Alla inlägg under oktober 2010

Av Miss S - 22 oktober 2010 13:54

Alltså, såg ni Lyxfällan igår? Jag har sällan skådat något så fullkomligt idiotiskt! Hur tom i skallen får man lov att vara? Såg ni inte det, så kan ni kolla här.


Det var en 23-årig tjej som flyttat till Stockholm för 5 mån sen. 0 kr i inkomst. Inget jobb. Ingen a-kassa, för hon "orkade" inte fylla i korten som skulle skickas in. Ändå lyckades hon spendera tiotusentals kronor varje månad på kläder, skor och smink. Lösningen hette kreditkort och fyra olika banker som alla gett henne kredit. Helt otroligt. Det verkade inte som hon fattade vad problemet var heller. Stod bara där och log lite när de sa att hon levde på lånade pengar och inget av det hon handlat var hennes, allt tillhörde banken.


Herregud... Var gick det fel hos den här tjejen? Vad säger föräldrarna? Visste de inget?


Jag är chockad. Hur kan hon göra så, när andra som lever ett hederligt liv och har en fast anställning, men har en ynka liten prick i registret som de fick för typ hundra år sen, inte kan få låna en endaste liten krona av banken?? Jag förstår inte.

Av Miss S - 21 oktober 2010 12:55

Jag fick frågan av Pi:

Vad innebär egentligen bruttolöneavdraget. Ber om ursäkt om du redan har förklarat det i ett annat inlägg jag inte hunnit läsa.

 

Ivf-kliniken fakturerar min arbetsgivare och de betalar fakturan. Sen dras fulla beloppet, inkl moms, från min bruttolön. Jag betalar alltså med oskattade pengar, och sparar på så vis pengar. Efter överenskommelse med arbetsgivaren delas betalningen upp på ett visst antal månader.


Arbetsgivaren har absolut inget att förlora på det här. Tvärtom, så tjänar de på det. Arbetsgivaren slipper betala arbetsgivaravgifter på din lön, men istället så betalar de bolagsskatt på beloppet vid deklarationen. Bolagsskatten är dock lägre än arb giv avg, därför tjänar de på det.


Det man ska ha i åtanke är att årsinkomsten blir lägre. Det påverkar bl a din ev a-kassa, pension och en ev framtida mammapeng. Det som berör mig mest är så klart en framtida mammapeng. Men vad jag förstår (ska kolla upp närmre) så grundas mammapengen på de senaste 6 månadernas inkomst, så om jag har en kort avbetalningstid, så hinner jag ha "ordinarie" inkomst ändå innan det ev är aktuellt för en mammapeng. Hängde ni med där?

Av Miss S - 21 oktober 2010 11:08

Bruttolöneavdraget godkänt hos vd'n!     Tjoho!!!


Alldeles precis kom de första snöflingorna för i år nedsinglande från himlen... Jag undrar var solen blev av??


Av Miss S - 21 oktober 2010 09:17

Tack o lov så har min gode vän nu vaknat upp och andas själv. Han är lite förvirrad och förstår inte riktigt vad som hänt. Men det gör ju inte vi heller, så hur ska han kunna?? Tydligen är det ändå kritiskt den här första veckan efter operation, så det är definitivt inte över än. Men vi andas ut lite i alla fall.


Mitt i denna misär, så var vi i Ullared i tisdags. Ingen kö in i varuhuset, men väldigt mycket folk där inne ändå. Det var jag, R och mamma. Jag blev helt chockad när R sa att han ville följa med. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Men det gick bra! Inte en enda suck eller klagan!   Blev lite besviken på utbudet av damkläder, där ska man verkligen ha tur och pricka in sitt besök. R hittade däremot en del kläder och så handlade vi förstås en massa annat. Man lyckas ju ändå alltid göra av med x antal tusenlappar när man är där, oavsett om man hittar nåt eller ej! Jag förstår inte hur det går till. Vi fyllde verkligen vagnen till bredden!


Tack för att solen är tillbaka! Så trist när det är så där regnigt och grått, som det var tisdag och onsdag. Det blir liksom inte ljust överhuvudtaget på hela dagen. Men nu sjönk temperaturen och solen skiner! I love! Det gör inte mig något att det är kallare, om det är fint väder.


Ska ringa Cura idag och fråga om äggdonation. Om de tror att det kan vara nåt för oss. Kan de skicka remiss? Kan de göra det nu, så står vi i kö där samtidigt som vi gör privat ivf på Carlanderska.


Jag träffade min barndomsvän F i måndags. Hon berättade att hon haft tanken att donera ägg till oss. Men samtidigt att det hade varit väldigt konstigt. Vi skulle alltid veta att det är hon som är biologisk mamma till mitt barn. Men sen vet jag inte om det är så det funkar egentligen. Har för mig att jag läst att de rekommenderar korsdonation. Som jag fattade det, så får man fördel för att man har egen donator och får behandling snabbare. Men man får inte sin egen donators ägg? Eller jag har missuppfattat? Utan vi får någon annans ägg, och vår donator ger sina ägg till någon okänd person. Men vi får som sagt fördel för att vi ändå bidrar med en donator. Måste kolla upp det där lite mer.

Av Miss S - 20 oktober 2010 08:53

En mycket god och kär vän fick i måndags kväll hjärnblödning. Han ligger nu i respirator och ingen vet hur framtiden för honom ser ut. 34 år, gift och har två småflickor... Hur har detta påverkat hans hjärna? Har han fått bestående skador? Två operationer och han ligger fortfarande nedsövd i respirator.


Frågorna är många och chocken stor... Hur snabbt kan livet vända egentligen?


Jag har känt honom sen vi var 6 år och gick på lekis ihop. Vi har följts åt genom hela grundskolan och umgås fortfarande.


De skulle åkt till Kanarieöarna idag. Vilken tur att de inte hann åka! Tänk om det hade hänt på flyget!


Man ska verkligen ta vara på varje dag, men det är ju så svårt när man är mitt uppe i det.


Plötsligt blev våra problem väldigt små och bagatellartade.


Vi är lite i chocktillstånd och jag har svårt att tänka på annat. Jag tänker på honom och hans familj hela tiden...

Av Miss S - 18 oktober 2010 13:59

Tog idag mod till mig och gick in till chefen och pratade om bruttolöneavdrag. Inte för att jag var särskilt nervös för det, men det kändes ändå lite i magen. Tydligen har någon frågat om samma sak, fast angående ögonlaseroperation, och fått avslag... Det gjorde mig lite modfälld, men sen sa chefen att hon var positiv till det!    Hon har dock inte avgörandet i sin hand, utan måste prata med vd'n om det. Helt ok för mig. Som jag nämnt tidigare, så har ju också vd'n och hans fru genomgått ivf. Åh, vad jag hoppas att han kan känna lite sympati och godkänna det...


Men vad skiljer då ivf från en ögonlaseroperation? Tja, barnlöshet är ju klassat som en sjukdom. Det är väl inte synfel? Eller? Synfel kan korrigeras med linser eller glasögon, och laseroperation är väl lite av en lyxgrej? Barnlöshet kan inte korrigeras på annat sätt än ev med ivf, och det är sannerligen ingen lyxgrej. Även om jag nyligen läste en ivf-blogg där tjejen läst att barnlöshet var ett lyxproblem. Var var det nu jag läste det?? Nu hittade jag det! Det var ju Kix som skrev om det här! Ett lyxproblem?! Hmpf... Vilken förolämpning!   


I vilket fall som helst, så hade chefen inte riktigt tid att kolla upp det hela den här veckan, men sen skulle hon försöka ta tag i det. Ingen panik för vår del. Ska ju inte göra nästa försök förrän om länge... Hon skulle ställa upp hur det blir för mig rent ekonomiskt och hur vi gör här på jobbet rent administrationsmässigt. Underlättar nog att jag jobbar på ekonomiavdelningen, tror jag. Jag vet ju hur det fungerar och den som sköter våra löner är redan medveten om min situation.


Min akupunktör har inte hört av sig, så jag ringde henne innan. Hennes förslag är att käka thyroid och örtmedicinen Fertile garden, som jag käkade i somras, under 1½ månad. Se hur jag mår då. Det skulle kosta mig knappt 600 kr. Kan väl vara värt att testa kanske. Vet dock inte när jag isf skulle börja med detta. Eftersom jag har noll koll på när nästa mens behagar dyka upp, så vet jag ju inte när nästa ivf-försök blir. Snart tre veckor sen mens, och ingen ägglossning ännu, så långt ögat kan nå. Men det hade jag inte förväntat mig heller. Kan ju ha cykler på upp mot 70 dagar. Så det kan ju dröja ännu några veckor.


Skulle inte förvåna mig om nästa försök skulle hamna mitt i julledigheten och då Carlanderska är stängt... Men räknar jag tio veckor (dvs 70 dagars cykel) fram från mensen, så hamnar vi i början av december, så då kanske vi skulle hinna innan jul ändå. Det skulle ju passa bra med 1½ månads intag av piller också. Fast jag har nog oftast haft en cykel på runt 50 dagar har jag för mig. Då skulle mensen komma i mitten av november och kunde varit lagom att påbörja nästa ivf. Om det inte varit för att jag inte tagit pillerna i 1½ månad då... Så då får vi snällt vänta till början av nästa år istället.


Fan vad det ställer till det att jag inte vet när menshelvetet kommer! Så jäkla frustrerande!!!   

Av Miss S - 14 oktober 2010 15:06

Mitt TSH värde är 1,8. Alltså inget att klaga över där inte...


Nu vet jag inte vad som händer. Messade akupunktören, som vi hade avtalat, om resultatet. Hon skulle återkomma när hon pratat med en läkare som är engagerad i den här hypo 2-studien. Vet inte hur det blir. Men det känns ju inte som det är aktuellt att stoppa i mig en massa vitaminer och kosttillskott när mitt värde ändå är så pass lågt. Men jag vill iaf påbörja ny serie med akupunkturbehandlingar.


Känns som jag just körde in i väggen... igen...


Hur kommer man vidare till äggdonation? Man måste väl ha remiss, vad jag förstår? Vem ber vi om det? Cura? Eller min gyn? Kan de råda om de tycker det är ett alternativ för oss?


3 veckor till vi ska till Carlanderska. Seg väntan. Seg höst. Vilken tur att det ändå är fint väder, så man iaf blir lite piggare av det.


Känns som vi befinner oss i dvala just nu. Stiltje. Ja, jag har visst fått en liten släng av deppighet...

Av Miss S - 13 oktober 2010 08:28

Mer matnyttig info om sköldkörteln:

Hypometabolism

Karin Munsterhjelm


Imorgon får jag provsvaren från de nya testerna... Ska bli mycket intressant...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards