Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Inget händer

Av Miss S - 27 oktober 2010 08:53

Läget för min gode vän med hjärnblödningen går lite upp och ner. Lite sämre värden i helgen, men ser nu bättre ut igen. En dag i taget...


Nu har jag blivit pillerknaprare på allvar. Jag äter ACO Kvinna, Apiforce, Fertile Garden (örtmedicin från akupunktören) och Thyroid (också från akupunktören).


(NEJ!!! Jag har glömt mina ringar idag!!!  )

 

Thyroid är alltså svinsköldkörtel. R var lite rolig igår och undrade om vi nu kommer att få en liten griskulting istället för en bebis...   De är ju också söta förstås!


Min läkare på Cura ringde tillbaka igår, ang äggdonation. Vi kan inte få remiss, eftersom vi fått tre ivf-försök. De som får remiss, sa hon, är de som inte kan göra ivf pga dålig äggkvalitet eller brist på ägg. Man kan göra äggdonation privat på en klinik i Umeå, men det är enda stället i Sverige. Det kostar runt 100.000 kr och är en kö på ca 2 år, sa hon. Universitetssjukhusen utför också äggdonationer, men endast remitterade fall. Alternativet då är att vända sig till utlandet. AVA-kliniken är stor på äggdonation och finns i ett antal länder, bl a i Finland och Lettland. Jag kollade deras hemsida (med info på bl a svenska!). Min läkare rekommenderade mig att maila AVA och kortfattat berätta vår situation. Säga att vi inte har problem med äggkvantiteten, utan med embryokvaliteten. Höra vad de säger om det. Jag frågade också om priset.


Hon var väldigt förvånad över att vi kommit på tanken på äggdonation öht. Men det är ju hennes kollegas förtjänst..., och det sa jag. Den andra läkaren på Cura har vid ett tillfälle nämnt att det kanske kunde vara nåt för oss. Den tanken satte sig i bakhuvudet. Men oftast är det alltså brist på ägg som gör att man gör äggdonation. I vår situation vet vi ju inte om problemet ligger hos mig eller R. Äggen är bra från början och eftersom vi gjort ICSI så har de plockat bra spermier. Men sen går det alltså inte så bra. Vi har aldrig fått ett perfekt embryo.


Efter samtalet med Cura-läkaren är jag inte längre så sugen på äggdonation. 100.000 kr och inte alls garanterad någon graviditet. Kanske ska lägga de pengarna på en adoption istället? Där kan man åtminstone vara i princip säker på att vi kommer att få ett barn. Även om det dröjer fyra år. Läkaren frågade om jag har egen ägglossning och det har jag ju.

-Under kan ju ske, sa hon och menade att vi ju faktiskt kan lyckas på egen hand om vi har en massa tur och flyt.

Eller hur...??!!   Det tappade vi tron på för länge sen...


Nu ska vi först och främst ta oss upp till Göteborg nästa fredag och höra vad Carlanderska säger om vår situation och om de har nåt nytt att tillföra. Eller om de tror på att vi kan få ett biologiskt barn öht.


Det tråkiga nu är att jag ska käka de här pillerna i 1½ månad, dvs till mitten av december. Vi har, som sagt, ingen aning om när min mens kommer. Ingen ägglossning än iaf. Men om inte mensen kommer där strax efter pillerna, så känns det som att ett nytt ivf försök detta året är kört. Kan ju hända att Carlanderska ger mig piller som jag käka för att sätta igång en blödning, och att vi precis hinner med ett försök innan de stänger för julen. Men det blir verkligen jäkligt tajt. Känns som det kommer att bli i januari istället...


Men nu blev jag lite förvirrad. Akupunktören har sagt att jag ska ta tabletterna i 1½ månad. Att burkarna räcker till det. Men det är 90 tabletter av örtmedicinen. Jag tar 2 tabletter morgon och kväll. Alltså fyra om dagen. De räcker ju bara i 22,5 dagar... Det får jag inte ihop... Får ni? Jag får nog ringa henne igen... Det verkar som hon räknat med två tabletter om dagen, vilket blir 45 dagar... Konstigt.   


Jag längtar efter att sätta igång igen. Jag vill inte bara gå här och dra och inte göra nåt. Jag vill känna att jag gör nåt för att råda bot på vår barnlöshet. Men det känns som tiden bara springer iväg och det inte händer nåt. Fast efter Göteborg och Carlanderska nästa vecka känns det kanske som vi kommer nån vart i alla fall! 

 
 
K

K

27 oktober 2010 12:00

Jag står heeelt still, så jag vet hur det känns.. Men ni är påväg någonstans iaf och jag håller tummarna att det är er tur snart!

http://ivantanpadej.blogg.se

Miss S

28 oktober 2010 08:01

Tack!

 
Ninna

Ninna

27 oktober 2010 19:06

så triiiist när man befinner sig i "vänteläge", väntar på mens, väntar på plus, väntar på barn, väntar på "framtiden" lixom... himla tungt när man känner så! Skickar en varm kram och hoppas din akupunktör lär sig räkna :-)

kram Ninna

http://www.villblimammanu.blogspot.com

Miss S

27 oktober 2010 19:18

Tack! :-)

 
Kix

Kix

27 oktober 2010 21:39

Vänta nu här... har jag inte läst om det här med dålig embryokvalitet trots bra spermier och bra ägg...

Jo, här: http://langtaneftersammanhang.blogspot.com/2010/10/fragor-och-svar-om-ad-del-1.html

Kix

http://kix.bloggplatsen.se

Miss S

28 oktober 2010 08:00

Hittade inget om det i det inlägget du länkar till, men däremot i ett annat av Jenny Marias inlägg. :-) Tack!

 
Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

2 november 2010 22:41

Visst e det sjukt att en äggdonation kostar 100.000 kr i Sverige.Det finns ingen rimlighet i den prissättningen. Visst man betalar för den andre kvinnans IVF-behandling men den ska ju inte kosta mer än en vanlig IVF. Sen gör man ju befruktningen med din mans spermier, vilket e en del av IVF-behandlingen, sen sätter man tillbaks det befryktade embryot i dig o det e oxå en del av IVF-behandlingen. Och nej, den andre kvinnan får inte resten av pengarna som blir över på de 100.000 kronerna minus en IVF-behandling á ca 25-30.000 kr.

Att sen inga privataklinker får utföra ÄD e ännu en sjukgrej.
Allt detta är saker som vi i Barnlängtan kämpar för att det ska ändras. Vi har dessutom ett par i styrelsen som gör ÄD i Riga som har fajtats mycket med sitt landsting om det här, bla bett dem räkna ut o be att få se uträkningen på varför ÄD kostar så mycket.

Vi har iofs perfekta embryon, men de vill inte fästa. Vi har oxå gjort ICSI. Det kan bero på att min kropp inte vill bli gravid. Men jag har en teori om att man tvingar ihop spermierna och äggen vid ICSI o kanske matchar de inte. Vi ska ha ett samtal med en klinik i Danmark nästa vecka om att göra spermadonation där.
Det e värt ett försök iaf!

Jag tycker dock att det e märkligt att Cura bara kör på o inte tycker att det e konstig att era embryon blir så dåliga. Ibland känns det bara som om de vill tjäna pengar.
Perfekta embryon känns ju ändå som det e A och O vid en IVF.

Hoppas ni kan få bättre svar i Göteborg.

http://mitthemochmintradgard.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss S - 8 oktober 2014 19:58

På fredag blir vår Elias tolv veckor och tiden har gått sjukt fort!! Han är en väldigt snäll liten kille och mycket enklare än Alice var. Han har dock också problem med magen precis som Alice hade, men han verkar tåligare eller har lättare att komma ...

Av Miss S - 19 juli 2014 04:37

Är född... Igår morse kl 9 kom vår lille kille till världen, 50 cm och 3505 g, 17 dgr tidigare än beräknat. Han ville inte riktigt komma ner och jag hade krystvärkar i 4 timmar och var verkligen helt slut. Men så kom han till slut med hjälp av s...

Av Miss S - 15 juli 2014 20:47


Nu har de svullna benen och fötternas tid kommit. Förra veckan var det en del bilåkande och då blir det värre. Nu har jag fått acceptera faktum och måste använda stödstrumpor trots värmen. Snyggt värre till kjol eller trekvartsbyxor och sandaler... M...

Av Miss S - 29 juni 2014 21:07

Nu är det verkligen countdown här! Har haft tre veckors semester med Alice som bara susat iväg. Dagarna har varit fulltecknade med olika aktiviteter. Tor-fre tog vi tåget med mormor till Göteborg och gick på Liseberg och bodde på hotell. Det var p...

Av Miss S - 3 juni 2014 20:31

Fick en förkylning som inte ville ge med sig utan istället blev värre efter 2,5 veckor med hosta och feber. Gick till vc och hade en sänka på 99 (ska vara under 10). Så läkaren konstaterade lunginflammation och ordinerade penicillin. Han frågade när ...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards