Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Adoption och ivf inte kompatibelt?

Av Miss S - 26 mars 2010 08:21

Jag snurrar runt på både Bröllopstorget och Familjeliv just nu. De är ju systersajter. Stötte på en och samma tjej i forumet på båda sajterna. Det visade sig att hon är i nästan samma sits som vi; kämpar för ett barn, funderar på adoption och planerar bröllop. Hon skrev nåt i sin blogg på FL som fick mig att reagera; när man påbörjar adoptionsprocessen ska man helst hålla tyst om att man försökt få barn via ivf.


Stämmer det?? Det låter ju helt absurt! Det är väl inget konstigt att man först försöker få barn genom ivf, innan man går vidare till adoption? Någon som har några erfarenheter eller fakta kring detta? Jag har inte läst något alls om detta på de adoptionsorganisationers hemsida jag varit inne på. Men det kanske är en outtalad regel/rekommendation?


Däremot har jag läst att man verkligen ska vara klar med allt vad ivf heter, innan man påbörjar föräldrarutbildning och hemutredning. Det kan jag förstå, till 100%. Man måste vara redo psykiskt för en adoption, och sluta tänka på att man kanske kan bli gravid själv. Men det är ju en helt annan femma.


Men jag blev alltså väldigt konfunderad över den här tjejens inlägg i sin blogg. Hon hintade t o m om att man ev skulle ljuga om man fick en direkt fråga om ivf... Märkligt.   

 
 
Ingen bild

Lisa

26 mars 2010 12:05

Hej! Vi började adoptionsprocessen och ivf-processen parallellt. Kände oss redo för båda; adoption har aldrig känts som sista utvägen för oss. Jag kan säga att under föräldrautbildningen har alla jag hört talas om genomgått ivf, inget konstigt med det alls. Däremot är de noga med att poängtera att när man väl kommit till ett visst skede med adoptionen så ska man inte försöka få biologiska barn vilket ju är förståeligt. Man behöver ju inte skrika ut att man kör ivf parallellt men många gör det ändå. Jag tror att även många handledare på kommunerna har förståelse för detta iom att adoption är en så pass lång process.

 
Fru barnlös

Fru barnlös

26 mars 2010 19:25

När vi anmälde till kommunen att vi ville starta adoptionsprocessen och sa de att vi inte fick gå exempelvis föräldrarutbildningen när vi höll på med IVF. Sist vi var hos läkaren frågade vi om de kunde skriva ut ett infertilitetsintyg om det skulle bli aktuellt. Det kunde de självklart göra och de rekommenderade oss att inte nämna att vi var inne på IVF också. Läkaren sa också att de INTE hade någon skyldighet att anmäla vilka som fanns som patienter hos dom.

Både IVF och adoption är långa processer så jag förstår inte varför man inte får ha dom på g samtidigt! Även om man inte får känns det som det är många som mörkar lite och kör på båda spåren samtidigt.

http://langrean9manader.blogspot.com

 
längtan

längtan

30 mars 2010 10:44

hej! har du prövat den metoden med nässpray och sen sprutor, den långa metoden? köpte ni 1 eller 3 pack ? hur mådde du under ivf processen

http://www.lillamini.blogspot.com

 
Miss S

Miss S

30 mars 2010 21:21

lillamini: jag har svarat på din blogg!

http://www.baby-langtan.bloggplatsen.se

 
Kix

Kix

1 april 2010 22:11

Hade vår tredje träff med våra adoptionsutredare igår, det var en djupintervju med oss var och en för sig. Hon som intervjuade mig frågade mig om vi är klar med hormonbehandligar och IVF och jag ljög och sa ja. Jag hade redan läst på att detta inte är förenligt med varandra enligt Socialstyrelsen och därför visste jag att de skulle fråga detta, så jag var förberedd. Men det var inte roligt att ljuga. Men vi (jag och min man) tycker att en adoptionsprocess är såååå lång iaf så det känns som ett hån mot oss ofrivilligt barnlösa att inte få försöka under de åren man ändå måste stå i kö för adoption. Kan dock förstå att när man väl börjar närma sig en adoption att man skall fokusera helt på det, men det behöver vi inte göra i över 3 år (för så lång är många adoptionsköer)...

Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Swedeso

18 januari 2013 19:00

http://adoptions-debatt.blogspot.se/?view=sidebar#!/2013/01/adoption-ar-ingen-rattighet.html

Miss S

21 januari 2013 10:19

Absurt resonemang.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss S - 8 oktober 2014 19:58

På fredag blir vår Elias tolv veckor och tiden har gått sjukt fort!! Han är en väldigt snäll liten kille och mycket enklare än Alice var. Han har dock också problem med magen precis som Alice hade, men han verkar tåligare eller har lättare att komma ...

Av Miss S - 19 juli 2014 04:37

Är född... Igår morse kl 9 kom vår lille kille till världen, 50 cm och 3505 g, 17 dgr tidigare än beräknat. Han ville inte riktigt komma ner och jag hade krystvärkar i 4 timmar och var verkligen helt slut. Men så kom han till slut med hjälp av s...

Av Miss S - 15 juli 2014 20:47


Nu har de svullna benen och fötternas tid kommit. Förra veckan var det en del bilåkande och då blir det värre. Nu har jag fått acceptera faktum och måste använda stödstrumpor trots värmen. Snyggt värre till kjol eller trekvartsbyxor och sandaler... M...

Av Miss S - 29 juni 2014 21:07

Nu är det verkligen countdown här! Har haft tre veckors semester med Alice som bara susat iväg. Dagarna har varit fulltecknade med olika aktiviteter. Tor-fre tog vi tåget med mormor till Göteborg och gick på Liseberg och bodde på hotell. Det var p...

Av Miss S - 3 juni 2014 20:31

Fick en förkylning som inte ville ge med sig utan istället blev värre efter 2,5 veckor med hosta och feber. Gick till vc och hade en sänka på 99 (ska vara under 10). Så läkaren konstaterade lunginflammation och ordinerade penicillin. Han frågade när ...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards