april 2012 21:46

Hej, jag har läst din blogg ett bra tag, min dotter är också tillkommen med ivf. jag känner igen många av era problem, min lilla tjej hade också ett stort behov av att vara nära hela tiden, jag kunde inte ens lägga ifrån mig henne för att gå på toaletten utan att hon skrek hysteriskt! Hon ammade hela tiden och verkade aldrig nöjd, bara ledsen och ont i magen.Bärselen löste behovet under dagen. Jag vill absolut inte säga åt dig vad du ska göra men kanske det är ok att ge lite tips? Har du testat att ge henne ersättning två eller tre gånger per dag? Om hon är som min dotter var kan det vara att mjölken inte mättar ordentligt och då kan man märka skillnad på när du ger ersättning istället. Min lilla tjej var mycket gladare efter en flaska ersättning även om jag fick lägga ner liter mer tid på att rapa henne (hon hade ont i magen och åt minifomdroppar som godis!) Hoppas du inte tar illa upp för min kommentar, ibland är inte tips välkomna.
Kram till dig och dottern!

Miss S

16 april 2012 08:55

Jag tar inte alls illa upp, tips är alltid välkomna!

Nej, vi har inte gett ersättning dagtid. Men jag har verkligen funderat på det. Det kommer säkert snart dithän... Alice får också Minifom, och verkar gilla det!

 
mammaTEA

mammaTEA

15 april 2012 22:08

Har du tillräckligt med mjölk? Hoppas att morgondagen blir bättre.

http://Mammatea.se

Miss S

16 april 2012 08:52

Det undrar jag själv ibland... Skulle gärna vilja veta hur mycket hon får i sig på varje amning. När vi ger ersättning på kvällen äter hon ca 160 ml, och det tror jag absolut inte hon får från brösten...

 
Ingen bild

Elin

15 april 2012 22:22

Hon kan vara i en tillväxtperiod. Annars kan d vara att hon har ont i magen och tror att hon är hungrig. Lycka till!

 
Elin

Elin

15 april 2012 23:25

Felicia åt också varje timme under en tid, och mer sällan ibland. Det är nog olika från unge till unge. Till oss sa de även att bebisarna ju har olika tillväxtfaser och under dessa äter de också mer, vilket ju är ganska logiskt. Jag kan ju dock bara prata utifrån mina egna (få) erfarenheter. Men känner du dig orolig tycker jag du ska prata med bvc, de ska ju ändå vara där för dig och de ska ju kunna detta:)

http://www.ensmaksak.blogg.no

Miss S

16 april 2012 08:51

Vi får väl se hur det utvecklar sig under dagen. Men natten har gått bra. Fortsätter det som igår, så får jag nog ringa bvc, som du säger.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss S - 8 oktober 2014 19:58

På fredag blir vår Elias tolv veckor och tiden har gått sjukt fort!! Han är en väldigt snäll liten kille och mycket enklare än Alice var. Han har dock också problem med magen precis som Alice hade, men han verkar tåligare eller har lättare att komma ...

Av Miss S - 19 juli 2014 04:37

Är född... Igår morse kl 9 kom vår lille kille till världen, 50 cm och 3505 g, 17 dgr tidigare än beräknat. Han ville inte riktigt komma ner och jag hade krystvärkar i 4 timmar och var verkligen helt slut. Men så kom han till slut med hjälp av s...

Av Miss S - 15 juli 2014 20:47


Nu har de svullna benen och fötternas tid kommit. Förra veckan var det en del bilåkande och då blir det värre. Nu har jag fått acceptera faktum och måste använda stödstrumpor trots värmen. Snyggt värre till kjol eller trekvartsbyxor och sandaler... M...

Av Miss S - 29 juni 2014 21:07

Nu är det verkligen countdown här! Har haft tre veckors semester med Alice som bara susat iväg. Dagarna har varit fulltecknade med olika aktiviteter. Tor-fre tog vi tåget med mormor till Göteborg och gick på Liseberg och bodde på hotell. Det var p...

Av Miss S - 3 juni 2014 20:31

Fick en förkylning som inte ville ge med sig utan istället blev värre efter 2,5 veckor med hosta och feber. Gick till vc och hade en sänka på 99 (ska vara under 10). Så läkaren konstaterade lunginflammation och ordinerade penicillin. Han frågade när ...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards