Alla inlägg den 14 januari 2010

Av Miss S - 14 januari 2010 08:11

Orgalutran var definitivt en ny upplevelse...   Läste bipacksedeln först, om det kanske fanns något där som jag skulle tänka på. Det fanns det. Först och främst stod det att den helst skulle injiceras i låret. Que? Det hade varken jag eller R hört något om, så vi bestämde att det fick bli maghullet för den också. Sen stod det att den skulle injiceras i 45 grader, alltså inte rakt in (90 grader) som Menopur eller Puregon. Ok... Dessutom stod det att man skulle först dra tillbaka för att se att det inte kom upp nåt blod i sprutan. Gjorde det det, så hade man träffat en blodåder och då skulle man ta ut nålen igen, slänga sprutan och ta en ny spruta och testa igen...   Så roligt är det ju inte att sticka sig själv... Men den var iaf redo att injiceras direkt, behövde inte blanda eller nåt. Sagt och gjort, jag riktade in nålen 45 grader mot magen och upptäckte, till min förtvivlan, att den var betydligt svårare att sticka in. Det var trögt och gick långsamt att få in nålen. Sen överlämnade jag sprutan till R, så fick han dra tillbaka den för att se om det kom nåt blod. Tack o lov, så hände det inget, utan jag kunde bara börja injicera. Det tog sin lilla stund att få in allt. När jag sen drog ut nålen, såg vi att den nålen faktiskt var tjockare än Menopur nålen, så det var väl inte konstigt om den var svårare att sticka in... Nästan omedelbart efter injiceringen kände jag hur det sved invärtes. Lite märklig känsla faktiskt. Har nog aldrig varit med om det förut. I normala fall svider det ju alltid utvärtes, men det här var annorlunda. När det gick över, efter några minuter, så började det istället klia nåt infernaliskt och området där vätskan gått in var alldeles rött. Jag lyckades dock hålla mig ifrån att klia, och när vi la oss senare på kvällen, så hade det slutat klia och rodnaden var borta. Så nu vet jag hur Orgalutran fungerar!  


Jag har fått fem Orgalutran sprutor utskrivna. Alltså tar jag sista på söndag. Så jag måste ju kolla imorgon på vul, så jag inte behöver fler till nästa vecka. Men tanken är säkert att det ska bli ÄP på måndag, kan jag tänka. Inbillar jag mig iaf.   


R berättade igår att det börjar hopa sig på hans jobb. Vilket kanske innebär att vi inte kan åka iväg v 4...  Men det väntar vi till nästa vecka med att bestämma.

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards