Alla inlägg under december 2009

Av Miss S - 20 december 2009 13:30

Det löste sig ganska bra med presenten ändå. Jag slutade jobb tidigare i fredags och körde och handlade till R. Bestämde mig för att det skulle vara födelsepresenter, och så fick grillgrejen vara julklapp (eftersom den ändå var inslagen i julklappspapper). Jag körde till mamma och lämnade presenterna hos henne och bad henne ta dem med sig när hon skulle hit på kalaset igår kväll. R missade helt att hon hade en extra påse med sig, och jag tog snabbt hand om den och gömde i garderoben. I morse tog jag fram presenterna och han var något förvånad över att mamma haft dem med sig.    Haha! Det var en ordentlig löpartröja och ett par löparhandskar. Kan behövas nu i vintertider som dessa. Uppskattat!


Nu piper tvättmaskinen, dags att tömma!


Bye bye!

Av Miss S - 20 december 2009 13:15

Ojojoj! Vilken mat vi fick i fredags på restaurangen! Fantastiskt gott! Det blev trerätters. Först delade vi en tallrik med italienska delikatesser såsom korv, skinka, hemmagjord pesto, inlagda tomater, kapris, olika sorters ost och hemmagjord tomat- och vaniljmarmelad. Mmmm... Sen åt R rådjur och jag åt confiterad gris. Båda rätterna var suveräna med goda tillbehör. Till efterrätt åt R Tiramisu och jag åt chokladfondant med mascarpone och kanderad banan. Åhhh, vad gott det var! Kvalificerade sig in på topp 5-listan över goda matupplevelser! Gjorde ju inte saken sämre heller med en flaska gott rött vin till!   


Igår var det underbart väder här i Skåne. Solen strålade och det var alldeles vitt ute! Tyvärr hade vi inte en chans att njuta av vädret ute, eftersom vi förberedde kvällens kalas hela dagen. R gjorde det mesta av maten och jag städade. Maten blev väldigt god, och R fick mycket beröm. Framförallt för Budapestlängden. Den var försvinnande god och fatet blev barskrapat!


Inte vår bild, men den såg faktiskt lika fin ut!

  


Tonci; finns det något liknande i Budapest? Eller vet du varför bakelsen kallas så?


Idag ska R göra egen gravad lax, som vi ska ta med oss till hans föräldrar på lillejul. Jag äter tyvärr inte gravad lax, men jag kan väl ge den en chans.   


Annars är det ganska lugnt idag. Tänkte ta in granen och klä den, men den har frusit fast i spannen med vatten som den stod i, i carporten... Står just nu i grovköket och tinar... Solen har precis börjat titta fram, och det har just slutat snöa. Måste säga igen; jag älskar snö!!! Det är såååå vackert och det blir så ljust ute! Det kan behövas i dessa mörka vintertider!


  

  

Av Miss S - 18 december 2009 09:58

Härliga fredag! Sista glöggmorgonen på jobbet avverkad, och jag njuter av en härligt vit vintrig utsikt!   Snart är det frallor också!


Ikväll ska R och jag ut och äta. Vi ska ta tåget in till stan, och unna oss att dricka vin båda två. Gott! Anledningen till att vi ska gå ut är för att R fyller år på söndag. Imorgon ska vi ha kalas, och på söndag blir det nog julfejande. Så vi firar på egen hand lite ikväll. Ska bli supermysigt och roligt!     


Ja, kalas imorgon, som sagt. R tycker det är jätteroligt att laga festmat, så han har valt menyn för morgondagen och kommer att stå mycket i köket imorgon. Jag också förstås, men han vill gärna ha kontrollen. Det här blir menyn:

Förrätt: toast Skagen

Huvudrätt: lingongryta

Efterrätt/tårta: Budapestbakelse

Vi vet ju att allt är gott, men Budapestbakelse har vi aldrig gjort förut, så det kan bli intressant. Enligt receptet R hittade, så var det inte så svårt. Återstår att se...    Det ska bli hemskt gott i alla fall!


Jag köpte present till R redan i augusti. Eftersom det var en grej till grillen, så var jag osäker på om jag kunde hitta det i december, så jag handlade i somras istället. Sen visade det sig att butiken hade grillattiraljer året om, men det visste jag ju inte innan. Sedan dess har presenten legat uppe på vinden, i en resväska. R går aldrig upp på vinden (nästan) och han går definitivt inte i resväskorna. Men igår fick jag lite panik. Presenten var inte inslagen och jag tror inte jag kommer att vara ensam hemma innan söndag, så jag kunde slå in den. Men igår, när R gick ut för att skotta snö, så sprang jag upp på vinden med stora kliv och rotade fram presenten. Fick sen nästa ångestattack när jag blev varse att vi bara hade julpapper hemma, inte vanligt presentpapper. Dödssynd att slå in presenten i julpapper, det går bara inte!   Men i brist på annat och tid, så fick det bli julpapper så länge. Sen slängde jag ner den i en kista, som R aldrig tittar i (innehåller mina grejor sen jag var barn). Till historien hör att R är fruktansvärt nyfiken. Det går knappt att beskriva... Ett år samlade jag alla julklappar i en kass i vårt arbetsrum. Det var inte så genomtänkt. R gick och rotade i kassen, hittade klapparna med hans namn på och skakade, klämde, kände och försökte se genom pappret... Sen dess har jag antingen gömt klapparna och presenterna på säkra ställen, eller t o m lämnat dem till mamma för förvaring! Åter till årets present; jag har snott lite presentpapper på jobb idag, så får jag se om jag hinner slå in presenten i det. Annars får det faktiskt bli julpappret... Ajabaja... Dålig planering av S...


Jag vet inte riktigt heller när jag ska hinna köpa julklapp till R. Har inte bestämt helt vad det blir än heller. Har några alternativ. Men det får väl bli nästa vecka. Så jag får slåss med alla andra dåliga planerare som är ute och handlar i sista sekund... Jag bannar mig själv varje år för det här, men i år är det åtminstone bara R's julklapp jag har kvar att handla. De andra är fixade sen länge. Alltid nåt!


I morse gick jag upp samtidigt som R, och fick lite tid över. Så effektiv man är så på morgonen! Jag fick städat undan en del, sorterat in tvätten i garderoben och lite annat pyssel. Lovely! Slipper jag göra det imorgon!


Fikadags!

  

Av Miss S - 16 december 2009 09:29

Åh, vad jag älskar snö!   Kan bara konstatera att jag bor i fel ände av landet för att ha den passionen... Skåne är rent ut sagt värdelöst på vintern. Lika härligt som det är på sommaren, med närheten till havet och de fantastiskt vackra stränderna, lika grått och trist och blaskigt är det på vintern.



Men nu har alltså snön äntligen kommit till Skåne-land. Det snöade igår, trots någon enstaka plusgrad, men det blev förstås bara blask när det landade på marken. På kvällen hade snöandet gått över till regn, så klart. Men när vi vaknade i morse var trädgården liiiite vit och det snöar fortfarande nu. Här på jobb, ligger snön dessutom betydligt tjockare än hemma. Om det nu bara kunde vara minusgrader framöver, så att snön får ligga kvar och vi får njuta av det. Önsketänkande... Men det hade varit så härligt! Jag tar gärna -15 grader, om det bara är snö. Strålar dessutom solen från en klarblå himmel, så är känslan euforisk! Vad som helst är bättre än +2 och regn...


I love!!!


     

Av Miss S - 15 december 2009 16:00

Har ju varit väldigt dålig på att uppdatera bloggen de sista dagarna, men det har varit fullt upp med annat.


I onsdags kväll åkte jag tåg till Göteborg, där jag var på kurs hela torsdagen. En snabb promenad till centralen, genom ett julpyntat centrum, och sen tåget hem igen, torsdag kväll.


I fredags hade vi lussefirande på jobb, hela förmiddagen. En skolklass med 7-8-åringar lussade och var sååå söta! Samtidigt var det glögg, lussebullar, pepparkakor och färdigbredd morgonfralla. Sen var det utlottning i det årliga vinlotteriet (som jag vunnit 1:a resp 2:a pris i de två åren jag varit med innan!   ). Men i år vann jag inget där. Nästa moment på tur var utlottning i konstlotteriet. Där fanns 13 priser och första namnet fick 1:a pris osv. Döm om min förvåning när mitt namn drogs som nr 9! Haha!   Jag var alltså nr 9 som fick välja pris. Där var bara en enda sak jag ville ha på prisbordet, så det var en nervös väntan på min tur. Men jag fick faktiskt det jag ville ha! Det var en hängande smidesljusstake för ett enda ljus. Jättefin! Nu återstår bara att bestämma var den ska hänga! Efter konstlotteriet var det dags för årets gästföreläsning, som denna gång handlade om arbetsglädje. Inget revolutionerande direkt, men inspirerande och uppiggande! Ibland behöver man påminnas om vissa saker här i livet!


I lördags kväll var det glöggafton hos grannarna, i deras carport. Jättemysigt! Det är tradition och supertrevligt! Vi är sju hushåll, men ett kunde inte komma. Så vi var alltså 12 vuxna och så några barn. Vi drack tillsammans 26 flaskor glögg!!!   Förvisso var några flaskor saftglögg till barnen, men ändå... Gott var det iaf! Det var lite olika sorter och det är kul att prova. Lite snurrig i cabezan var man allt när vi traskade de 10 stegen hem vid midnatt.   


I söndags handlade vi julgran och bakade lussekatter. Mums! Sen kom mamma och vi gjorde våra julkort, som vi gör varje år. Jätteroligt och mysigt!


Igår var jag och mamma på kurs och gjorde blomsterarrangemang med jultema. Också superkul och inspirerande! Många fina arrangemang blev det!


Ikväll ska vi på show med After Dark. Har aldrig sett dem förut, så det ska bli riktigt kul! Lite udda att hitta på nåt sånt en tisdag, men vadå?? Vem säger att man inte kan roa sig en tisdag??   


Som ni kanske förstår, så har jag inte haft riktigt tid att blogga. Inte heller har jag haft tid att läsa de bloggar jag följer, så jag är dåligt uppdaterad. Men jag lovar att jag ska titta in hos er så snart jag kan, tjejer!   


I ivf-världen händer ju inte så mycket för oss just nu. Jag började förvisso med folacinet igår, som en liten förberedelse och som steg nr 1 i behandlingen. I tisdags beställde jag mina läkemedel på mitt lokala apotek, och hämtade dem i lördags. En aning rörigt var det och tog sin lilla tid, men jag fick nog allt med hem iaf. Det var mycket smidigare när jag fick e-recept och kunde beställa och betala på nätet. Så om det mot all förmodan blir att jag ska hämta fler gånger, vill jag ha e-recept. Jag fick förresten 100 kanyler!!! Kan det verkligen stämma? Varför ska jag ha så många? Eller det finns inte mindre förpackningar? Verkar ju helt galet.   


Nu kallar jobbet igen...

Av Miss S - 9 december 2009 09:21

Glömde ju berätta om poängsystemet som jag hörde talas om igår. Har ni hört talas om det?

Istället för de vanliga tre försöken man får i Skåne, så får man sex poäng att utnyttja. Ni kan läsa mer här, om ni vill fördjupa er. RMC i Malmö skriver i alla fall:


Detta system införs eftersom man ur medicinsk synvinkel föredrar att – om möjligt - använda upptinade, befruktade ägg som har varit nedfrusna, i stället för att utföra en behandling som inkluderar hormonstimulering. På så sätt minskas risken för biverkningar och komplikationer som kan vara en följd av hormonbehandlingen.
  • Vid en behandling med hormonstimulering förbrukas 2 poäng.
  • Vid en återföring av upptinat, befruktat ägg förbrukas 1 poäng. Detta gäller oavsett om man använder parets egna eller donerade ägg/spermier.
  • Nedfrysning av befruktade ägg är kostnadsfritt för paret.

Vår ivf-klinik har inte informerat oss om detta överhuvudtaget, utan det pratas bara om de tre försöken. Mycket märkligt. Får nog fråga nästa gång vi är där. Men det betyder alltså, att om man har frusna embryon, så kan man föra tillbaka två gånger till samma "pris" som att göra en hormonbehandling och färskt försök. Vilket ju är bra. Men oddsen för frusna embryon är å andra sidan sämre. Men jag antar att det ska vara en positiv förändring.

Av Miss S - 9 december 2009 08:18

Ja, igår såg jag då alltså "Sex barn i familjen" som handlade om en familj i USA som fick sexlingar. Det var tydligen inte ivf, utan insemination och det blev sex små bebisar av det. Men stackars kvinna!  Från v 19 var hon sängliggande. Det började med järnbrist och sen var det problem med allt möjligt och hon kunde knappt röra sig. Var hon uppe och rörde sig, så blev ben och fötter blå, eftersom bebisarna ströp blodtillförseln till benen. Usch! Hon var så enormt stor också! Bebisarna föddes med kejsarsnitt i v 31. De var verkligen inte stora, men vad häftigt när de plockade ut bebis efter bebis! Verkade som det aldrig skulle ta slut! Det här är en programserie, så nästa avsnitt kommer på söndag. Det ska jag definitivt se!


Tack för era kommenatarer om tärande vänskap... Jag vet att jag förmodligen borde "göra slut" med henne, men jag har inte hjärta att göra det. Hon är den enda jag har kvar som känner mig sen barnsben, utan och innan, och vi har varit genom mycket tillsammans. Men sista ordet är säkert inte sagt ännu. Det är också hon som aldrig hör av sig och frågar hur det går med ivf. Hon frågar så klart när vi väl träffas eller ändå pratar i telefon, men inte annars. Kan ta ganska lång tid mellan kontakerna. Är lite besviken på det, och har t o m sagt till henne att hon gärna får fråga. Men det verkar inte som hon fattade...   Nä, strunt i henne nu. Orkar inte tänka på det nu. Positiva tankar vill jag ha!


Var inne på vårt lokala apotek igår och beställde medikamenterna. Som jag misstänkt, så hade de inte grejorna hemma. Kan hämta det imorgon, men då är jag inte hemma, så det blir väl på fredag. Ingen panik ju.


Ikväll åker jag till Göteborg. Ska vara på kurs hela dagen imorgon, och tyckte det var bäst att åka redan ikväll. Så slipper jag gå upp i ottan imorgon, för att ta tåget. Gott att få hotellfrukost också!   Tyvärr får jag ingen tid till att gå och strosa och njuta av ett julpyntat Gbg, utan åker hem nästan direkt efter kursen. Ser faktiskt fram emot lite lugn och ro på tåget, och en lässtund. Så länge sen jag hade tid att sitta ner och läsa en bok, så jag längtar nästan! Hoppas bara tågen håller tiderna...

  

Av Miss S - 8 december 2009 10:30

Min kollega och vän, M, på jobbet har sagt upp sig idag. Hon är en av de tre på jobb som känner till vår ivf-resa. Jag har misstänkt ett tag att hon var på väg bort, så det var ingen större överraskning. I somras/höstas gick hon en utbildning till personlig tränare och det är träning hon lever för, inte att vara receptionist. Så jag är jätteglad för hennes skull, och är säker på att hon kommer att stormtrivas med sitt nya jobb.


Kruxet, för min del, är att hon slutar redan 31/12 och sen har vi årsbokslut. Jobbar ju på en ekonomiavdelning och har lite mycket att göra där direkt efter nyår. M brukar hjälpa mig med en del grejor när det blir hektiskt, men nu kommer jag alltså inte att ha henne här. I normala fall hade det inte varit något större problem, det löser sig. Men nu verkar det ju dessutom som om vår nästa ÄP blir i mitten av januari kanske, och då behöver jag ju vara ledig en dag och ytterligare en för ET (förhoppningsvis). Kan bli lite körigt att vara ledig just då... Men det är inte mycket att göra åt det. Jag får jobba helger och kvällar istället helt enkelt...   

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards