Direktlänk till inlägg 3 december 2010

Överraskning

Av Miss S - 3 december 2010 08:21

Blev positivt överraskad igår morse. En läkare från CA ringde mig. Blev först lite ställd och förstod inte varför, men hon ville "bara" berätta att alla mina e-recept nu var klara och gå genom behandlingen med mig. Vilken service! På Cura har jag bara fått ett brev hemskickat med pappersrecept och ett behandlingsschema med datum. Men nu skulle hon förklara hur det gick till med Menopur, Orgalutran och allt annat. Hon frågade dock först om jag använt läkemedlen förut, och eftersom jag gjort det, så skippade hon förklaringarna.


Sen räknade vi tillsammans baklänges för att komma fram till när jag ska börja med Provera. Hon räknade med vul 7 jan, och att jag då ska börja med Provera 21 dec. Har ju inte käkat Provera innan, utan Primolut Nor. Men sak samma. Med Primolut har jag fått mens 3-4 dagar efter pillerstopp. Men för att vara på säkra sidan, så räknade läkaren nu med mens direkt efter pillerstopp. Vill ju inte stå där och vara redo för vul, men inte kunna gå eftersom de inte öppnat efter julen ännu... Kommer mensen senare, så är det bara att flytta fram vul.


Hon räknade med ÄP 12-14 jan. Det får jag inte ihop, men tänkte inte på att fråga när jag pratade med henne. På Cura har jag gjort ÄP två dagar efter sista vul. Dvs jag har tagit äl-sprutan samma kväll som jag varit på vul. Men nu räknar hon med minst fem dagar efter vul. Vul är beräknat till sprutdag 8. Samma som Cura. Märkligt. Det känns som jag kommer att behöva göra ÄP tidigare än 12 jan... Men de gör ju ÄP på helger också, så det är väl inga problem då. Blir det tidigare, så blir det, helt enkelt.


De har stängt från 22 dec, men den här läkaren skulle gå in och jobba 30 dec och bl a lyssna av tfn svararen. Hon lovade ringa mig den dagen, för att höra hur det gått. Om mensen kommit ännu alltså. Vilken service!


Jag är helt överrumplad över att hon ringde mig! Ingen läkaren har tidigare ringt upp mig och pratat om behandlingen innan den startar. Jag har alltid bara pratat med barnmorskor, och inte så ingående. Det känns verkligen superbra det här! Vad glad jag är att vi bytte klinik!


När jag berättade för R, så sa han: "Ja, fattas bara. Vi betalar ju 60.000 för det." Haha! Men jag tror inte det är därför läkaren ringde igår. Tror nog att de ringer även till de patienter som går på landstingsfinansierade behandlingar. Det är bara en bättre klinik, helt enkelt. Fantastiskt!


Förra veckan pratade jag med min kompis A. Hon är gravid med syskon, i typ v 15-16 nåt. Hon berättade om det för några veckor sen, när vi var på Spamalot. Jag skrev om det här. Vi skulle iaf dit i lördags och lämna några grejor, bara snabbt. Inte tid för fika och sånt. Jag frågade på telefon hur det var med graviditeten, och hon svarade "ok" och sen verkade det inte som hon ville prata mer om det. Jag trodde att det kanske faktiskt var för min skull, att hon inte ville prata om det. Att hon kanske tänkte att det var jobbigt för mig. Blev lite förvånad, men ok. När vi sen kom till dem i lördags, så hann vi bara in i hallen innan hon drog i tröjan runt magen och tryckte upp sin putande mage i ansiktet på mig.

-Se här! sa hon.

Hon var nog förvånad över hur mycket magen syntes. Jag minns inte vad jag svarade, sa nog bara nåt i stil med att "så är det att vara gravid". Sen gick vi vidare in i huset. Då förstod jag att hon inte svarat som hon gjorde häromdagen, pga medkänsla eller försiktighet. Det måste ha varit nåt annat. Annars hade hon inte tryckt upp sin gravida mage i nyllet på mig, det första hon gjorde. Blev väldigt besviken på henne. Men nu vet jag ju också, att hon verkligen har noll förståelse. Tråkigt.


På söndag ska jag på musikal igen. Denna gången är det Jekyll & Hyde. Med min barndomsvän, som jag tyvärr inte ser så ofta längre. Det ska blir riktigt mysigt, och jag ser fram emot att träffa henne och äta tillsammans efter föreställningen.


Trevlig helg!

 
 
Lilla Jag

Lilla Jag

3 december 2010 10:08

Visst är det helt underbart när man känner att läkare/sköterskor bryr sig, man blir alldeles varm. Men man blir också alldeles kall av att ha sånna vänner eller vad man ska kalla dem för. Vad ledsen man blir när man tror att folk förstår men inte gör det. Även om de måste få vara glada så borde de kunna tänka sig för. Fy för henne säger jag.
Massor med kramar!

http://hurskadetgo.blogspot.com

 
Lisa

Lisa

3 december 2010 11:30

Vad härligt med en san klinik, det badar gott! Och kul att ni snart är pa gang igen.

Mindre roligt med oförstaende kompis dock. Jag fattar inte varför vissa är sa klumpiga. Har de verkligen noll medkänsla...?

Stor kram till dig!

http://parislisa.blogg.se

 
jenny_maria

jenny_maria

3 december 2010 17:33

känner att jag bara kräks på såna kompisar för tillfället. hur svårt kan det vara lixom???

http://langtaneftersammanhang.blogspot.com

 
MDB

MDB

3 december 2010 22:39

Vad härligt att bli så bra bemötta av kliniken, skönt att få ett kvitto att det var rätt att byta.

Trist med vännen dock, tycker att det inte borde vara så svårt att förstå att man inte trycker magen i ansiktet på en vän som själv försöker få barn.

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

 
Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

5 december 2010 22:46

Att det ska va så svårt för folk att fatta o visa lite medkänsla! Men vi ska minsanna visa medkänsla o förståelse när de mår illa o har värk överallt. Om de bara visste hur mycket smärta vi får gå igenom, både fysisk o psykisk.

Skönt att ni har planerat o klart inför nästa försök!c

http://mitthemochmintradgard.blogg.se

 
Ingen bild

Anna

5 april 2011 19:23

förstår om du blev besviken över din kompis. Hon kanske försökte ha förståelse när ni först pratade. men när ni träffades kanske hon ville visa vad stolt hon var?! Jag var väldigt stolt när jag var gravid och ville att alla skulle klämma och känna på magen.

Lycka till på er resa! Jag hoppas verkligen att ni lyckas få barn! Det är något alla borde få uppleva.

Miss S

5 april 2011 20:40

Självklart är hon stolt över sin gravida mage. Men jag tycker hon visade hur dålig medkänsla hon har, genom sitt agerande. Det var tanklöst.
Tack för lyckönskan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss S - 8 oktober 2014 19:58

På fredag blir vår Elias tolv veckor och tiden har gått sjukt fort!! Han är en väldigt snäll liten kille och mycket enklare än Alice var. Han har dock också problem med magen precis som Alice hade, men han verkar tåligare eller har lättare att komma ...

Av Miss S - 19 juli 2014 04:37

Är född... Igår morse kl 9 kom vår lille kille till världen, 50 cm och 3505 g, 17 dgr tidigare än beräknat. Han ville inte riktigt komma ner och jag hade krystvärkar i 4 timmar och var verkligen helt slut. Men så kom han till slut med hjälp av s...

Av Miss S - 15 juli 2014 20:47


Nu har de svullna benen och fötternas tid kommit. Förra veckan var det en del bilåkande och då blir det värre. Nu har jag fått acceptera faktum och måste använda stödstrumpor trots värmen. Snyggt värre till kjol eller trekvartsbyxor och sandaler... M...

Av Miss S - 29 juni 2014 21:07

Nu är det verkligen countdown här! Har haft tre veckors semester med Alice som bara susat iväg. Dagarna har varit fulltecknade med olika aktiviteter. Tor-fre tog vi tåget med mormor till Göteborg och gick på Liseberg och bodde på hotell. Det var p...

Av Miss S - 3 juni 2014 20:31

Fick en förkylning som inte ville ge med sig utan istället blev värre efter 2,5 veckor med hosta och feber. Gick till vc och hade en sänka på 99 (ska vara under 10). Så läkaren konstaterade lunginflammation och ordinerade penicillin. Han frågade när ...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards