Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Miss S - 10 februari 2010 20:16

Har funderat på om jag ska köpa en gravidbok. Har ni gravidböcker hemma, utan att ha varit gravida? Än? Vilken ska man köpa isf?


Väldans ont i huvudet idag. Dock inte vanlig huvudvärk, utan det känns annorlunda, på nåt sätt. Kan inte förklara...


Idag är det två veckor sen ÄP. Måste säga att tiden faktiskt har gått fort. Fortaren än jag trodde. Men så kan man ju alltid säga i efterhand, eller hur?? Fast det känns ändå som en evighet till TD den 17; en hel vecka till! Hur ska jag stå ut??   Bara att hoppas att mensen inte dyker upp innan dess...


Igår ringde jag kliniken och beställde nytt recept på Progesteronet. Hon sa att det skulle räcka, det jag hade fått. Men eftersom jag hann börja med vaggisarna förra omgången, efter ÄP, så förstod hon att de inte skulle räcka. Så hon skulle skicka nytt. Hoppas det kommer imorgon med posten. Vet inte om mitt apotek har det hemma, så det är väl bäst att beställa i god tid, som vanligt.


Pratade med svägerskan förra helgen, efter ET. De har ju berättat att de håller på med syskonförsök till lilla dottern 2 år. Vi har kommit överens om att de ska berätta för oss på telefon ganska tidigt, så kan vi bara ta emot info och sen bearbeta den själva hemma. Men nu när jag tänker på det, så känner jag att jag enbart skulle bli glad för deras skull faktiskt. Det är kanske annorlunda om det är inom familjen. För om någon kompis kom och berättade skulle jag nog ha lite svårt att glädjas. Nu vet vi ju iofs också att de har försökt i runt 9 mån redan, så de har inte det helt lätt heller. Men hon sa iaf då, förra helgen, att de då gick och väntade på besked (alltså mens eller ej) själva. Men vi har inte hört nåt resultat än. Fast det betyder ju inte att det inte blivit nåt. Hon sa också att det hade ju varit roligt om vi var gravida samtidigt och kunde vara mammalediga samtidigt. Det hade det absolut varit! Men det känns så avlägset att planera så långt fram, som till en mammaledighet.


Först ska ett ynka litet perfekt ägg produceras och kunna plockas (check), sen ska R producera lite simmare (check), sen ska det perfekta ägget injiceras med en perfekt simmare (check), ägget ska befruktas och celldelas enligt konstens alla regler (check), embryot av toppkvalitet ska återföras till livmodern (check), embryot ska fästa (kanske...?), ett positivt grav test ska göras (hoppas!), första trimestern ska klaras av (vågar man tro?), andra och tredje trimestern ska gås genom utan komplikationer (oj, nu är vi långt fram...), förlossningen ska genomföras utan komplikationer (ännu längre fram...) och barnet ska leva vid födseln (och 75-100 år till efter det förstås) innan man ska påbörja en mammaledighet.   


Många moment man ska gå genom alltså, och en hel del återstår. Men det är väl bara att ta ett steg i taget, och inte tänka för långt fram. Bara njuta av och leva i nuet! Sen får man ju inte glömma kärleken till varandra under resans gång! Mycket lätt hänt, i denna verkstad och teknikvärld, där allt handlar om hormoner, injektioner, ägglossningsstickor, kalender (räkna datum fram och tillbaka), laboratorium, ägg och spermier, embryon och all möjlig biologi. Det är en helt galen värld, där man lätt tappar fokus på varandra och varför man lever ihop, vill ha barn ihop, vill åldras ihop och dela livets glädje och sorg med varandra (haha, så säger man i bröllopslöftena, va?).


Nä, nu ska jag gå ut och lägga mig på soffan med R, och njuta av att ha honom nära!  

Av Miss S - 10 februari 2010 08:51

Tack för era tummar och peppningar, söta ni! Det värmer i hjärtat och i själen!   


Välkomna hit, alla nya bloggläsare! Jättekul att fler och fler hittar hit. Misstänker att många hittat hit från ivf-bloggar.   Så, än en gång, jättebra initiativ Jannica!


Dagens affirmation säger:

Jag är trygg i att allt är bra.

Jag vilar i förvissningen att allt som sker i slutänden är till det bästa för alla.

Jag njuter av nuet och accepterar detta ögonblick som mitt liv. Jag känner att det som händer sker av en anledning och att denna anledning är god.

Jag är trygg. Allt är bra.

 

Detta är vad jag strävar efter idag och försöker intala mig. Inte en helt dum affirmation, trots att den är helt och hållet slumpartad.   


Måste försöka dra ner på bloggandet på arbetstid. Så om det blir lite mindre inlägg dagtid, så vet ni varför... Det skapar ett beroende, det här blogglivet...    Tycker också att det är lite pinsamt att jag håller på med sånt på arbetstid. (Även om jag har tid för det.) Därför blir detta en liten snabbis bara!

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards