Alla inlägg den 17 februari 2010

Av Miss S - 17 februari 2010 16:15

Vilket j-a hån! Har ni sett det här?? Tips från Allt om barn/Expressen och allt vad de heter, på vad vad man ska prova innan man går vidare till ivf.


Har ni svårt att bli gravida och börjar fundera på om provrörsbefruktning är er sista utväg? Då bör ni fråga er om ni verkligen prövat alla de naturliga metoderna först. Här är 5 tips!

 

Men jisses! Det är ju inte så att man går vidare till ivf för att det låter roligt och lättare än att bli naturligt gravid! Det är inget man bara gör så där!"Nej, usch, nu har vi försökt i fyra månader, nu går vi vidare till ivf." Som om man inte har försökt precis ALLT innan man kommer så långt som till ivf. Som om man inte har hört alla de där tipsen och råden förr?? Ett av tipsen är att göra en fertilitetsutredning... Är det inte så här i Sverige att vi kan inte gå vidare till ivf utan att göra en sån?? Jag har väldigt svårt att smälta denna artikel. Det känns som om de skrattar oss rakt i ansiktet och inte tror att man verkligen kämpat och redan gjort allt man kan, för att bli gravid. Blir så arg på sånt!


Det är ingen dans på rosor att gå genom ivf-behandlingar. Det är en berg-o-dalbana i känslornas rike och kroppen tar stryk av alla hormoner som tillsätts i perioder. Det är både psykiskt och fysiskt påfrestande. Men inte bara för oss. Även våra nära och kära påverkas av det här. De skrattar och gråter med oss, hoppas och håller tummar och tår tills de blir blå. Och i våra huvuden finns nästan bara tanken på barn och barnlöshet konstant. Senaste tiden har jag även börjat drömma om det ofta. Det hade varit så skönt att slippa tänka på det ett tag. Men inte så att jag vill ta en paus från ivf, för det vill jag absolut inte. Jag vill fortsätta direkt. Jag vill slippa tänka på det, genom att bli gravid... Vem kunde någonsin ana att det skulle vara så j-a svårt...


Månaderna bara går och går, utan att få ett endaste plus på stickan. Hade det inte varit för att jag varit gravid (abort) i min naiva ungdom, skulle jag starkt misstänka att jag inte kunde blir gravid alls. Men det är väl så att R och jag inte är kompatibla på det här området...


Nä, nu är jag alldeles för negativ för mitt eget välbefinnande! Upp ur avgrunden nu, kvinna!


Kan ju berätta att min älskade mamma vill bjuda mig på spa med övernattning! Vilken underbar mamma jag har!   Det blir fre-lör i mitten av mars. Afro dance ska vi testa fre em, sen vinprovning före middagen (vilken "tur" att jag inte är gravid då... NOT) fre kväll. Frukostbuffé, yoga lör morgon, behandling 60 min och hemfärd kl 12. Mmmmm, längtar! Ska bli riktigt skönt! Ska ju på spa med jobbet också, om två veckor. Så det blir mycket spa i mars. Riktigt lyxigt, och jag behöver knappt betala en spänn själv! Blir bortskämd värre!

        

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards