Alla inlägg den 22 december 2009

Av Miss S - 22 december 2009 16:46

Läste lite på sjukvårdsrådgivningens hemsida om uvi, och efter det bestämde jag mig för att avvakta. Så här stod det:


Urinvägsinfektion / Vård och behandling

Blåskatarr - behandling behövs inte alltid

Om man har blåskatarr är urinvägsinfektionen begränsad till blåsan och urinröret. För kvinnor som inte är gravida är det en vanlig och ofarlig åkomma, som brukar gå över av sig själv inom en vecka hos en av tre kvinnor. Behandling med antibiotika är alltså inte alltid nödvändig, utan man avgör själv när man har så mycket besvär att man behöver läkemedel.

När man är gravid ska man alltid kontakta sjukvården om man misstänker att man har blåskatarr. Då får man lämna ett urinprov för odling och får behandling.

Män drabbas mer sällan, men får alltid behandling.

När ska man söka vård?
Man bör alltid ta kontakt med läkare, i första hand på vårdcentralen, om man har besvär som tyder på blåskatarr och dessutom

  • har svårt att kissa och får feber över 38 grader
  • är man
  • är gravid
  • har diabetes
  • tidigare har haft en njurbäckeninflammation
  • tror sig ha en sexuellt överförd sjukdom som klamydia eller gonorré
  • inte blir besvärsfri inom några dagar.

Eftersom jag inte är sååå besvärad av det, och inte har/är något av ovanstående punkter, så väntar jag ut det hela. Har det inte blivit bättre nästa vecka, så får jag väl gå till vårdcentralen. Men lingondricka ska jag inhandla i alla fall!

Av Miss S - 22 december 2009 09:29

Har aldrig haft urinvägsinfektion, men misstänker att jag kanske har det nu... Jag vaknar aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, och går upp och kissar mitt i natten. Men nu har jag gjort det två nätter, nu i natt och i förrgår natt. Mycket märkligt. Sen känns det konstigt, annorlunda, intensivt och mycket när jag kissar. Har förstått att det ska göra ont när man kissar, men det gör det inte. Det känns bara så mycket. Så jag vet inte...   Pratade lite med min kära kollega och hon rekommenderade mig att dricka mycket, framförallt lingon- alternativt tranbärsdricka. Så jag får väl bäla i mig vatten under dagen och sen inhandla lingondricka ikväll. Det kan ju inte skada i alla fall, även om det inte är uvi.


Är mest rädd för att det ska ställa till det med den planerade behandlingen med Primolut Nor, om jag får penicillin mot uvi. Vet inte om det är några problem att kombinera de två. Börjar ju med Primolut på torsdag... Så jag testar med lingondricka först, för att slippa ev behandling med penicillin.


Kom på härom dagen, att jag inte vet riktigt hur jag ska dosera Primolut. Jag hade nämligen tagit ut Primolut på recept från min förra gyn, men inte använt det. Så dr M på ivf-kliniken sa att då kunde jag lika gärna använda det, så behövde hon inte skriva ut nytt recept. Men på det gamla receptet står det 2 tabl/dag i en vecka. När jag ringde ivf-kliniken, när jag fick min mens i dec, så sa de att jag ska ta Primolut i tio dagar. Förpackningen innehåller 20 tabletter. Så det bör ju betyda att jag ska ta 2 tabl/dag, men hon sa inget om det. Upptäckte detta i helgen, och försökte ringa kliniken igår, men de har redan stängt för julen. Men det måste ju vara så, eller hur? 2 tabl/dag i tio dagar.


Igår var vi ute och åt med min kära kollega, som ska sluta nu siste december. Imorgon är sista dagen jag jobbar med henne...    Kommer att sakna henne väldigt mycket. Tyvärr har det gjorts en väldigt märklig intern rekrytering till den lediga tjänsten. Jag känner mig inte alls bekväm med valet av person, men jag har ju inte så mycket att säga till om. Liten ekonomiassistent som jag är... Men det blir nog bra så småningom... Jag ska ju gå på mammaledighet nästa höst, eller hur? :-D


Snart jullov! Härligt! Jobbar fyra timmar imorgon, sen är jag ledig till 4/1. Ska bli riktigt skönt! Ser verkligen fram emot ledigheten! När jag är tillbaka på jobb igen, är det dags för nästa ivf-försök! :-D Då har det redan gått 1½ månad sen vi gjorde äggplock och inte fick nåt tillbaka...


Mina smiley'sar funkar inte riktigt som de ska. Ville gärna få in några här på slutet, men det gick inte...

Presentation


Jag är 35 år och sambo med R som är 36 år. I dec 2007 bestämde vi oss för att försöka bilda familj. Lättare sagt än gjort!

(För ett kort sammandrag av vår IVF-historia så här långt, klicka nedan!)

E-mail

miss_s1976(snabel-a)yahoo(punkt)com
Lilypie Second Birthday tickers

Vårt mirakel

25 april 2011: start Primolut Nor, 10 dgr

11 maj: start Menopur

18 maj: vul

23 maj: ÄP

28 maj: ET

8 juni: Testdag!

7 juni: testat ++++   

28 juni: vul v 7+1

12 juli: hälsosamtal på MVC, v 9+1

2 aug: inskrivning på MVC, v 12+1

3 aug: ul KUB, v 12+2

13 sep: rul, v 18+1

24 okt: MVC, första besöket sen inskrivningen, v 24+0

9 nov: MVC, v 26+2

23 nov: MVC, glukosbelastning, v 28+2

8 dec: MVC, v 30+3

21 dec: MVC, v 32+2

4 jan: MVC, v 34+2

12 jan: MVC, v 35+3 (blodprov Rh-neg)

8 feb 2012: vår dotter kom till världen!   

Historia

IVF1: nov 2009 (ingen ET)

IVF2: jan 2010

IVF3: apr/maj 2010 (ingen ET)

IVF4: maj 2010

IVF5: aug 2010

IVF6: jan 2011 (gravid, mf v 6, 5+6)

IVF7: maj 2011 (gravid)

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Tappra kämpare

Blogglista

Kika gärna in

Föreningen för ofrivilligt barnlösa

  

Wabbie foundation

 

 

Samlade ivf-bloggar

 

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards