Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Förklaring?

Av Miss S - 26 september 2010 14:10

Har äntligen fått provsvaren från lasarettet. Jag var ute efter att se mitt TSH värde. Jag hade ett värde på 3,1, 2008-06-17. Sen dess har jag inte fått lämna fler prov på detta.


Enligt Sköldkörtelsidan så ska man ha ett värde på 1,0-1,5 för att optimera sina chanser för graviditet... Varför har inte detta kontrollerats av Cura, om det nu har betydelse för ens chanser att lyckas?? Jag tror inte ens att de har koll på att testet har tagits, för jag frågade först dem om de hade mitt provresultat. Men det hade de inte.


Skulle man trots allt lyckas bli gravid, är risken för missfall högre om man har ett högre TSH värde. Läs här.


Läs vidare här om olika referensintervaller för TSH värde. Hittade också en väldigt intressant artikel här från Sköldkörtelföreningens hemsida.


I artikeln är några symptom på s.k hypotyreos låg kroppstemperatur (check), frusenhet (check), muskelvärk (tja alltid haft ont i ryggen, som enl röntgen är muskelrelaterat), försämrat minne (check, blir ibland väldigt rädd för mig själv), huvudvärk (check), menstrationsstörningar (check), nedsatt fertilitet (check), mag-/tarmproblem (check)... Skrämmande många symptom som stämmer in på mig. Det här måste jag definitivt undersöka närmre, och fråga Cura varför de aldrig kollat mitt värde...


Jag måste säga att jag tycker detta är ganska oroväckande. Har vi "slösat" tre gratisförsök, och aldrig haft en ärlig chans att lyckas? Man börjar ju undra...


Vad har ni för erfarenheter av TSH värde och har ni tagit provet i barnlöshetsutredningar och av ivf-kliniker?


Ska också säga att det var Cornelia som uppmärksammade mig på det här i sin kommentar till mig i somras. Tusen tack, Cornelia!   

 
 
jenny

jenny

26 september 2010 15:18

Jag har själv ett värde på 3,6 och när jag påtalade detta för min doktor så menade hon att man inte ska se ensamt på just det värdet utan hur det samspelar med det andra ämnesomsättningsvärdet som man oxå alltdi tar tillsammans med det (kommer inte ihåg vilket det andra var nu på rak arm) Och när hon tittade på båda mina värden så menade hon att min kropp funkar som den ska, typ att den producerar hormorerna och svarar på dem. jag lät mig nöja med detta, men det kanske jag inte skulle gjort. Ska bli intressant att se vilka fler kommenterar du får på detta...

http://langtaneftersammanhang.blogspot.com

 
Lisa

Lisa

26 september 2010 15:37

Ingår i utredningen på sophiahemmet, då upptäckte man att mitt låg fel så fick börja äta levaxin så att det stabiliserade sig. Jag fattar inte varför man inte tar det i samband med utredning, det är ju bara ett blodprov? Se till att få det utrett omedelbums, kanske är det nyckel till en lyckad graviditet?? Kram!

http://www.finalisa.wordpress.com

Miss S

26 september 2010 20:51

Mitt prov togs när jag var hos gyn ang min oregelbundna mens, efter ett halvårs försök att bli gravid. När sen den riktigt utredningen gjordes ett halvår senare, togs inte provet om. Utredningen gjordes på mitt lokala lasarett. Provet har inte tagits om av Cura, eftersom utredningen redan var gjord. Men det verkar inte som Cura ens fått de provresultaten... Det borde ju vara nåt de är intresserade av, kan man tycka.

 
M

M

26 september 2010 16:14

Spännande läsning ! Jag kommer garanterat ta upp detta med sahlgrenska när jag ska dit ! Har aldrig hört talas om detta provet förut och det är ju konstigt att ingen läkare säger någonting !!! Vad händer nu då? Kan man göra något för att sänka värdet ? eller hur går man vidare ?
Kram M

http://ledsenihemlighet.blogg.se

Miss S

26 september 2010 20:44

Vad jag har förstått så ska detta provet ingå i en fertilitetsutredning. Så du borde ha tagit testet. Men läkarna har säkert tyckt att dina värden var normala, och därför inte påtalat provresultatet. Men begär att få veta exakt provresultat, inte bara om det är "normalt". Det är tydligen ett relativt ord...

 
Ingen bild

Anna

26 september 2010 16:34

Nu blir jag lite upprörd, känner jag. Mitt värde låg på 2,5 när jag blev testad på Cura men enligt dom var det bra. Jag har inte blivit gravid ännu, så hur bra var det nu då....

Kan man göra nått själv för att sänka sitt värde?

Miss S

26 september 2010 20:42

Inte vad jag vet. Det enda jag hört som sänker värdet är Levaxin, ett receptbelagt läkemedel...

 
MDB

MDB

26 september 2010 19:07

Jag fick ju veta att jag hade för högt TSH (3.3) i samband med att vi skulle starta IVF 1. Tydligen är det standard att ta detta värde på min klinik. Jag blev satt på Levaxin och det kontrollerades noga att värdet gick ner innan vi fick börja behandlingen. När jag blev gravid fick jag veta att jag skulle kontrolleras med blodprov var fjärde vecka, så visst känns det som att det är något viktigt som har betydelse för fertiliteten.

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

Miss S

26 september 2010 20:48

Vad bra att du fått behandling mot det! Skönt att höra att någon klinik gör "rätt" iaf! :-)

 
Anna

Anna

26 september 2010 19:46

Jag fick ta när vi gick vår utredning.

Det är förj-vligt om ditt värde legat helt fel och ni fått använda era försök utan att ha fått en ärlig chans! Ni borde få göra om i så fall! Blir riktigt upprörd här.

http://mijaqi.blogspot.com

 
Ingen bild

Zimbis

26 september 2010 20:27

Hej,
Tack för en fin blogg, har följt den ett tag då vi också genomgår IVF. Här är min erfarenhet av TSH.
När vi började vår utredning för två år sedan så hade jag ett TSH på 0,88. Senaste koll för någon vecka sedan så hade jag TSH på 2,4. Kollade upp mina värden på nytt eftersom jag har nästan alla symptom på hypotyreos och det finns i släkten. Men enligt läkaren är 2,4 alldeles normalt då det är under 5. Läkaren kunde heller inte ge mig ett svar på varför värdet är högre än för två år sedan. Hade läst samma sidor och artikel som du länkat till, men läkaren dumförklarade mig nästan...

Miss S

26 september 2010 20:47

Tack! Kul att du hittat hit! Jag tycker nästan att du skulle dubbelkolla med en annan läkare. Det finns ju en anledning till att dessa artiklar finns. Tråkigt bemötande av din läkare. Var det ivf-läkaren?

 
Ingen bild

Sophie K

27 september 2010 09:53

Jag har haft hypothyreos i ca 12 år. Jag ligger alltid strax över 3.5 (Mitt T4 kring 13)

Jag får inga justeringar med Levaxinet utan det anses vara normalvärden.

Jag har inte haft några problem med att bli gravid och jag har aldrig fått missfall.

Miss S

27 september 2010 12:47

Givetvis är det så att dessa värden innebär olika saker för olika människor. Det behöver inte alls vara så att det är detta som påverkar våra chanser att bli gravida. Men möjligheten finns ju, och den ska jag undersöka.
Grattis till att du lyckats bli gravid och fått ett barn!

 
Ingen bild

I

27 september 2010 18:18

TSH togs vid det första besöket hos gyn när jag berättade om vår barnlöshet. Mitt TSH låg på 2,3 och det tyckte min gyn var för högt, så då fick jag Levaxin 25 mg. Det räckte inte så jag fick dubbla dosen. Nu ligger det på 1,03 och det är bra sade min gynekolog.

Miss S

27 september 2010 19:10

Tack för din kommentar! Högst intressant! Jag ska absolut se till att få ta ett nytt prov!

 
Lisa

Lisa

27 september 2010 19:25

Hej, vad bra att du kollar upp det, tror verkligen att det är viktigt. Om man inte försöker bli gravid så är ditt värde helt normalt. Men i fertilitetssynpunkt sa ska det ligga under 2 har jag fatt lära mig.

I Frankrike kollas TSH var 6:e manad när man gar under behandling. Tänk pa att alla hormoner man stoppar i sig kan spela in. Hur som helst, i Frankrike lag jag alltid runt 1.5 eller tom under. I somras gjorde jag ett test här och blev jätteorolig när det gatt upp till 2.4 Nu fick jag ingen hjälp, de anser det normal pa min klinik här. Jag försökte allt men fick till slut ge mig. Sen tog jag om det nagra veckor senare och da var det nere pa 1.6 igen.

Kan vara bra att ta 2 prov da det kan variera beroende pa tidpunkt som man tar det vad jag har förstatt.

LYCKA TILL!!!

Kram Lisa

http://parislisa.blogg.se

Miss S

28 september 2010 07:06

Kanske inte så lämpligt att ta nytt prov nu då, när jag stoppar i mig Primolut Nor? Ska kanske vänta till efter mensen, och sen inte köra ny kur med Primolut? Hur lång tid tar det innan hormonerna är ute ur kroppen igen, tro?

 
Lisa

Lisa

28 september 2010 10:39

Är Primolut som p-piller? Tror inte att det är nagon fara, det är nog mer östrogen och sa som kan fa det att höjas.

Skulle det vara högt nu igen, sa ta ett nytt en manad da du inte tar Primolut för säkerhetskull. Tror inte det tar sa lang tid att fa det ur kroppen.

Men hur som helst, för att bli gravida sa maste vi ju ta hormoner, och da kanske vi behöver Levaxin för att halla värdet under kontroll.

Kram fran Lisa

http://parislisa.blogg.se

 
Eva

Eva

6 januari 2011 00:20

Det är eländigt, vilket bristande ansvar vården totalt sett tar för sköldkörtelbekymmer i samband med graviditet. Onödig infertilitet ibland, onödiga missfall, onödiga moderkaksavlossningar, onödiga havandeskapsfögiftningat och slutligen onödigt deprimerade mödrar och barn med lägre iq. Jämfört med att behandla ordentligt. Läs gärna mer på Sköldkörtelsidan. Under etiketten Barn och graviditet finns det 18 st inlägg om dessa bekymmer och vad man kan göra åt dem. Adressen är: skoldkortel.blogspot.com.

http://Skoldkortel.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss S - 8 oktober 2014 19:58

På fredag blir vår Elias tolv veckor och tiden har gått sjukt fort!! Han är en väldigt snäll liten kille och mycket enklare än Alice var. Han har dock också problem med magen precis som Alice hade, men han verkar tåligare eller har lättare att komma ...

Av Miss S - 19 juli 2014 04:37

Är född... Igår morse kl 9 kom vår lille kille till världen, 50 cm och 3505 g, 17 dgr tidigare än beräknat. Han ville inte riktigt komma ner och jag hade krystvärkar i 4 timmar och var verkligen helt slut. Men så kom han till slut med hjälp av s...

Av Miss S - 15 juli 2014 20:47


Nu har de svullna benen och fötternas tid kommit. Förra veckan var det en del bilåkande och då blir det värre. Nu har jag fått acceptera faktum och måste använda stödstrumpor trots värmen. Snyggt värre till kjol eller trekvartsbyxor och sandaler... M...

Av Miss S - 29 juni 2014 21:07

Nu är det verkligen countdown här! Har haft tre veckors semester med Alice som bara susat iväg. Dagarna har varit fulltecknade med olika aktiviteter. Tor-fre tog vi tåget med mormor till Göteborg och gick på Liseberg och bodde på hotell. Det var p...

Av Miss S - 3 juni 2014 20:31

Fick en förkylning som inte ville ge med sig utan istället blev värre efter 2,5 veckor med hosta och feber. Gick till vc och hade en sänka på 99 (ska vara under 10). Så läkaren konstaterade lunginflammation och ordinerade penicillin. Han frågade när ...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards