Alla inlägg den 30 januari 2010

Av Miss S - 30 januari 2010 15:00

Min mamma jobbar på lasarettet. Hon berättade häromdagen en sak som gjorde mig oerhört upprörd.


En patient som gjort ivf kom in till dem. Hon var gravid med tvillingar. Men det var inte vad hon hade planerat och ville, så hon gjorde abort!!!   Va??? Fattar ni?? Jag kan inte för mitt liv förstå. Hur är människan pantad? Hon måste ju rent ut sagt vara dum i huvudet! Framförallt skulle hon absolut inte få lov att göra fler ivf-försök, men det får hon tydligen. Herre gud... Vad är det för värld vi lever i? Man kan väl inte få göra abort när man blivit gravid genom ivf?   Det går över mitt förstånd...  


Vara bara tvungen att avreagera mig lite...

Av Miss S - 30 januari 2010 13:41

Glömde skriva; testdag är 17 februari. Dvs om sju svåra år...   Hur i hela fridens namn ska jag kunna vänta så länge??

Av Miss S - 30 januari 2010 13:14

Tralalala!!! Jag kan numera titulera mig själv som ruvare!   Förstår ni lyckan?? Ja, det är klart ni gör! Många av er är går ju genom samma sak som vi!


Vi tar det från början... Hade ju bestämt att vi inte skulle ringa kliniken i torsdags och fråga hur det gick, så det gjorde vi inte heller. På kvällen gick vi på hockey, bestämt sen lång tid tillbaka. Men skönt att aktivera sig, och kunna göra ett seriöst försök att tänka på annat. Sen gick det ju så klart inte till 100%... Pratade lite om fredagen på kvällen när vi gick och la oss, men försökte att inte ha alltför höga förväntningar. Men med 22 ägg kan man nästan inte ha annat!


Fredag förmiddag körde vi iväg till kliniken och var där i god tid. Satt nervöst och väntade på att klockan skulle slå 10.30 så det skulle bli vår tur. Äntligen kom sköterskan och hämtade oss. Dr P hade i onsdags sagt att om vi skulle få ett embryo tillbaka så skulle vi tillbaka till "operations" salen, annars skulle vi träffa henne på hennes kontor. Men vi blev alltså ledda till op salen! Haha! Ett gott tecken!   Ändå försökte vi att inte ha alltför höga förhoppningar, fötterna på jorden... Vi fick vänta i ett litet kyffe och efter en liten stund kom P. Hon berättade att sju ägg hade blivit befruktade! Wow! Av de sju, var det dock endast ett som uppfyllde kriterierna för återföring. Men det räcker ju, eller hur?? Det enda, guldägget, var å andra sidan perfekt i alla avseenden. Det fanns dock en sak som gjorde det lite annorlunda; det var sexcelligt. Vanligtvis är det fyrcelligt efter två dagars odling. Men det kan alltså även vara 2 eller 6 celligt. Hon hade läst vissa studier som tydde på att det t o m kunde vara bättre med 6 celligt, men de kunde inte se några tecken på det på deras klinik. Fast det var absolut inte sämre än 4 celligt alltså. Övriga sex befruktade ägg var endast 2 celliga, och de skulle fortsätta odlas till blastocyster över helgen. På måndag eftermiddag ska vi ringa och höra hur det gått, och om det blir några embryon till frysen. Hoppas hoppas!


Så jag fick svida om och så gick vi in i op salen. Jag hoppade upp i stolen och R satt bredvid. Vi fick se embryot på en dataskärm och hon visade de 6 cellerna och varför det var så perfekt. Sen satte operation återföring igång. Klipp klapp, så var det klart! Snabbt och absolut smärtfritt. Sen kollade P med vul på mina äggstockar. De var ganska stora, sa hon. 10 cm mot normalt 2 cm. Inte konstigt att jag kände mig svullen. Hon ville att jag skulle vara väldigt uppmärksam över helgen och nästa vecka på det. Om jag kände mig mer svullen, magen växte lite, viktuppgång, illamående och ja, andra "dåliga" tecken. För då kunde det vara överstimulering. Så fram tills att äggstockarna minskar och jag inte känner nåt i magen, så ska jag ta det väldigt lugnt. Ingen direkt träning, kanske lite promenader bara. Trist. Jag vill ju träna. Fast inte om jag har ont förstås...


Efter besöket på kliniken körde vi in till stan och gick på gågatan och hittade ett ställe med asiatisk lunchbuffé. Mums! Sprang faktiskt på min mamma på stan! Kul! Så fick vi berättat direkt hur det hade gått.


När vi kom hem sen på eftermiddagen var det bara för mig att hoppa in i duschen. Jag skulle på kick-off med jobb, och skulle köra hemifrån en timme senare. Så det blev lite stressigt och jag hann därför inte uppdatera här igår. Sorry... Det var middag och 80-talsmusik igår och det var riktigt kul. Förutom att jag hade känningar i magen, lite till och från. Jag som älskar att dansa och framförallt till 80-tals musik (eller hur, Sofie??   ), blev lite besviken på att jag inte var helt fit for fight. Körde hem redan 23.30, och då var jag verkligen redo för sängen.


Sov sen ända till halv tio idag, och vaknade till det underbaraste av väder! Strålande sol, mängder av snö och -8 grader. R har kört iväg för att träna fotboll, och jag ska alldeles strax promenixa iväg till affären. Det blir väl den sortens motion jag får nöja mig med de närmsta dagarna. Men i det här vädret är det ju helt ok! Love it!


Förresten, någon av er som har erfarenhet av återföring av 6 celligt embryo?


Trevlig helg, mina söta vänner!

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards